ارتش از رسیدن السیسی به ریاست جمهوری خشنود نیست

تردید آقای ژنرال برای نامزدی

۱۲ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۲۹۴۷۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ارتش در این وضعیت نمی‌خواهد فردی نظامی قدرت را به دست گیرد و به اعتبار ارتش که احترام ویژه‌ای نزد افکار عمومی مصر دارد، ضربه وارد آید.
تردید آقای ژنرال برای نامزدی

دیپلماسی ایرانی: در حالی که بعد از ارتقای مقام ژنرال عبدالفتاح السیسی به سمت ارتشبدی و هم زمان مانورها و تبلیغات دیپلماتیکی که مقام های مصری در جهت آماده کردن افکار عمومی داخلی و جهانی برای رسیدن او به سمت ریاست جمهوری آغاز کرده اند، بسیاری پیش بینی می کردند که وی خود را برای ریاست جمهوری مصر آماده کند، السیسی هنوز خود را برای ریاست جمهوری مصر نامزد نکرده است. مساله ای که باعث شده بسیاری گمان کنند وی در نامزدی خود برای ریاست جمهوری مصر مردد شده است. این در حالی است که دیگر نامزدها از جمله حمدین الصباحی فعالیت های انتخاباتی خود را از هم اکنون آغاز کرده اند.

وب سایت شبکه خبری الجزیره به نقل از مجله انگلیسی اکونومیست گزارش داد که تردید عبدالفتاح السیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر حکایت از عدم تمایل ارتش به نامزدی وی در این انتخابات دارد. به نوشته اکونومیست یکی از دلایل این عدم تمایل ارتش به مشکلات متعدد اقتصادی و سیاسی و بحران های شدیدی که کشور را تهدید می کند، باز می گردد. ارتش در این وضعیت نمی خواهد فردی نظامی قدرت را به دست گیرد و به اعتبار ارتش که احترام ویژه ای نزد افکار عمومی مصر دارد، ضربه وارد آید. به ویژه که از آن سو اخوان المسلمین، یکی از جریان های قدرتمند مصری در موضع مخالف قرار دارد و می تواند فعالیت های دولت آتی و عملکرد رئیس جمهور آینده را به چالش بکشد. همچنین سرنوشتی که برای دولت های روی کار آمده پس از مبارک رقم خورده باعث شده است تا ارتش بیش از پیش نسبت به نامزدی السیسی برای انتخابات مصر مردد شود.

اکونومیست در این گزارش که عنوان "صندلی های موسیقی دار" را بر خود دارد همچنین می نویسد که استعفای حازم الببلاوی اتفاقی عجیب بود و عده ای بر این باورند که استعفای وی تلاش برای حفظ آبروی حکومت انتقالی بوده است. به ویژه که بحران های متعددی مثل قطعی برق و اعتصاب های بی سابقه در کشور جریان دارد و دستگیری های گسترده مخالفان مشکلات متعددی را به وجود آورده است.

در این گزارش پیش بینی شده است که دولت ابراهیم مِحلِب، وزیر سابق مسکن در دولت حازم الببلاوی که روز شنبه در برابر ریاست جمهور موقت سوگند یاد کرد نیز نتواند موافق عمل کند و با مشکلات پیچیده ای دست به گریبان باشد. به ویژه که برخی از وزرا از جمله خود محلب از چهره های حکومت حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر محسوب می شوند و این مساله نیز می تواند اعتبار دولت را بیش از پیش به خطر اندازد.

محلب وعده داده است که حمایت کامل لجستیکی برای مبارزه با تروریسم کند، مساله ای که می تواند نیروهای تندرو و طرفداران آنها را که به دلیل تمایل به اخوان به زندان افتاده اند بیش از پیش به نزدیکی به اخوان و تشکیل جریانی متحد با آنان ترغیب کند

محمد ابراهیم، وزیر کشور که در کنار السیسی او نیز در سمت خود ابقا شده است، در این باره می گوید: «محلب وعده داده است که حمایت کامل لجستیکی برای مبارزه با تروریسم کند، مساله ای که می تواند نیروهای تندرو و طرفداران آنها را که به دلیل تمایل به اخوان به زندان افتاده اند بیش از پیش به نزدیکی به اخوان و تشکیل جریانی متحد با آنان ترغیب کند و این مساله می تواند مشکلات تازه ای را برای دولت وی ایجاد کند.»

مقام های مصری اخیرا حملات امنیتی گسترده ای را علیه جریان های مختلف سیاسی از جمله مخالفان حکومت انتقالی آغاز کرده اند و تلاش دارند با شانتاژ رسانه ای بتوانند به اهداف خود در این زمینه برسند اما بیم آن می رود که این فعالیت آنها در نهایت به ضرر دولت و به دنبال آن حکومت انتقالی تمام شود به ویژه که بسیاری حکومت را متهم می کنند که برای سرکوب مخالفانش تحت نفوذ جریان های مدافع و به جا مانده از دوارن مبارک قرار گرفته است.

با این حال همچنان انتظار می رود که عبدالفتاح السیسی 59 ساله از سمت وزارت دفاع استعفا داده و در انتخابات پیش رو نامزد شود. انتخاباتی که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران به سادگی او را به قدرت می رساند. السیسی برخواسته از خانواده ای اخوانی است اگر چه خود گرایشی به اخوانی ها ندارد و علیه آنها دست به کودتا زده است. با این حال پیش بینی می شود در صورت پیروزی وی در انتخابات رویکرد آشتی جویانه با اخوانی ها در پیش بگیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر السیسی


نظر شما :