اجرایی شدن توافق هسته‌ای تلاویو را ناامید کرد

اسرائیل در فکر حمله به ایران در پاییز یا زمستان آینده

۰۶ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۲۷۶۴۴ ترجمه برگزیده خاورمیانه
اسرائیل همه تلاش‌های خود را به کار گرفته تا دلایل امنیتی و اطلاعاتی را جمع‌آوری کند تا بگوید ایران جامعه جهانی را فریب داده است تا به این ترتیب زمینه را برای حمله یک جانبه نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران فراهم آورد، برخی می گویند که این اتفاق در تابستان یا پاییز آینده رخ خواهد افتاد.
اسرائیل در فکر حمله به ایران در پاییز یا زمستان آینده

دیپلماسی ایرانی: اجرای توافق نامه موقت میان ایران با قدرت های بزرگ بر سر برنامه هسته ای اش فضایی به شدت ناامید کننده را در اسرائیل به وجود آورده است، به ویژه که این اتفاق پس از بحران جدید به وجود آمده در روابط ایالات متحده امریکا و اسرائیل اجرایی شده است. بحرانی که طی آن موشه یعالون، وزیر دفاع اسرائیل انتقادهای شدیدی را متوجه جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده کرد.

به رغم همه تلاش هایی که ایالات متحده و شش کشور بزرگ جهانی در دفاع از فواید توافق دیپلماتیک با ایران بیان داشتند و گفتند که این توافق می تواند از بروز جنگ جلوگیری کند و اگر جنگی در بگیرد همه منطقه را در بر می گیرد که هزینه های آن را تنها اسرائیل پرداخت خواهد کرد، مقام های اسرائیلی همچنان معتقدند که ایران جهان را فریب می دهد، تنها هدفش خلاصی از تحریم های بین المللی است اما در عین حال همچنان به توسعه برنامه هسته ای اش به دور از چشم بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای ادامه می دهد.

عملا اسرائیل از طریق لابی یهودی های طرفدار خود در کنگره و در مجلس نمایندگان امریکا تلاش های مضاعفی را برای به تصویب رساندن این قوانین مبذول داشته است، البته در صورتی که قوانین از سوی رئیس جمهوری امریکا وتو شوند در هیچ حالتی قابلیت اجرایی نخواهند داشت.

نتانیاهو با پذیرفتن از روی ناچار توافق موقت میان ایران با 1+5 به حجم حملات خود به ایران که از زمان رسیدنش به قدرت در سال 2009 بی وقفه آغاز کرده بود، پایان داد. از این مهم تر نقشه اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران که به مرکز مناقشات اسرائیل – امریکا در طول دو سال گذشته تبدیل شده بود، نیز نقش بر آب شد، مساله ای که اختلاف نظر شدیدی را میان دو طرف امریکایی و اسرائیلی ایجاد کرده بود، به ویژه که اسرائیل تلاش می کرد از تهدید نظامی و مذاکرات هسته ای هم زمان استفاده شود در حالی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا ترجیح می داد که قبل از هر گونه استفاده از راه حال نظامی تمامی راه های دیپلماتیک پیموده شود.

بعد از این که توافق موقت میان ایران با قدرت های بزرگ به مرحله اجرا در آمد، مذاکرات بر سر توافق نهایی آغاز شد، اسرائیل احساس کرد که در زاویه ای محصور مانده است و نمی تواند جلوی سیاست اوباما که بر رسیدن توافق سریع با ایران به هر قیمتی شده، اصرار دارد، بایستد. برای همین همه تلاش خود را متوجه مجلس سنا کرد تا آنها را وادار کند قوانینی را به تصویب برسانند که تحریم های جدیدی را در صورتی که ایران توافق ژنو را زیر پا گذاشت، متوجه آن کنند، به ویژه در مورد فعالیت های جدید سانتریفیوژها و غنی سازی اورانیوم که حساسیت خاصی در پرونده هسته ای ایران دارند.

عملا اسرائیل از طریق لابی یهودی های طرفدار خود در کنگره و در مجلس نمایندگان امریکا تلاش های مضاعفی را برای به تصویب رساندن این قوانین مبذول داشته است، البته در صورتی که قوانین از سوی رئیس جمهوری امریکا وتو شوند در هیچ حالتی قابلیت اجرایی نخواهند داشت. اما به هر حال صرف پیشنهاد آن نیز به معنای فشار به اوباما است و ضربه ای به مشروعیت فرایند مذاکره ای که در برابر ایران رهبری می کند، محسوب می شود. در این اثنا اسرائیل همه تلاش های خود را به کار گرفته تا دلایل امنیتی و اطلاعاتی را جمع آوری کند تا بگوید ایران جامعه جهانی را فریب داده است تا به این ترتیب زمینه را برای حمله یک جانبه نظامی به تاسیسات هسته ای ایران فراهم آورد، برخی تحلیلگران اسرائیلی بر این باورند که این اتفاق در تابستان یا پاییز آینده رخ خواهد افتاد.

منبع: النهار/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: چهارشنبه 2 بهمن 1392 / باز انتشار: یکشنبه 6 بهمن 1392

کلید واژه ها: ايران و اسرائيل تاسيسات هسته ايران مذاكرات هسته اي ايران ژنو 3


نظر شما :