انتقاد الحوثی‌های یمن از اعلام فهرست گروه‌های تروریستی

هدف عربستان شلیک به انقلاب است

۱۹ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۲۹۸۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
محمد عبد السلام، سخنگوی الحوثی‌ها در صعده مواضع عربستان در قبال الحوثی‌ها با گنجاندن این جریان در فهرست گروه‌های تروریستی را اقدامی خصومت‌آمیز توصیف کرد.
هدف عربستان شلیک به انقلاب است

دیپلماسی ایرانی: افزودن نام جریان الحوثی به فهرست گروه های تروریستی واکنش های تندی را در یمن به دنبال داشته است. یمنی ها این اقدام عربستان را محکوم کرده و هدف از آن را ضربه زدن به انقلاب یمن دانسته اند.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، در فهرستی که از سوی عربستان اعلام شده جماعت اخوان المسلمین، شبکه القاعده شاخه شبه جزیره عربستان، جماعت الحوثی ها در شمال یمن، حزب الله عربستان، شبکه دولت اسلامی در عراق و شام و جبهه النصره در سوریه به عنوان جریان های تروریستی و تحت پیگرد معرفی شده اند.

ناظران این تصمیم عربستان را تعجب آور دانسته و می گویند که به نظر می رسد ریاض فقط جماعت اخوان المسلمین را هدف قرار داده است، به ویژه که پیش از این تصمیم مشابهی را مقام های حکومت کودتایی در مصر اتخاذ کرده بودند. برخی نیز می پرسند که چگونه است حکومت عربستان حزب الله عراق را که پیش از این ادعا شده بود حملات موشکی به خاک عربستان و در مناطق مرزی انجام داده، در این فهرست نگنجانده است.

در این میان الحوثی ها که تا روز شنبه، یک روز پس از اعلام خبر فهرست جریان های تروریستی عربستان می گفتند که این تصمیم دولت عربستان ربطی به آنها ندارد و تنها اخوان المسلمین را هدف قرار داده است و آنها هیچ گونه ارتباطی با عربستان ندارند تا بخواهند از این تصمیم ریاض نگران باشند، اکنون نسبت به آن واکنش های تندتری از خود نشان داده اند و این اقدام عربستان را محکوم می کنند.

در همین رابطه محمد عبد السلام، سخنگوی الحوثی ها در صعده مواضع عربستان در قبال الحوثی ها با گنجاندن این جریان در فهرست گروه های تروریستی را اقدامی خصومت آمیز توصیف کرد.

وی در این باره به شبکه الجزیره گفت: «ما چنین چیزی را از مبنا رد می کنیم و معتقدیم که اتهام تروریسم قبل از هر چیز باید متوجه دشمن اسرائیلی باشد که مقدسات اسلامی را زیر پا می گذارد و اراضی فلسطینی را اشغال می کند.»

عبد السلام تصمیم عربستان را با مبادی حسن هم جواری متنقاض دانست و گفت: «به اعتقاد من این کار انقلاب تغییر در یمن و نیروهای انقلابی از جمله جماعت الحوثی ها را هدف قرار داده است.»

وی درباره این که تصمیم عربستان چه تاثیری بر عرصه سیاسی یمن به ویژه با توجه به چالش های موجود در گفت وگوهای میان الحوثی ها با حکومت وفاق ملی می گذارد نیز گفت: «هیچ بعید نیست که تاثیرات سوء بگذارد. عربستان همچنان توصیه های خود را به حکومت یمن حتی بعد از انقلاب مردمی که به سرنگونی حکومت علی عبدالله صالح انجامید، دیکته می کند.»

ما چنین چیزی را از مبنا رد می کنیم و معتقدیم که اتهام تروریسم قبل از هر چیز باید متوجه دشمن اسرائیلی باشد که مقدسات اسلامی را زیر پا می گذارد و اراضی فلسطینی را اشغال می کند.

عبد السلام از این که حکومت عربستان از یک سو ادعای گفت وگوی میان ادیان را مطرح می کند در حالی که از سوی دیگر با اتخاذ چنین تصمیم هایی هر گونه باب گفت وگو میان امت اسلامی را می بندد، ابراز شگفتی کرد و گفت: «بحران عربستان به بحران سنی و شیعه باز نمی گردد بلکه بحرانی ریشه دار است که به عدم قبول طرف دیگر ارتباط دارد.»

سخنگوی الحوثی ها از مواضع عربستان در قبال کشور قطر نیز ابراز شگفتی کرد و گفت: «نقشی که قطر دنبال می کند به سود امنیت و ثبات در منطقه است و ثبات در صعده می تواند به سود یمن و کشورهای همسایه آن تمام شود.»

از سوی دیگر رشاد محمد سعید المکنی، معروف به "ابی الفداء" یکی از رهبران سابق در شبکه القاعده نیز درباره قرار دادن القاعده در فهرست گروه های تروریستی عربستان گفت: «به هر حال این اتفاقی است که افتاده است. این تصمیم بر اساس اراده کسی است که عربستان را تاسیس کرده و گفته است که می خواهد اجرای شریعت اسلامی و نصرت مسلمانان در هر مکانی را دنبال کند.»

ابوالفداء که یکی از یاران اسامه بن لادن، موسس القاعده بوده و در جنگ افغانستان با او همراه بوده است نسبت به تاثیرات داخلی و خارجی این تصمیم عربستان هشدار داد و گفت: «بر اساس این کار می توان بسیاری از رسانه ها و شبکه های خبری را تروریستی دانست و هر کس که تصویری از شعارهای گفته شده در رابعه العدویه در مصر را در شبکه های اجتماعی منتشر کند تروریست توصیف کرد.»

وی در عین حال تاکید کرد که این تصمیم عربستان فواید دیگری نیز دارد چرا که به این ترتیب ریاض می تواند فعالیت های شبکه القاعده در داخل عربستان را بیشتر رصد کند اگر چه قرار دادن جریان هایی که از القاعده انتقاد می کردند در فهرست گروه های تروریستی باب درگیری میان جریان های اسلامی و تمایل آنها به القاعده را افزایش خواهد داد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: القاعده الحوثی ها فهرست گروه های تروریستی


نظر شما :