ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از تاثیر ظریف بر نشست ژنو 2 تا جلسه العراقیه با منافقین

۰۳ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۲۷۷۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
تاثیر ظریف بر مذاکرات ژنو 2 بر سر سوریه، دیدار مقام‌های العراقیه و المتحدون با منافقین در اردن، تحریم های کالاهای عربستانی در بصره، پیش بینی ژنرال اسرائیلی بر بقای اسد و غیره از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تاثیر ظریف بر نشست ژنو 2 تا جلسه العراقیه با منافقین

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

جلسه سران العراقیه و متحدون با منافقین در اردن

رئیس کانون دفاع از قربانیان جنایات سازمان تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) در عراق از جلسه برخی نامزدهای فهرست العراقیه و ائتلاف متحدون با سران این سازمان در اردن خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری مراسلین، نافع عیسی الاماره روز سه شنبه خبر داد که اطلاعات موثقی در اختیار دارد که نشان می دهد این جلسه در اردن برگزار شده و هدف از آن بررسی انتخابات آینده عراق بوده است.

وی افزود که ظافر العانی، عضو فهرست متحدون، و حیدر الملا و صالح المطلک، معاون امور خدماتی نخست وزیر، و خمیس الخنجر، بازرگان عراقی و حامی مالی العراقیه، از جمله کسانی بوده اند که در این نشست حضور داشته اند.

به گفته الاماره نیروهای منافقین خواستار تلاش این چهره های سیاسی برای ادامه حضور اعضای منافقین در عراق در صورت موفقیتشان در انتخابات شده اند.

حکم زندان برای 30 اخوانی در امارات

دادگاهی در امارات برای سی شهروند اسلام گرای مصری و اماراتی پنج سال حبس به دلیل تلاش برای تشکیل گروهی وابسته به اخوان المسلمین در خاک امارات صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری رسمی امارات ضمن اعلام این خبر گزارش داد که شش شهروند مصری از جمع 20 مصری دیگر به صورت غیابی محاکمه شده اند و بین سه ماه تا پنج سال حبس برای آنها صادر شده است.

حکومت امارات فعالیت اخوان المسلمین در خاک خود را غیر قانونی اعلام کرده و هر گونه ارتباط با آن در خارج از امارات به ویژه مصر را جرم دانسته است.

تقاضای ژنرال اسرائیلی برای جنگ علیه غزه

با افزایش تنش های امنیتی در مرزهای جنوبی اسرائیل با غزه و شلیک چندین موشک به شهرهای اسرائیلی، یک ژنرال اسرائیلی از دولت خواست که برنامه حمله نظامی به غزه را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، تسیوکا فوگل، فرمانده سابق واحد موسوم به "نجات جولان" در ارتش اسرائیلی گفت که باید حمله ای همه جانبه علیه غزه صورت بگیرد تا دیگر شاهد تهدیدهای امنیتی از این منطقه نباشیم.

وی همچنین از این که دولت اسرائیل هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است، گلایه کرد.

تهدید وزرای نتانیاهو به استعفا

وزرای دولت بنیامین نتانیاهو اعلام کردند در صورتی که وی با پیشنهاد جان کری، وزیر امور خارجه امریکا بر سر صلح با فلسطینیان موافقت کند، از دولت او استعفا خواهند داد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، کانال 10 تلویزیون اسرائیل به نقل از اعضای حزب لیکود گزارش داد که جناح راست افراطی عضو دولت تلاش می کند تا در داخل حزب خود و در دولت نوعی از تمرد و سرپیچی را در پیش بگیرد تا مانع از تحقق توافق صلح میان فلسطین و اسرائیل بر اساس طرح کری شود.

جان کری در سفر اخیر خود به خاورمیانه طرح صلحی را به دو طرف فلسطینی و اسرائیلی پیشنهاد داد که با واکنش تند طرف اسرائیلی البته به دور از دوربین رسانه ها مواجه شد. با این حال دولت اسرائیل گفته است که این پیشنهاد را بررسی می کند.

لغو هشدار سفر به مصر توسط 27 کشور جهان

وزارت گردشگری مصر اعلام کرد تا کنون 27 کشور جهان هشدار سفر به مناطق گردشگری مصر را لغو کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، راشا العزایزی، سخنگوی وزارت گردشگری مصر در این باره گفت: «27 کشور تا کنون هشدار سفر به مصر را لغو کرده اند که در میان آنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی نیز هستند.»

به گفته وی درآمدهای مصر از بخش گردشگری در سال 2013 در حدود 41 درصد کاهش یافته و به 5.9 میلیارد دلار رسید در حالی که این رقم در سال 2012 در حدود 10 میلیارد دلار بود.

تحریم کالاهای عربستانی در بصره

شورای استان داری بصره اعلام کرد که در پی پیشنهادهای متعدد مردمی کمیته ای در این شورا تشکیل شده که مانع ورود محصولات عربستان سعودی به استان می شود.

به گزارش شبکه خبری الفرات نیوز، مجیب عزیز، عضو شورای استان داری بصره، تأکید کرد که در نشست فوق العاده شورا طرح تحریم کالاهای عربستانی تصویب شد و کمیته ای برای جلوگیری از ورود این کالاها به استان تشکیل شده است.

وی افزود که عربستان از کشورهای حامی تروریسم در منطقه و جهان است و هیچ ابایی از این موضوع ندارد.

انتقاد مسعود بارزانی از ارتش آزاد سوریه

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با انتقاد شدید از عملکرد ارتش آزاد سوریه این گروه را شایسته حکومت بر سوریه ندانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بارزانی در سخنرانی خود در برابر کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا همچنین به تحلیل خود از کنفرانس ژنو 2 پرداخت و گفت: «کنفرانس ژنو 2 فرصتی در برابر ملت سوریه ایجاد می کند که آنها از طریق آن بتوانند سرنوشت خود را مشخص کنند اگر چه من به هیچ وجه نسبت به نتیجه بخش بودن این کنفرانس خوش بین نیستم.»

وی تاکید کرد، وضعیت سوریه عراق به ویژه اقلیم کردستان را بسیار نگران کرده و هر آن چه در این کشور رخ می دهد تاثیر مستقیم بر کشورهای همسایه آن به خصوص عراق می گذارد.

پیش بینی ژنرال اسرائیلی به بقای اسد

تسیوکا فوگل، ژنرال سابق اسرائیلی در مقاله ای که اخیرا در روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم منتشر کرد، پیش بینی کرد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه همچنان در قدرت بماند و همچنان روس ها در حفظش در قدرت به او کمک کنند.

به گزارش روزنامه الحیات، وی همچنین پیش بینی کرد که ایران و غرب و مصر بتوانند به توافقی قابل اعتماد برای مبارزه با تروریسم دست یابند که این مساله نه تنها به سود منطقه و جهان خواهد بود بلکه احتمالا به سود بشار اسد نیز تمام خواهد شد.

پیشبرد دستورالعمل ایران در ژنو 2

به رغم غیبت ایران از نشست ژنو 2 بر سر سوریه روزنامه الحیات، چاپ بیروت گزارش داد که روسیه و ایران تلاش دارند تا اولویت را در این نشست بر مبارزه با تروریسم اختصاص دهند.

بنا به این گزارش، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تماس دائمی با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف است و به رغم این که ظریف در نشست ژنو حضور ندارد اما تلاش می کند تا بر فضای کنفرانس تاثیر گذاشته و دستورالعمل این کنفرانس را بر مبارزه با تروریسم در سوریه متمرکز کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر امارات منافين مسعود بارزاني عراق


نظر شما :