آمانو: بازرسی از ایران طبق توافق پیش می‌رود

۱۳ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۲:۵۴ کد : ۱۹۲۹۵۴۳ سرخط اخبار

شبکه تلویزیونی العربیه در خبری فوری به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اقدامات بازرسان این آژانس در ایران براساس توافقات ایران و قدرتهای بزرگ پیش می رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از العربیه، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود که در نخستین روز کاری نشست فصلی شورای حکام قرائت شد، تاکید کرد: اقداماتی که ایران اجرا نموده و تعهدات بیشتری را که برعهده گرفته است، نشانگر یک گام مثبت به جلو می باشد.

«یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرد اقدامات توافق شده در چارچوب توافقنامه هسته ای ایران و قدرت های جهان طبق برنامه در حال اجراست.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بااین حال اعلام کرد هنوز کارهای زیادی برای حل همه مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران باقیمانده است.

العربیه در عین حال مدعی شد آژانس بین المللی انرژی اتمی به امکان وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته ای ایران مظنون است.

آمانو افزود: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب دوره موافقت شده سه ماهه، شش اقدام عملی اولیه را که در پیوست چارچوب همکاری بین ایران و آژانس درج شده، اجرا کرده است.

وی افزود: ما در حال تحلیل اطلاعاتی هستیم که ایران ارائه نموده و خواستار برخی توضیحات اضافی شده ایم.

ماه گذشته اژانس و ایران درخصوص هفت اقدام عملی بعدی که باید در 15ماه می اجرا شود، به توافق رسیدند. یکی از این اقدامات در مورد چاشنی های انفجاری الکترونیکی می باشد که مربوط به اطلاعات مندرج در زمینه گزارش نوامبر 2011شورای حکام است.

یوکیاآمانو گفت:هفده کشور تاکنون علاقه خود را به کمک های مالی مربوط به برنامه مشترک اقدام اعلام کرده اند که من از این بابت از این کشورها تشکر می کنم.با این حال هنوز به 1.6میلیون یورو نیاز داریم و از کشورهای عضو دعوت می کنم تا در صورت تمایل در این زمینه مساعدت نمایند.

آمانو تاکید کرد:اقداماتی که ایران اجرا نموده و تعهدات بیشتری را که برعهده گرفته است نشانگر یک گام مثبت به جلو می باشد, اما هنوز برای حل همه مسائل باقیمانده کارهای بسیاری باقیمانده است.

آمانو گفت: بخصوص روشن ساختن همه مسائل مربوط به ابعاد احتمالی نظامی و اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران ضروری است تا آژانس همه مسائل مرتبط با فعالیت های هسته ای ایران را حل وفصل نماید.

کلید واژه ها: پرونده هسته ای ایران


نظر شما :