حمایت لبنان از پیشنهاد روحانی

۲۰ دی ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۴ کد : ۱۹۲۷۱۶۶ سرخط اخبار

«عدنان منصور» وزیر امور خارجه لبنان با تاکید به اینکه لبنان از پیشنهاد دکتر « حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران برای داشتن جهانی عاری ازخشونت وافراط گرایی حمایت می کند،سفر قریب الوقوع « محمد جواد ظریف » همتای ایرانی خود به کشور متبوعش را آغاز فصلی جدید از روابط تهران و بیروت ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه لبنان درآستانه سفر دکتر ظریف به بیروت درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لبنان تاکید کرد که این سفربا توجه به شرایط حساس منطقه ، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.

دکتر ظریف قرار است اواسط هفته آینده به بیروت سفر کند و این نخستین سفر او به لبنان به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران است.

عدنان منصور( 68 ساله) با بیان اینکه « برای سفر دوست و برادرم دکتر ظریف به لبنان اهمیتی زیاد قائل هستم» ، تصریح کرد: دو کشور پیوندهای تاریخی، فرهنگی و تمدنی بسیاری با هم دارند و امروز می توانند با این پشتوانه برای مقابله با گسترش تروریسم که منطقه وجهان را در معرض خطر قرارداده است، در کنارهم بایستند.

وی تاکید کرد: ایران امروز قدرتی بزرگ و فعال در منطقه است و با نقش تاثیرگذاری که در منطقه دارد می تواند به ایجاد راه حل ها برای بحران های موجود کمک کند.

وزیر خارجه لبنان به بحران سوریه و پیامدهای آن برای کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: کشورها بویژه ایران و لبنان ضروری است برای مقابله با این پیامدها تماس های فی مابین را به منظور تبادل نظر و اطلاعات و هماهنگی بیشتر کنند.



** همکاری های دو جانبه

عدنان منصور گفت وگو در باره روابط دوجانبه در همه زمینه ها ، اجرای توافقنامه های امضا شده بین دو کشور، همکاری های منطقه ای و بین المللی را بخشی از محورهای مذاکرات دکتر ظریف با مقامات ارشد لبنانی اعلام کرد و گفت که این سفر فرصتی مغتنم برای گسترش همه جانبه مناسبات تهران و بیروت است.

وی گفت که ایران ولبنان از سال 1997 تاکنون 28 توافقنامه امضا کرده اند اما اجرای آنها متناسب با روابط سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور نیست و امیدواریم این سفر فضای مناسبی برای اجرای همه توافقنامه ها فراهم کند.

وزیر خارجه لبنان با ابراز علاقه برای گسترش همکاری های اقتصادی ، فرهنگی و علمی ایران و لبنان افزود: سطح مبادلات تجاری ایران و لبنان بسیار پایین است و بیروت خواستار تقویت و گسترش آن است.

عدنان منصور با تاکید به اهمیت همکاری ایران و لبنان در زمینه صنعت گردشگری ، ابرازامیدواری کرد که مردم ایران یکی از مقاصد گردشگری خود را لبنان انتخاب کنند.



** همکاری های منطقه ای و بین المللی

وی با تاکید به اهمیت همکاری های منطقه ای و بین المللی ایران و لبنان ، مسائلی همچون مبارزه با تروریسم ، بحران سوریه و اجلاس بین المللی ژنو 2 را از محورهای مذاکرات مقامات لبنانی و دکتر ظریف اعلام کرد و با توجه به خطر گسترش تروریسم و افزایش جنایات تروریستی ، مقابله با این پدیده را نیازمند اتخاذ سیاست ها و مواضع مشترک و ترسیم راه های همکاری دانست.

وزیر خارجه لبنان اظهار داشت: اگر چه سفر دکتر ظریف قبل از بازداشت و مرگ « ماجد الماجد» تبعه سعودی سرکرده گروه گردان های عبدالله عزام برنامه ریزی شده است اما قطعا ایشان موضوع را در دیدار با مقامات لبنانی پیگیری می کند.

عدنان منصور تصریح کرد: سفارت ایران در بیروت بخشی از خاک جمهوری اسلامی ایران است و ایران حق دارد مسئله حمله به سفارت خود راپیگیری کند و این یک موضوع امنیتی است که می تواند مورد اهتمام تهران باشد.

