عکس: زن ایرانی در راس قدیمی ترین حزب آلمان

۰۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۹۲۷۹۰۷ سرخط اخبار

کنگره ویژه حزب سوسیال دموکرات آلمان "یاسمین فهیمی" را به مقام دبیرکلی این حزب برگزید. شرکت کنندگان در کنگره با ۵/ ۸۸ درصد آرا این زن ایرانی تبار را انتخاب کردند. به این ترتیب یاسمین فهیمی جانشین آندریا ناهلس شد.

به گزارش ایسنا، دبیرکل حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) از این پس یک زن ایرانی تبار است به نام یاسمین فهیمی. کنگره ویژه این حزب با انتخاب فهیمی او را جانشین آندره آ ناهلس کرد که پس از تشکیل دولت ائتلافی جدید، به سمت وزیر کار منصوب شده است.

 

یاسمین فهیمی ۴۶ سال دارد و ایرانی تبار است. وی تاکنون در اتحادیه کارگری مشغول به فعالیت بوده است. فهیمی تا کنون بخش "برنامه ریزی سیاسی" در اتحادیه کارگری قدرتمند معدن، شیمی و انرژی در هانوفر را سرپرستی می کرده است.

 

پدر او ایرانی و مادرش آلمانی است. خانم فهیمی در هانوفر به دنیا آمده و در دانشگاه همین شهر در رشته شیمی تحصیل کرده است. او در زندگی مشترک با میشائیل واسیلیادیس، رئیس اتحادیه کارگری معدن، شیمی و انرژی، به سر می برد.

به گزارش دویچه وله، فهیمی در عرصه سیاسی آلمان چهره ای ناشناس است، اما رهبری حزب سوسیال دمکرات مصمم بود دبیرکلی این حزب را بار دیگر به یک زن محول کند.

فهیمی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در موسسه فنی شیمی در دانشگاه هانوفر مشغول کار شد و در سال ۱۹۹۸ فعالیت خود را در اتحادیه کارگری آغاز کرد. وی یکی از کارشناسان و پیشتازان فکری امور اتحادیه کارگری به شمار می آید.

راه دشوار فهیمی

گرچه فهیمی در سیاست آلمان چهره ای شناخته شده نیست، اما در حزب خود نام آشناست. فهیمی در دهه ۱۹۹۰ در سازمان جوانان حزب سوسیال دمکرات در هانوفر فعالیت داشت و تلاش وی برای نامزدی و حضور در پارلمان ایالتی نیدرزاکسن موفقیت آمیز نبود. آشنایی گابریل با فهیمی نیز ظاهراً به همین سال ها باز می گردد.

فهیمی به همراه دوست هم حزبی خود ناهلس، اشتفی لمکه از حزب سبزها و میشائیل گوگموز از اتحادیه کارگری اتاق فکری به نام "کارگاه فکر دمکراسی" را بنیان نهاد.

فهیمی با تاسیس این اتاق فکر به رفقای حزبی خود نشان داد که در مسائل استراتژیک صاحب نظر است و نیز علاقه خود به موضوعات کلی سیاست را به آگاهی گابریل رساند.

فهیمی تاکنون در مباحث سیاسی در عرصه فدرال نقشی ایفا نکرده و با کار در بخش های مختلف حزبی نیز آشنایی چندانی ندارد. وی در صحنه سیاسی برلین نیز تا کنون حضور نداشته است. به رغم این مسائل، که پیش شرط هایی برای دبیرکلی حزب به شمار می آیند، سوسیال دمکرات ها امیدوارند که یاسمین فهیمی به سرعت بر این موانع غلبه کند تا بتواند سکان دار قدیمی ترین حزب آلمان شود.

کلید واژه ها: فهیمی اتحادیه کارگری آلمان هانوفر


نظر شما :