جهادی‌ها دامنه فعالیت خود را گسترش می‌دهند

کویت پناهگاه تازه تروریست‌های فعال در سوریه

۲۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۲ کد : ۱۹۲۸۵۴۹ ترجمه برگزیده خاورمیانه
دولت کویت همکاری تازه‌ای را برای مبارزه با جریان‌های تروریستی و جهادی با دولت عربستان آغاز کرده و از عربستانی‌ها خواسته است تا نام افرادی که از عربستان خارج شده و به سوریه رفته‌اند تا در آن جا به گروه‌های جهادی بپیوندند را در اختیار آن قرار دهند.
کویت پناهگاه تازه تروریست‌های فعال در سوریه

دیپلماسی ایرانی: نبردهای داخلی مخالفان سوری در خاک سوریه بر نگرانی ها بر سر بحران سوریه افزوده است؛ نه از این بابت که مخالفان در حال ضعیف شدن هستند که البته این مساله جامعه جهانی را به نوبه خود نگران کرده است بلکه از این بابت که حالا جنگ به مخالفان داخلی کشیده شده و در حال حاضر جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام، به طور مخفف داعش، و ارتش آزاد سوریه و جریان های اسلامی تندروی دیگر که اطلاعات دقیقی از هویت آنها در دست نیست به جنگ با هم برخواسته اند و این مساله سبب شده تا بسیاری از نیروهای مجاهد به فکر خروج از سوریه بیفتند و به کشورهای دیگر پناه ببرند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، بسیاری از کسانی که در سوریه می جنگند نیروهای جهادی با تابعیت عربستان هستند که به قصد جنگ علیه بشار اسد و پیوستن به گروه های مختلف فعال جهادی در سوریه به این کشور رفته اند. اکنون آنها به دلیل جنگ گروه های جهادی با یکدیگر درصدد بازگشت به عربستان هستند. اما این بازگشت برای آنها ساده نیست. در دستوری که ملک عبدالله، پادشاه عربستان هفته گذشته صادر کرد، هر فرد یا جریانی که به نوعی با جریان های جهادی فعال در سوریه یا جاهای دیگر ارتباط داشته باشد بازداشت و به سه تا بیست سال حبس محکوم خواهد شد. این در حالی است که توصیف های بسیاری از زندان های مخوف عربستان نیز بیان می شود که این مساله باعث شده تا رغبت بسیاری از جهادی ها برای بازگشت به موطن اصلی شان یعنی عربستان کاسته شود.  

در این میان گفته می شود که به دلیل ضعف نهادهای امنیتی و نظارتی بسیاری از این افراد با اسم های مستعار و گذرنامه های جعلی رهسپار کویت شده اند و قصد دارند در آن جا پناه بگیرند و در صورت امکان برنامه های جهادی خود را از آن جا دنبال کنند. از آن جایی که کویت با عراق هم مرز است، این مساله می تواند کمک بسیاری به آنها برای نزدیک بودن به میدان مبارزه کند.

روزنامه السیاسه کویت در شمار روز دوشنبه خود نوشت که نهادهای امنیتی کویتی اطلاع یافته اند که تعداد بسیاری از نیروهای مبارز مسلح عربستانی و کشورهای دیگر در حال خروج از سوریه و آمدن به کویت از راه های غیر قانونی و به طور سری هستند که این مساله نگرانی مقام های کویتی را برانگیخته است.

نهادهای امنیتی کویتی اطلاع یافته اند که تعداد بسیاری از نیروهای مبارز مسلح عربستانی و کشورهای دیگر در حال خروج از سوریه و آمدن به کویت از راه های غیر قانونی و به طور سری هستند که این مساله نگرانی مقام های کویتی را برانگیخته است.

نگرانی مقام های کویتی زمانی دو چندان شده است که دریافته اند گروه هایی در درون کویت هستند که به طور سری به عملیات قاچاق این افراد کمک می کنند و سلاح و پول در اختیار آنها می گذارند که هنوز توسط نهادهای امنیتی کویتی شناسایی و بازداشت نشده اند.

این روزنامه به نقل از مقامات کویتی همچنین نوشت که دولت کویت همکاری تازه ای را برای مبارزه با جریان های تروریستی و جهادی با دولت عربستان آغاز کرده و از عربستانی ها خواسته است تا نام افرادی که از عربستان خارج شده و به سوریه رفته اند تا در آن جا به گروه های جهادی بپیوندند را در اختیار آن قرار دهند.

کویت و عربستان توافق نامه همکاری امنیتی امضا کرده اند که به موجب آن هر دو کشور باید نام افراد تحت پیگرد و مظنون به فعالیت های غیرقانونی را در اختیار یکدیگر قرار دهند تا کشورشان پناهنگاه امنی برای این افراد نباشد.

درباره احتمال ورود افراد مظنون از سوریه به کویت با نام های مستعار و اسناد جعلی نیز منابع امنیتی کویتی به روزنامه السیاسه گفته اند که از دولت عربستان خواسته اند تا نام های نزدیک و احتمالی مستعار این افراد را در اختیار آنها قرار دهند تا راحت تر بتوانند آنها را شناسایی و تحت پیگرد قرار دهند.

یک مقام امنیتی کویتی در این باره گفت: «کار نهادهای امنیتی زمانی سخت تر می شود که می بینند که اتباع عربستانی در میان جبهه های مختلف درگیر در سوریه فعالیت می کنند و یک روز با جبهه النصره هستند و روز دیگر با دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش همکاری می کنند و روز دیگر به جریان های جهادی دیگر که چندان شناخته شده نیستند، می پیوندند. این کار باعث می شود تا تحقیقات پیچیده تر و طولانی تر شود و این مساله سختی هایی را برای ما ایجاد می کند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه:چهارشنبه 23 بهمن 1392/ باز انتشار: سه شنبه 29 بهمن 1392

کلید واژه ها: کویت عربستان دولت اسلامي عراق و شام سوريه داعش


نظر شما :