وی به جنایات تروریستی گروه تحت رهبری ماجد الماجد عنصر سعودی از جمله حمله به سفارت ایران در بیروت اشاره کرد و گفت: حق ایران است که نسبت به این مساله بی تفاوت نبوده، چرا که انفجارهای مقابل سفارت ایران تعدادی از شهروندان ایرانی بویژه رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان را هدف قرار داد.

عدنان منصور افزود: وزیر امور خارجه ایران قرار است با «میشل سلیمان» رییس جمهور، «نبیه بری» رییس مجلس، «نجیب میقاتی» نخست وزیر ، «تمام سلام» نخست وزیر مکلف و اینجانب و برخی دیگر از مقامات و مسئولان لبنانی دیدار و گفت وگو کند.



** حمایت لبنان از طرح رییس جمهوری اسلامی ایران

وزیر امور خارجه لبنان همچنین پیشنهاد دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل برای مبارزه با خشونت و افراط گرایی که با استقبال و اجماع جهانی مواجه شده است، گفت: این پیشنهاد، اقدامی مثبت و فعالانه بود و به اجماع کشورها برای اتخاذ یک سیاست و رویکرد روشن برای مقابله با پدیده تروریسم ، خشونت و افراط گرایی کمک می کند.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با تروریسم ، خشونت و افراط گرایی یک مسئولیت بین المللی است، خاطرنشان کرد: ما یک تروریسم بین المللی واحد داریم که از مکانی به مکان دیگر انتقال می یابد و می بینیم که این پدیده پاکستان، ایران، عراق، سوریه، لبنان، مصر، یمن، الجزایر، روسیه و دیگر کشورها را هدف قرار داده است.

عدنان منصور گفت: جامعه بین الملل و کشورهایی که از تروریسم آسیب می بینند، باید با همکاری یکدیگر برای مقابله با این پدیده آماده شده و با برگزاری یک همایش بین المللی، راهبرد لازم برای مقابله با تروریسم را ترسیم کنند.

وزیر امور خارجه لبنان با بیان اینکه کشورها نباید خود را دور از دسترس تروریست ها بدانند ، افزود: برخی کشورها شاید اکنون از تروریسم دور باشند اما فردا یا پس از یک ماه و یا یک سال دیگر گرفتار آن خواهند شد اگر به مبارزه با تروریسم و تلاش ها برای خشکاندن ریشه های آن بویژه سرچشمه هایی که به تروریست ها کمک های مالی و تسلیحاتی و زمینه تحرکات و رفت و آمدهای آنها را فراهم می کنند، نپیوندند.



** ضرورت مشارکت ایران در ژنو2

عدنان منصور با تاکید بر اهمیت ضرورت حضور ایران در اجلاس ژنو 2 برای حل سیاسی بحران سوریه خاطرنشان کرد: شرکت ایران در این اجلاس که قرار است بیست و دوم ماه میلادی جاری برگزار شود، اعتبار آن را افزایش می دهد و کنار گذاشتن ایران به معنای اعلام شکست زودهنگام آن است.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان کشوری مهم همچون ایران را از ژنو 2 کنار گذاشت، اظهارداشت: ایران به عنوان یک کشور بزرگ در خاورمیانه، امکانات و مشارکت فعالانه در صحنه منطقه و جهان، یکی از قدرت ها اقتصادی، نظامی، سیاسی و انسانی مهم به شمار می رود که هرگز نمی توان آن را نادیده گرفت.

وزیر امور خارجه لبنان با بیان اینکه کنار گذاشتن ایران از اجلاس ژنو 2 به اصل برگزاری آن آسیب می زند، تاکید کرد: برای موفقیت اجلاس ژنو 2 باید تمام کشورهای مؤثر، بدون هرگونه تبعیض در آن حاضر شوند و لازم است ایران با کمک دیگر کشورها برای حل بحران سوریه نقش آفرینی کند.

عدنان منصور با اشاره به اینکه روسیه از جمله حامیان شرکت ایران در ژنو 2 است، گفت: همچنان امید می رود که ایران به اجلاس ژنو 2عوت شود چرا که درغیراین صورت خلأ مهمی در این اقدام مشترک بین المللی برای برون رفت از بحران سوریه ایجاد خواهد شد.

وی با ستایش از مواضع مثبت ایران در صحنه بین الملل افزود: ایران همواره از عدالت و حقیقت نه تنها در منطقه بلکه در تمام دنیا حمایت کرده است و اگر در اجلاس ژنو 2 حاضر هم نباشد، تاثیر خود را بر روند مذاکرات و نتایج اجلاس خواهد گذاشت.

