نخستین مصاحبه گولن پس از 16 سال

۰۸ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۹۲۷۹۷۲ سرخط اخبار

 فتح الله گولن، روحانی مسلمان ترک که جنبش وی ("هیزمت" یا خدمت) در حال حاضر با دولت رجب طیب اردوغان درخصوص مناقشه تحقیقات ضد فساد اخیر دچار اختلاف شده است، برای نخستین بار در 16 ساله گذشته مصاحبه ای را انجام داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایرن (ایسنا)، فتح الله گولن، رهبر مسلمان ترکیه که در حال حاضر ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکا است، این مصاحبه را با شبکه بی بی سی ترک زبان انجام داده است.

وی در این مصاحبه این فرضیه را که به پیروان خود در مناصب بلند پایه پلیس و قوه قضائیه ترکیه دستور داده علیه دولت این کشور تحقیقات ضد فساد انجام دهند، قویا رد کرد.

گولن گفت: واکنش های حزب "عدالت و توسعه" ترکیه شامل اخراج تعدادی از مقامات پلیس و بازداشت برخی از همپیمانان اردوغان، ضد دموکراتیک بوده است.

وی افزود، برخی از افسران اخراج و یا تغییر سمت داده شده در پلیس و قوه قضائیه ترکیه هیچ ارتباطی با او ندارند و این ادعا را که جنبش وی تحقیقات و بازداشت ها را سازماندهی کرده رد کرد.

فتح الله گولن افزود: این اقدامات بدین منظور انجام شده که جنبش ما (خدمت) را بزرگتر از آن چیزی که هست جلوه دهند و مردم را در خصوص تهدید ناموجود نگران کنند.

وی تاکید کرد که ادعای فساد و رشوه در دولت ترکیه واقعیت دارد.

گولن گفت: مطمئنا فساد وجود دارد و همه آن را می پذیرند؛ دولت، نخبگان، روشنفکران و همه این واقعیت را در ترکیه می بینند، هیچ کس نمی تواند آن را تغییر دهد.

فتح الله گولن تاکید کرد: این ممکن نیست که قضات و دادستان های تحقیقات از من دستور بگیرند. من هیچ ارتباطی با آن ها ندارم. من حتی یک دهم درصد از آن ها را نمی شناسم.

وی گفت: مقامات قوه قضائیه و پلیس ترکیه بدین منظور تحقیقات درباره این پرونده را انجام دادند که این وظیفه معمول آن ها است. ظاهرا آن ها از این حقیقت اطلاع نداشتند که فساد و رشوه گیری دیگر یک جرم محسوب نمی شود.

گولن مدعی شد که دولت ترکیه بدین منظور علیه جنبش وی مساله وجود دولت موازی در داخل دولت را مطرح کرده تا بر اتهامات فساد و رشوه گیری خود سرپوش بگذارد.

وی افزود: تنها به این دلیل بر دولت موازی تاکید شده تا نشان داده شود این رشوه گیری ها و مناقصه های غیر قانونی مسائلی عادی هستند و در خصوص آن ها هیچ بحثی انجام نشود.

گولن درخصوص فرآیند صلح دولت ترکیه با کردهای این کشور نیز گفت که هرگز مخالف مذاکره با پ.ک.ک نبوده است.

وی تاکید کرد: می توان مذاکراتی را با سازمان پ.ک.ک انجام داد اما باید شرف کشور حفظ شود.

به گفته گولن، "عبدالله اوجالان رهبر پ.ک.ک از آنچه که ما در ارتباط با مردم کرد از طریق گسترش مدارس متعلق به جنبش مان در بخش شرقی کشور که عمدتا کردنشین است انجام داده ایم، خرسند است."

وی افزود: آن ها نمی خواهند فعالیت های ما جلوی پیوستن جوانان به شبه نظامیان در کوه ها را بگیرند. سیاست آن ها حفظ خصومت میان پ.ک.ک و مردم ترکیه است و ایجاد مدارس ما و سرمایه گذاری در مناطق شرقی به غلط به عنوان اقداماتی علیه فرآیند صلح تلقی می شوند.

فتح الله گولن همچنین در خصوص گرایش انتخاباتی خود در انتخابات محلی آتی گفت که هنوز تصمیمی درباره این انتخابات نگرفته است.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد من در این زمینه چیزی به مردم بگویم به آن ها می گویم که مردم باید به آنهایی رای دهند که به دموکراسی و حاکمیت قانون احترام می گذارند و با مردم خوب هستند. این که من مردم را تشویق کنم در حمایت از یک حزب رای دهند توهین به شعور به مردم است. همه به وضوح می بینند چه اتفاقی در حال افتادن است و من حتی تصمیم نگرفتم که چیزی درباره آن بگویم.

گولن درباره بالا گرفتن تنش ها میان ترکیه و اسرائیل در سال های اخیر گفت: دولت ترکیه اشتباهاتی را مرتکب شد.

وی افزود: آن ها تلاش می کنند ما را یک جنبش حامی اسرائیل جلوه دهند به این معنی که ما نظر مساعدتری به نسبت ملت درباره اسرائیل داریم. ما تنها اسرائیلی ها را به عنوان یک مردم و بخشی از مردم جهان می پذیریم.

گولن همچنین درخصوص حمایت جنبش خود از ساخت ساختمان مذهبی مناقشه برانگیز برای علوی های ترکیه در آنکارا گفت: ما معتقدیم که این کار برای وحدت با برادران علوی ما در ترکیه مفید است. ما ممکن است در این زمینه اشتباه کنیم اما بسیاری از مردم آن را می پذیرند.

کلید واژه ها: گولن پ.ک.ک


نظر شما :