تحریم ایران به کام دهلی‌نو شد

۰۵ دی ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۲۶۵۶۶ سرخط اخبار

بیزینس لاین در گزارشی نوشت: تحریم های ایران برای دهلی نو مفید بوده، چرا که این کشور سال گذشته ۸ میلیارد دلار نفت از ایران وارد کرده، بدون اینکه حتی یک دلار از هند خارج شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بیزینس لاین، پس از ایجاد مکانیزم پرداخت روپیه برای مبادلات تجاری با ایران در سال گذشته و نیاز این کشور برای خرید کالا از هند برای استفاده از روپیه ناشی از فروش نفت خود به دهلی نو، صادرات هند به ایران به شدت افزایش یافت.

در حال حاضر، دولت آمریکا محدودیت هند به همراه چین و کره جنوبی را برای خرید نفت بیشتر از ایران کاهش داده است.

اگرچه به طور رسمی هنوز موافق نشده است، اما ایران از هند خواسته تا 55 درصد دیون نفتی خود به تهران را به یورو پرداخت کند.

از این رو، کارشناسان شاهد انباشته شدن بیشتر روپیه های متعلق به ایران در حساب های بانکی هند هستند و تنها راه استفاده از این مبالغ، خرید کالا و خدمات از هند است.

هند در پشت صحنه نیز شرکت های داخلی خود را تشویق می کند تا در پروژه هایی نظیر احداث جاده، ساخت خط آهن یا کارخانه در ایران مشارکت کنند.

هفته گذشته وزارت بازرگانی هند با مقامات شرکت های بخش عمومی در رابطه با این موضوع دیدار داشت.

چنین پروژه هایی ماهیتی با ارزش بالا دارند و زمان بر هستند. با این حال، دولت هند چند ماه پیش با قوانین جدیدی به کمک افزایش صادرات این کشور به ایران آمد که این صادرات در زمان کوتاه صورت گیرد.

قوانینی مانند اینکه تولیدکنندگان می توانند مواد خام وارد کنند و تنها با 15 درصد ارزش افزوده آن را به ایران صادر کنند و شرایط دیگر نظیر اینکه کالاها باید از یک بندر هندی به یک بندر ایرانی منتقل کند، تغییر نکرد.

با این حال، صادرات تحت این تسهیلات ارزش افزوده هنوز اتفاق نیفتاده است. معاون بانک یو سی اُ که مسئول مبادلات با ایران است، احتمال می دهد که صادرکنندگان احتمالا از این تسهیلات اگاهی ندارند.

بانک یوسی اُ نشست هایی با صادرکنندگان هندی برای آگاه کردن آنها از فرصت های پیشنهادی ایران برگزار کرده است.

پس از آخرین نشست در 21 دسامبر، مقامات هندی اعلام کردند که بانک یوسی اُ با 6 بانک ایرانی برای انجام مراحل پرداخت ها مذاکره کرده است و به زودی با بیش از 4 مورد از آنها تعهدنامه امضا خواهد کرد.

آرون کائول مدیرعامل بانک یوسی اُ گفت: با این اقدام خرید کالا از هند، برای واردکنندگان ایرانی ارزان تر تمام می شود.

این بانک هندی سال گذشته مسئولیت مبادلات تجاری ایران و هند و پرداخت ها را بر عهده داشت.

بر اساس توافق های صورت گرفته، پالایشگاه های هندی از ایران نفت خریداری می کنند و پول آن را به حساب ایران در بانک یوسی اُ شعبه بمبئی واریز می کنند، زمانی که ایرانی ها از هند کالا می خرند، بانک یوسی اُ مبلغ کالاهای خریداری شده از سوی ایران را به صادرکنندگان هندی از حساب بانکی ایران پرداخت می کند.

تحریم های ایران برای هند مفید بوده است چراکه از نیمه سال گذشته، هند از ایران 8 میلیارد دلار نفت وارد کرده است، بدون اینکه یک اسکناس یک دلاری از این کشور خارج شود و این در زمانی رخ داده است که ارزش روپیه به شدت در برابر دلار کاهش یافته بود.

کلید واژه ها: هند روپیه


نظر شما :