وزیر امور خارجه لبنان با بیان اینکه از ابتدای بحران سوریه بارها بر اینکه راه حل این بحران سیاسی است، تاکید شده ، تصریح کرد: تنها با گفت وگوی داخلی میان نظام و مخالفان می توان به راه حل دست یافت؛ راه حل را از خارج نمی توان وارد سوریه کرد و ادامه ارسال سلاح، پول و سرازیر کردن عناصر مسلح به این کشور هم به گسترش جنگ و خشونت دامن زده و خواهد زد.

عدنان منصور در پاسخ به این پرسش که نماینده لبنان در اجلاس ژنو 2 کیست ؟ شما شرکت می کنید یا آنطور که ادعا شده نماینده لبنان در سازمان ملل، گفت : بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از شخص بنده برای شرکت در اجلاس ژنو 2 دعوت کرده است.

وی تاکید کرد : لبنان حتما در این اجلاس در سطح وزیر خارجه حضور خواهد یافت حال اینکه وزیر خارجه در آن زمان چه کسی باشد مهم نیست، چرا که او نظرات لبنان را به این اجلاس انتقال خواهد داد.

وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد: توقف تروریسم ، خشونت و جنگ در سوریه باید در دستور کار اصلی اجلاس ژنو 2 باشد تا بتوان خونریزی و خشونت در این کشور را متوقف کرد.



** دولت یکدست در لبنان ، دولت کودتا خواهد بود

عدنان منصور در ادامه مصاحبه با ایرنا ، با اشاره به فضای نابسامان امنیتی و ادامه جنایات تروریست ها در داخل لبنان گفت که در چنین شرایطی لبنان نباید بدون یک دولت مقتدر باقی بماند.

وی با بیان اینکه خلأ سیاسی موجود در لبنان وارد دهمین ماه خود شده است، اظهار داشت: باید این خلأ را هرچه سریعتر با تشکیل یک دولت فراگیر که دربردارنده تمام گروه های سیاسی باشد، پرکرد و نمی توان در این زمینه بر هیچ اجلاس و طرف بین المللی تکیه داشت.

وزیر خارجه لبنان با تاکید براینکه دولت ها باید بر اساس منافع مردم تشکیل شوند، خاطرنشان کرد: در صورتی که در لبنان دولت یکدست تشکیل شود ، دولت کودتا خواهد بود که از بافت سیاسی جامعه لبنان برنخاسته و مسلما موفق نخواهد بود بلکه به افزایش و تعمیق اختلاف ها دامن خواهد زد.

عدنان منصور با تاکید بر ضرورت تشکیل دولتی فراگیر در لبنان، اظهار داشت: نباید با حذف یک جریان، به تفرقه و اختلاف در کشور دامن زد، بافت سیاسی لبنان به شکلی است که نمی توان گروهی را از صحنه کنار گذاشت.

وی با بیان اینکه امیدوار است یک دولت فراگیر در لبنان شکل بگیرد، گفت: اینکه دولت قبل و یا بعد از اجلاس ژنو 2 تشکیل شود به جریان های سیاسی بستگی دارد و نمی توان در این خصوص پیش بینی کرد.

وزیر امور خارجه لبنان با بیان اینکه ما هم منتظر تحولات روزهای آتی برای تشکیل دولت هستیم، افزود: نبود دولت در شرایط کنونی، یک عامل منفی برای حیات سیاسی و اقتصادی در لبنان بوده زیرا نمی توان برای حل مشکلات فزاینده بویژه اقتصادی و امنیتی تصمیم گیری کرد.

عدنان منصور با اشاره به نزدیک بودن زمان انتخاب رییس جمهور جدید لبنان، اظهار داشت: امیدوارم که رییس جمهور جدید در موعد قانونی خود انتخاب شود و تاخیر در این خصوص جایز نیست.

وی با بیان اینکه برخی شخصیت های مسیحی لبنان به عنوان نامزد پست ریاست جمهوری مطرح هستند، گفت: هیچ کس نمی تواند کسی را از نامزد شدن محروم کند و در نهایت تصمیم گیری با پارلمان است و این نهاد قانونی است که تصمیم می گیرد چه کسی به کاخ ریاست جمهوری لبنان راه بیاید.

وزیر امور خارجه لبنان در پاسخ به این سئوال، آیا همانطور که آقای نبیه بری رییس مجلس لبنان گفته انتخاب زودهنگام رییس جمهور میسر است و یا اینکه منوط به تشکیل قطعی دولت جدید است؟ گفت: همین الان که هنوز دولت تشکیل نشده می توان رییس جمهور را انتخاب کرد و لبنان سابقه آن را دارد؛ البته مهلت تعیین شده برای رایزنی های انتخاب رییس جمهور بین 25 مارس تا 25 مه 2014 تعیین شده است.



