پولتیکو فاش کرد

نامه محرمانه کلینتون در مورد مساله هسته ای ایران

۱۳ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۳:۱۸ کد : ۱۹۲۸۲۲۷ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
تحریم ها و ائتلاف جهانی حمایت کننده از آن توانست ایران را به میز مذاکره بازگرداند. اما اکنون که مذاکرات جدی در جریان است، باید هر آنچه را که می توانیم برای دستیابی به راه حل دایم انجام دهیم.
نامه محرمانه کلینتون در مورد مساله هسته ای ایران

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا به طور روشن اعلام کرد از درخواست باراک اوباما برای زمان دادن به پیشرفت مذاکرات بر سر برنامه های هسته ای ایران و پرهیز از تصویب تحریم های بیشتر در کنگره، حمایت می کند. پولتیکو این خبر را بر مبنای متن نامه ای منتشر کرد که می گوید تاریخ آن به اواخر ژانویه باز می گردد و به قلم کلینتون نوشته شده است.

به گزارش پولتیکو، وزیر خارجه سابق آمریکا این نامه را در تاریخ 26 ژانویه برای همکار سابق خود در سنا ارسال کرده است. او در این نامه خطاب به کارل لوین، دمکرات دیدگاه های خود را در مورد روند جاری به طور مفصل بیان کرده است و این نخستین باری است که وزیر خارجه سابق آمریکا چنین اقدامی کرده است.

این در حالی است که لوین 10 روز قبل از آن از کلینتون درخواست کرده بود به عنوان وزیر خارجه سابق آمریکا موضع خود را در مورد تاثیر تحریم های جدید بر تلاش های جاری برای دستیابی به توافق نهایی با تهران اعلام کند.

کلینتون در پاسخ او نوشت: من با نظر شما و بسیاری دیگر از همکاران تان موافق هستم که تحریم ها و ائتلاف جهانی حمایت کننده از آن توانست ایران را به میز مذاکره بازگرداند. به دلیل تاثیر این تحریم ها بود که ما توانستیم اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو را به عنوان گامی مهم آغاز کنیم به سوی توافق جامع آغاز کنیم. هرچند که این تنها گام نخست است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: اکنون که مذاکرات جدی در جریان است، باید هر آنچه را که می توانیم برای دستیابی به راه حل دایم انجام دهیم. همانگونه که باراک اوباما می گوید ما باید به دیپلماسی شانس موفقیت بدهیم، و در عین حال همه گزینه ها را روی میز نگه داریم. این در حالی است که جامعه اطلاعاتی آمریکا برآورد کرده است که تحریم های یکجانبه جدید چشم انداز دستیابی به توافق جامع با ایران را تضعیف می کند. من با دیدگاه شما شریک هستم. تحریم های جدید زمینه دیپلماتیکی که به سختی برای آن تلاش کردیم را ضعیف می کند و ائتلاف بین المللی را از بین می برد و در دراز مدت فشار بر ایران را کاهش می دهد زیرا دیگر کشورها هر یک راه خود را در برابر ایران پیش می گیرند.

در صورتی که جهان به درستی یا به غلط اینگونه قضاوت کند که مذاکرات به دلیل اقدام کنگره آمریکا شکست خورده، حتی نزدیک ترین متحدان ما هم از تعهدات خود دست می کشند چه برسد به روسیه و چین.

 

کلینتون ادامه داد:در صورتی که جهان به درستی یا به غلط اینگونه قضاوت کند که مذاکرات به دلیل اقدام کنگره آمریکا شکست خورده، حتی نزدیک ترین متحدان ما هم از تعهدات خود دست می کشند چه برسد به روسیه و چین.

وزیر خارجه سابق آمریکا با طرح ادعاهایی در مورد جمهوری اسلامی و مقامات تهران گفت، ما باید از شرکا و متحدان مان شامل اسرائیل محافظت کنیم. باید به دیپلماسی فضای مانور بدهیم و اگر به نتیجه نرسید، زمان برای اعمال تحریم های مضاعف در آینده باقی است و در این صورت می توان از حمایت بین المللی برای اعمال قاطعانه تحریم ها بهره برد.

این در حالی است که اوباما در نطق سالیانه خود در برابر کنگره – که پس از ارسال نامه کلینتون انجام شد- تهدید کرد که هر تحریمی را علیه ایران وتو می کند. از سوی دیگر لوین نیز در نامه خود به کلینتون مخالفت اش با این تحریم ها را اعلام کرده بود.

در بخش دیگری از نامه وزیر خارجه سابق آمریکا به لوین آمده است: من همواره حامی اعمال تحریم های سنگین علیه ایران بودم اما اکنون نقطه نظر من این است. من در هشت سالی که در سنا بودم، از تحریم ها علیه ایران حمایت می کردم و از لزوم مقابله با تهدید ایران سخن می گفتم. من در چهار سالی که در وزیر خارجه بودم برای روشن کردن انتخاب های مقابل تهران تلاش کردم. من به مقامات تهران نشان دادم که یا باید برای حل نگرانی های بین المللی بر سر برنامه های هسته ای شان تلاش کنند یا اینگه با فشار و ایزوله بیشتر مواجه شوند. ما با کمک کنگره و متحدان خود توانستیم از طریق اعمال شدیدترین تحریم ها علیه ایران در دیپلماسی به نتیجه برسیم.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا لوین تحریم


نظر شما :