سوئیس هم تحریم‌های ایران را کاهش داد

۱۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۴ کد : ۱۹۲۸۰۶۳ سرخط اخبار

ارزیابی نخست وزیر ترکیه از سفر خود به تهران، عزم ایران و ترکیه برای توسعه چشمگیر ارتباطات تجاری، لغو بخشی از تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران از سوی دولت سوئیس، ازسرگیری صادرات قطعات خودرو از سوی شرکت «رنو» به ایران و تمایل جنبش فتح برای توسعه روابط با ایران، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 
 

سوئیس هم تحریم‌های ایران را کاهش داد


به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به حضور رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در تهران و دیدارهای وی با مقامات ایرانی، امروز نیز در مرکز توجه مطبوعات جهانی قرار گرفته است. 

روزنامه «شانگهای دیلی» ارزیابی اردوغان از سفر خود به تهران را مورد توجه قرار داده و می نویسد، نخست وزیر ترکیه، مذاکرات با مقامات ایرانی را بسیار سازنده خوانده است. این روزنامه به نقل از اردوغان می نویسد: «ما روابط خود را تا اندازه ای ارتقا خواهیم داد که گویا وزرای دو کشور به همراه یکدیگر و در یک کابینه مشغول به فعالیت هستند». 

شانگهای دیلی اشاره می کند که در جریان حضور اردوغان در تهران، شماری موافقت نامه در حوزه های گوناگون میان دو کشور به امضا رسیده است.
 

سوئیس هم تحریم‌های ایران را کاهش داد


در همین زمینه، خبرگزاری فرانسه  با انتشار مطلبی از عزم ایران و ترکیه برای گسترش مناسبات تجاری خود، به رغم روابط نه چندان مساعد در چند سال گذشته خبر داده است. 

این خبرگزاری به نقل از اردوغان می نویسد، ترکیه و ایران می خواهند با دو برابر کردن حجم مبادلات تجاری میان خود، این رقم را که در سال ۲۰۱۳، ۱۳. ۵ میلیارد دلار بوده، به ۳۰ میلیارد دلار برسانند. 

در عین حال، این خبرگزاری اشاره می کند به جز موضوعات اقتصادی، مسائل مربوط به جنگ داخلی در سوریه نیز در دستور کار سفر اردوغان به تهران قرار داشته است. به باور این خبرگزاری، دو کشور می خواهند روابط خود را که به سبب اختلاف نظر بر سر سوریه تیره شده، بهبود بخشند.
 

سوئیس هم تحریم‌های ایران را کاهش داد


در مطلبی مربوط به تحریم ها، سایت خبری «سوئیس اینفو» از کاهش تحریم های وضع شده علیه ایران از سوی دولت سوئیس خبر داده است. به نوشته این سایت، در پی وقوع تحولات مثبت در مذاکرات هسته ای ایران در ژنو، دولت سوئیس موافقت کرده که بخشی از تحریم های اقتصادی موجود علیه ایران را از میان بردارد. این اقدام سوئیس، هم راستا با تصمیم اتحادیه اروپا برای کاهش تحریم های ایران است که در بیستم ژانویه از سوی سران این اتحادیه انجام شد؛ بنابراین، کابینه سوئیس موافقت کرده تا همان موارد کاهش تحریمی مورد تأیید اتحادیه اروپا، از سوی این کشور نیز در قبال ایران اعمال شود. 
 

سوئیس هم تحریم‌های ایران را کاهش داد


در همین زمینه، روزنامه «تلگراف» خبر ازسرگیری صادرات قطعات خودرو از سوی شرکت خودروسازی «رنو» فرانسه به ایران را منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، در پی برداشته شدن تحریم های مربوط به خودروسازی ایران توسط آمریکا، شرکت رنو فرستادن قطعات خودرو برای شرکت های خودروسازی ایرانی را از سر گرفته است. 

مدیر بخش خاورمیانه و خاور دور شرکت رنو گفته، کاهش تحریم های ایران، پنجره فرصتی را برای دوره شش ماهه آتی پیش روی این شرکت باز می کند. وی گفته: «موضوع مهم این است که ما می توانیم به تدریج تأمین قطعات تولید خودرو و همچنین تبادلات مالی را از سر بگیریم». 
 

سوئیس هم تحریم‌های ایران را کاهش داد


در پایان روزنامه «تایمز اسرائیل» ضمن توجه به سفر اخیر یکی از مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی، از عزم جنبش «فتح» برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داده است. 

این روزنامه می نویسد، یک روز پس از دیدار با وزیر خارجه ایران، «جبرئیل رجب»، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح از تمایل سازمان خود برای بهبود روابط با ایران سخن گفته است. به گفته وی، تشکیلات خودگردان تمایل دارد موضوع احیای روابط ایرانی ـ فلسطینی را در دستور کار خود قرار دهد.

کلید واژه ها: سوئیس تحریم های ایران


نظر شما :