** تجهیز ارتش لبنان و هبه هنگفت عربستان سعودی

عدنان منصور در پاسخ به این سئوال چرا برای کمک به تجهیز ارتش لبنان پیشنهاد کشورهای دیگر رد شده اما هبه سه میلیارد دلاری عربستان پذیرفته شده است؟ گفت: این دو موضوع ارتباط خاصی با یکدیگر ندارند ، لبنان به دلیل اینکه کمک عربستان سعودی به شکل هبه و بلاعوض بوده ، آن را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه لبنان کمک بلاعوض هر کشوری را می پذیرد، افزود: ما می خواهیم ارتشی قوی در برابر رژیم صهیونیستی داشته باشیم، چرا که با تقویت ارتش، کشور نیز در برابر دشمنان خود، بویژه در مقابل تعرض اسراییل به تمامیت ارضی ما قوی خواهد بود.

وزیر امور خارجه لبنان با تاکید به اینکه کمک عربستان سعودی ارتباطی با مقاومت و حزب الله ندارد ، خاطرنشان کرد: مقاومت هم اکنون برای دفاع از لبنان در کنار ارتش قرار دارد و زمانی که یک راهبرد دفاعی قوی برای لبنان ترسیم شد، آنگاه ارتش وظیفه حمایت از کشور را بر عهده خواهد گرفت.

عدنان منصور تاکید کرد: با توجه به اینکه ارتش لبنان هم اکنون توان مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی را به تنهایی ندارد، لبنان نیازمند حضور فعال مقاومت است.

وی تصریح کرد: این سخن که گفته می شود پادشاه عربستان از «میشل سلیمان» رییس جمهور لبنان خواسته که ارتش باید به مقابله با حزب الله بپردازد، سخنان مطبوعاتی بوده و خالی از واقعیت است.

وزیر امورخارجه لبنان درپاسخ به این سئوال، آیا فرانسه با سه میلیارد دلارعربستان سلاح های استراتژیک برای مقابله با تعرض های احتمالی به لبنان خواهد داد و یا نه؟، اظهار داشت: لبنان نیازمند ارتشی است که انواع موشک ها و جنگنده ها را برای حمایت از خاک ، دریا و آسمان خود داشته باشد و ما منتظریم که چنین سلاح هایی در اختیار ما قرار گیرد.

عدنان منصور در باره اتهام هایی که برخی جریان های سیاسی به او وارد می کنند ، گفت: مرا بارها متهم کرده اند که وزیر خارجه سوریه، جنبش «امل» و یا حزب الله هستم اما این اتهامات برای من از اهمیت خاصی برخوردار نیست، من مجری سیاست هایی هستم که به لبنان خدمت کند و برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه تلاش می کنم چرا که امنیت لبنان را در گرو آن می دانم.

وی در پاسخ به این پرسش که وزیر امور خارجه لبنان به قولی دیگر سی و چهارمین وزیر خارجه لبنان که خواهد بود، گفت: منتظر روزهای آینده باشید.



** آشنایی مختصر با وزیر خارجه لبنان

عدنان منصور 68 ساله در سال 1946 در منطقه برج البراجنه بیروت پایتخت لبنان به دنیا آمده و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی است.

وزیر امور خارجه لبنان که سال 1974 وارد عرصه دیپلماتیک لبنان شده در کشورهای سودان ،یونان ، استرالیا، مصرو زئیر به عنوان رایزن ، کاردار ، کنسول و سفیر فوق العاده و همچنین بخش های مختلف دستگاه دیپلماسی خارجی لبنان فعالیت کرده است.

وی که از سال 2011 تاکنون وزیر امور خارجه لبنان است ، قبل از آن و از سال 1999 تا 2007 سفیر کشورش در بروکسل و لوکزامبورگ و همینطور نزد اتحادیه اروپا بوده است.

اما آنچه عدنان منصور را برای ایرانیان آشنا کرده است، حضور هشت ساله اش در ایران ( 1999 تا 2007) به عنوان سفیر فوق العاده و تام الاختیار لبنان بوده است.

کلید واژه ها: تروریسم اجلاس ژنو اجلاس ژنو 2 بیروت دکتر ظریف ایران و لبنان


نظر شما :