روزنامه النهار خبر دارد

اعتراف به شکست آقای رئیس جمهور

۱۰ دی ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۶۷۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
در این گفت و گوها رئیس جمهوری فرانسه اذعان کرده است که در گرد هم آوردن رهبران سیاسی لبنانی در پاریس با هدف ایجاد نقشه راهی برای عبور از بحران جاری سیاسی و امنیتی در لبنان شکست خورده و نسبت به از دست رفتن کنترل اوضاع در لبنان ابراز نگرانی کرده است.
اعتراف به شکست آقای رئیس جمهور

دیپلماسی ایرانی: سفر فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه به عربستان مورد توجه بسیاری از ناظران و سیاستمدران منطقه ای قرار گرفته است. اگر چه در این سفر مسائل سوریه، در آستانه برگزاری نشست ژنو 2 که البته هنوز میهمانان آن مشخص نیستند و همچنین توافق هسته ای 1+5 با ایران در ژنو بر مذاکرات دو طرف سایه انداخته است، اما با توجه به تحولات جاری در لبنان و انفجار تروریستی ای که اخیرا یکی از رهبران جریان 14 مارس را هدف قرار داد، موضوع لبنان نیز در دستورالعمل سفر کاری رئیس جمهوری فرانسه به عربستان بوده است. در این میان کاملا روشن است که مقام های ارشد لبنانی منتظر نتایج سفر رئیس جمهوری فرانسه به عربستان هستند تا تاثیرات این سفر را بر وضعیت سیاسی جاری بر کشورشان ببینند. لبنان از مستعمرات سابق فرانسه بوده و پاریس همواره تلاش کرده است خود را صاحب نفوذ و ثقل در آن کشور معرفی کند به همین دلیل نیز همواره نسبت به تحولات جاری در آن حساس بوده است. برای همین پاریس همیشه تلاش داشته در سیر تحولات جاری در این کشور همواره نقشی پررنگ و تاثیرگذار داشته باشد. عربستان نیز از مهمترین کشورهای عربی تاثیرگذار بر لبنان است که با خرید و تاثیرگذاری بر رهبران سیاسی لبنانی تلاش داشته است تا بر روند سیاسی این کشور تاثیر بگذارد.

در همین رابطه روزنامه النهار، چاپ لبنان در یادداشتی به قلم خلیل فلیحان به این موضوع پرداخته است و می نویسد: میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان و تمام سلام، نخست وزیر مکلف منتظر نتایج مذاکرات فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه با ملک عبدالله، پادشاه عربستان در ریاض هستند تا ببینند گفت و گوهای آنان بر سر مسائل متشنج سیاسی منطقه ای به کجا می رسد. به اعتقاد آنها اگر مذاکرات این دو در ریاض به نتیجه ای برسد می تواند نقطه ثقلی در بیروت ایجاد کرده و راه را برای تمام سلام برای تشکیل دولت جدید در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم کند و به خلاء سیاسی موجود در کشور پایان دهد.  

نویسنده این یادداشت در ادامه به دو مشکل مهمی که در حال حاضر دولت لبنان با آنها دست به گریبان است و انتظار یاری از کشورهای عربی و غربی در حل آنها دارد، اشاره می کند و می نویسد: البته مشکلات لبنان فقط محدود به تشکیل دولت نیست. دو مساله مهم دیگر نیز در این میان مطرح است که اگر چه به تشکیل دولت تمام سلام ربط دارد اما حل آن صرفا در دست دولت جدید لبنان نیست. یکی مساله پناهندگان سوریه مستقر در لبنان و چگونگی کمک به آنها است که بیروت انتظار دارد از طریق کنفرانسی که قرار است در 15 ژانویه به دعوت بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل با حضور کشورهای عربی در کویت برگزار شود، راه حلی برای آن یافت شود. و دیگری موضوع ارتش لبنان است که قرار است درباره چگونگی تقویت و حمایت از آن نیز در ماه مارس سال آینده نشستی در رم برگزار شود و نتایجی در این زمینه حاصل شود.

فلیحان در ادامه به نقل از دیپلمات های غربی در بیروت که به اطلاع او رسانده اند، به جزئیات مذاکرات رئیس جمهوری فرانسه با پادشاه عربستان اشاره می کند و می نویسد: اولاند در دیدارش با ملک عبدالله درباره وضعیت دولت لبنان گفت و گو کرده است. در این گفت و گوها رئیس جمهوری فرانسه اذعان کرده است که در گرد هم آوردن رهبران سیاسی لبنانی در پاریس با هدف ایجاد نقشه راهی برای عبور از بحران جاری سیاسی و امنیتی در لبنان شکست خورده و نسبت به از دست رفتن کنترل اوضاع در لبنان ابراز نگرانی کرده است. وی هشدار داده است که هر چه زمان بگذرد و مشکلات سیاسی در کشور حل نشوند، فرصت بیشتری برای تروریست ها برای انجام جنایت های تروریستی فراهم می شود. وی در ادامه از پادشاه عربستان خواسته است که تلاشی برای تشکیل فوری دولت لبنان صرف شود و اجازه داده نشود که انتخابات ریاست جمهوری لبنان نیز به چالشی تازه برای کشور تبدیل شود. همچنین خواستار موافقت دولت لبنان با ورود شرکت های خارجی برای کشف و استخراج نفت و گاز در منابع جدید نفتی و گازی لبنان که به تازگی در این کشور کشف شده اند، شده است. موضوع پناهندگان سوری و بحران جاری در سوریه نیز از دیگر مسائلی بود که در این مذاکرات بحث شد که مقرر شد دو طرف جلسه ای دیگر برای بررسی این دو موضوع به همراه بحران پیچیده لبنان برگزار کنند. 

در پایان این یادداشت آمده است: اولاند به ملک عبدالله گفته است که تشکیل دولت جدید لبنان آماده بوده و مقرر بوده تا در هفتم ژانویه اعلام شود اما بعد از آن که روشن شد مخالفت های سنگینی بر سر آن وجود دارد و اعلام آن در سایه این مخالفت ها می تواند واکنش های سلبی در پی داشته باشد، از اعلام آن خودداری شد و از میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان خواسته شد تا موضوع را خود پیگیری کند و تماس ها و مشورت های بیشتر با طرف های سیاسی لبنانی را افزایش دهد تا در نهایت دولتی مورد قبول همگان تشکیل شود. هم اکنون میشل سلیمان ارتباطات تازه ای را با رهبران سیاسی لبنانی به ویژه با تمام سلام، نخست وزیر مکلف آغاز کرده و در تماس دائم با ریاض و پاریس نیز هست. از این رو انتظار می رود که این تماس ها در نهایت به نتیجه برسد و دولت جدید لبنان به زودی تشکیل شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فرانسه رئیس جمهوری فرانسه تمام سلام دولت لبنان عربستان


نظر شما :