درخواست نتانیاهو از اوباما درباره موضوع هسته‌ای ایران

۱۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۲ کد : ۱۹۲۹۴۵۱ سرخط اخبار

اخبار ضد و نقیض درباره آزادی سربازان ایرانی گروگان گرفته شده در پاکستان، بازتاب سخنان روحانی در جمع مقامات عالی رتبه نظامی، دفاع جان کری از روند مذاکرات دیپلماتیک با ایران، دستور کار نتانیاهو در سفر به واشنگتن و دیدار دبیرکل حزب الله لبنان با رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

درخواست نتانیاهو از اوباما درباره موضوع هسته‌ای ایران


به گزارش «تابناک»، اخبار ضد و نقیض درباره آزادی سربازان ربوده شده ایرانی، از روز گذشته تاکنون به جز مطبوعات و رسانه های داخلی در مطبوعات جهانی نیز بازتاب یافته است. در این زمینه، روزنامه «پاکستان تودی» به اظهارات نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی استناد کرده و از آزادی پنج سرباز گروگان گرفته شده ایرانی خبر داده است. این روزنامه اشاره می کند که سربازان مذکور در ششم فوریه در منطقه مرزی ایران با پاکستان ربوده شده و گفته می شود به خاک پاکستان منتقل شده بودند. از سوی دیگر، گروهک تروریستی جیش العدل در ۲۶ فوریه اعلام کرده بود این سربازان را به قتل خواهد رساند.

درخواست نتانیاهو از اوباما درباره موضوع هسته‌ای ایران


سخنان روز گذشته رئیس جمهور ایران در جمع مقامات ارشد نظامی کشور، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات و رسانه های جهانی قرار گرفته است.

روزنامه «گاردین» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد، به گفته حسن روحانی، ایران به دلیل پایبندی به اصول خود، به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست.

این روزنامه می نویسد، رئیس جمهور ایران گفته جمهوری اسلامی به دلیل اصول خود به دنبال دستیابی به سلاح نیست؛ نه صرفاً به دلیل اینکه مقررات بین المللی این موضوع را منع کرده است. گاردین اشاره می کند که روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از مقامات نظامی کشور خواسته اجازه دهند دیپلماسی بر تهدیدات بالقوه خارجی غلبه پیدا کند.

درخواست نتانیاهو از اوباما درباره موضوع هسته‌ای ایران


اما در آستانه سفر نخست وزیر رژیم اسرائیل به واشنگتن، بخشی از مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران نیز به این موضوع اختصاص یافته است. روزنامه «جروزالم پست» در این زمینه از دفاع جان کری از دیپلماسی ایالات متحده در موضوع هسته ای ایران، در آستانه سفر نتانیاهو به آمریکا خبر داده است.

این روزنامه با اشاره به سخنان چند روز پیش وزیر خارجه آمریکا، به نقل از وی می نویسد، پیش از ورود احتمالی به جنگ، باراک اوباما، رهبر ایالات متحده این تعهد را دارد که در جست و جوی راهکاری صلح آمیز برای موضوع هسته ای ایران باشد. جروزالم پست در ادامه به تلاش های چند ماه اخیر برخی سناتورهای آمریکایی برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران و مقاومت دولت آمریکا در مقابل این تلاش ها پرداخته است.

درخواست نتانیاهو از اوباما درباره موضوع هسته‌ای ایران


در مطلب دیگری در همین زمینه، روزنامه «تایمز اسرائیل» از دستور کار نتانیاهو در دیدار پیش روی خود با اوباما سخن گفته و می نویسد، یکی از درخواست های نخست وزیر رژیم اسرائیل در این دیدار، درخواست آمریکا برای متوقف کردن فرایند غنی سازی اورانیوم در ایران خواهد بود.
به نوشته این روزنامه، نتانیاهو آمادگی دارد در سفر خود به واشنگتن، موافقت کلی خود را با طرح صلح با فلسطینی ها که از سوی جان کری ارائه شده اعلام کند؛ اما در موضوع ایران، اختلاف نظرهای جدی با دولت آمریکا دارد. این روزنامه می افزاید، نتانیاهو از اوباما خواهد خواست تا جلو ادامه برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران را بگیرد.

درخواست نتانیاهو از اوباما درباره موضوع هسته‌ای ایران


در پایان و در میان دیگر مطالب، روزنامه «دیلی استار» لبنان از دیدار سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان با یک هیأت عالی رتبه ایرانی خبر داده است. به نوشته این روزنامه، نصرالله با علاءالدین بروجردی، رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ـ که در رأس هیأتی به لبنان سفر کرده ـ دیدار و گفت و گو کرده است.

در این دیدار، دو طرف درباره گروهی از موضوعات مربوط به منطقه گفت و گو کرده اند. دیلی استار اشاره می کند که هیأت ایرانی در سفر خود به لبنان با رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور نیز دیدار کرده اند.

کلید واژه ها: نتانیاهو


نظر شما :