همکاری نزدیکی با عربستان در خصوص ایران داریم

۳۰ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۹۲۶۳۴۷ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در خصوص دعوت ایران به کنفرانس بین المللی سوریه تأکید کرد گفت وگوها برای بررسی حضور ایران در کنفرانس بین المللی «ژنو ۲» ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در خصوص اظهارات اخیر «اخضر ابراهیمی» که گفته بود آمریکا مانع حضور ایران در کنفرانس «ژنو2» درباره سوریه است، گفت که موضوع ایران و حضور این کشور در کنفرانس بین المللی در خصوص سوریه هنوز مورد توافق قرار نگرفته است بنابراین گفت وگوها ادامه خواهد داشت و فکر می کنم که اخضر ابراهیمی نیز در صحبت هایش اشاره کرد که به این گفت وگوها ادامه می دهیم.

وی در خصوص دلیل اینکه حضور ایران هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد، تصریح کرد: موضوعی که به طور مداوم نظر ما بوده است این است که که کشورهایی که در ژنو2 شرکت می کنند باید با ابلاغیه ژنو موافقت کند. ایران این کار را نکرده است. ما قصد نداریم بیانیه ها را تجزیه و تحلیل کنیم و بگویم که واجد شرایط هستند یا خیر. آنها با ابلاغیه ژنو که موضوع ما برای حضور آنها است، موافقت نکردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص اهمیت حضور ایران در این کنفرانس بین المللی گفت: مسئله اصلی نگرانی های ما اهداف درک شرکت کنندگان و هدفی است که این کنفرانس دنبال می کند، بنابراین اگر شرکت کنندگان هدف متفاوتی داشته باشند، حضور آنها ظاهراً مفید نخواهد بود.

جن ساکی در ادامه تصریح کرد که آمریکا با روس ها هم عقیده هستند که راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد و تنها یک راه حل سیاسی باید برای این کشور تعبیه شود.

وی با اینحال در خصوص حضور اسد در آینده سوریه گفت: آینده ای برای اسد در آینده سوریه وجود ندارد و به طور قطع ما به همکاری نزدیک با روسیه در خصوص این موضوعات ادامه می دهیم و نظرات و عقاید ما در خصوص این موضوع بسیار شناخته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توجیه حرف های خود که به چه دلیل اسد در آینده سوریه نقشی ندارد، گفت: من فکر می کنم اقدامات اسد بعنوان یک دیکتاتور ظالم به درگیری هایی منتهی شد که به مرگ بیش از 100 هزار نفر منجر شد. ما فکر نمی کنیم که او آینده ای در سوریه داشته باشد.

ساکی در خصوص لیست حاضران در کنفرانس بین المللی سوریه گفت که ما می خواهیم که نمایندگانی از هر دو طرف در این نشست حضور داشته باشند و این مسئله گام مهمی است که قبل از برگزاری کنفرانس باید صورت گیرد تا کنفرانس کارآمدی برگزار شود. 22 ژانویه روز برگزاری نشست است که تأیید شده است و گام بعدی بررسی موضوعات نهایی از جمله حضور ایران و همچنین حضور هیأتی از دو طرف می باشد.

جن ساکی در خصوص مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در «وین» گفت: گفت وگوهای کارشناسی بین ایران و 1+5 آغاز شده است. هدف این گفت وگوها رفع اندک موضوعات باقیمانده ای است که ما بتوانیم اجرای طرح اقدام مشترک را اجرا کنیم. ما پیشرفت هایی را در گفت وگوهای فنی به دست آوردیم. تیم های ما اوایل این ماه در وین نشستی داشتند و جو را سازنده دانستند. اینها موضوعات فنی پیچیده ای هستند و در حال پیشرفت هستند بنابراین در حال حاضر اطلاعات به روزی ندارم.

وی در خصوص زمان آغاز این توافق 6 ماهه با ایران گفت: اجرای این توافقنامه وقتی آغاز می شود که طرح اقدام مشترک آغاز شود و در حال حاضر گفت وگوهای فنی بین آمریکا، 1+5 و ایران در حال انجام است تا به برخی از این موضوعات فنی پیچیده پرداخته شود و هدف آن به طور قطع آغاز جدول زمانی 6 ماهه است. در حال حاضر اجرای این توافقنامه رسماً آغاز نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گام اول توافق با ایران را چشمگیر و تاریخی دانست و در پاسخ به سوالی که برخی از افراد فکر می کنند شاید کشورهای خلیج فارس باید بخشی از گروه 1+5 در خصوص موضوع هسته ای ایران باشند و گفت: ما قصد گمانه زنی درباره این موضوع را نداریم. ما همکاری نزدیکی با عربستان در خصوص مذاکرات در حال پیشرفت ایران و 1+5 داریم و به آنها گزارش خواهیم داد و اطلاعات آنها را در این زمینه به روزرسانی می کنیم.

وی در خصوص دیدار با مقامات سعودی درباره موضوعاتی چون ایران و سوریه گفت که هدف این دیدارها پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و تضمین این مسئله است که ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا نمی کند.

ساکی تأکید کرد: همانطور که می دانید، وزیر خارجه آمریکا همکاری نزدیکی با وزیر خارجه عربستان داشته است و این همکاری ها ادامه خواهد داشت. به طور قطع نشانه رابطه محکم در واقع تمایل و آمادگی برای بحث درباره اختلافات است اما ما اهداف مشترکی را دنبال می کنیم. ما از نزدیک با آنها همکاری داریم و به همکاری های خود ادامه می دهیم.


نظر شما :