پشت پرده اقدام ریاض علیه قطر

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۶ کد : ۱۹۲۹۸۳۹ سرخط اخبار

پایگاه خبری ˈاسرارعربیهˈ از خشم عمان و کویت به دلیل تصمیم عربستان، امارات و بحرین برای فراخواندن سفرای خود از قطر پرده برداشت و نوشت که ریاض و ابوظبی این تصمیم را بدون مشورت با دیگر کشورهای شورا گرفته اند و این باعث فروپاشی شورای همکاری می شود .

به گزارش ایرنا این پایگاه خبری روز یکشنبه به نقل از یک دیپلمات ارشد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس افزود: عربستان، بحرین را مجبور کرد سفیرش را از دوحه فراخواند، جدا از این، تصمیم عربستان و امارات برای فراخواندن سفرای خود بدون مشورت و هماهنگی با چهار کشور عربی دیگر حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است .

این دیپلمات که این پایگاه خبری نام وی را ذکر نکرد، پیش بینی کرد که با وضعیت موجود، اختلاف میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس افزایش خواهد یافت و موجب می شود که این شورا به طور کامل از هم فروبپاشد .

وی افزود: سلطان ˈقابوس بن سعیدˈ پادشاه عمان زمانی که از تصمیم این کشورها برای فراخواندن سفرای خود از قطر مطلع شد، بسیار خشمگین شد و امیر کویت نیز از تصمیم این سه کشور ابراز نگرانی کرد، زیرا این کشورها میانجیگری وی را برای حل بحران موجود با قطر و توافقنامه ای که در ماه نوامبر گذشته با کمک های وی حاصل شده بود ، نادیده گرفته بودند و به همین دلیل است که می گوییم شورای همکاری خلیج فارس به دلیل این اختلاف ها ، بزودی دچار فروپاشی می شود .

این دیپلمات عرب خاطر نشان کرد که عمان و کویت قاطعانه با مساله فراخواندن سفرا از قطر یا قطع روابط دیپلماتیک با این کشور مخالف هستند، به ویژه اینکه این دو کشور به هیچ عنوان با نظر امارات و عربستان در مورد نگرانی از قطر موافق نیستند، زیرا ˈاخوان المسلمینˈ از چندین دهه پیش تاکنون در کویت فعالیت می کند و خاندان حاکم کویت یعنی ˈآل الصباحˈ آنها را مایه تهدید برای کشور خود نمی دانند .

این دیپلمات در خصوص علل واقعی اختلاف های این کشورها با قطر و فراخواندن سفرایشان از دوحه گفت: مصر علت اصلی این اختلاف ها است، زیرا قطر از ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری برکنار شده مصر حمایت می کند، اما عربستان و امارات از ارتشبد ˈعبدالفتاح السیسیˈ حمایت می کنند و علت اینکه این کشورها اخیرا بر حملات خود علیه قطر افزوده اند این است که ارتشبد السیسی قصد نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری مصر را دارد. وی برای موفق شدن نیاز به آرامش دارد، اگر آرامش در مصر حاکم باشد، السیسی می تواند این مرحله را پشت سر بگذارد و این در حالی است که وی تاکنون نتوانسته این آرامش را در مصر محقق سازد .

همچنین شبکه ˈالجزیرهˈ و برخی شبکه های تلویزیونی دیگر وابسته به قطر مشکل بزرگی برای عربستانی ها و اماراتی ها است زیرا آنها تا این لحظه نتوانسته اند از نظر رسانه ای به مقابله با این رسانه های قطری بپردازند و به همین دلیل سعودیها خواستار ساکت کردن این رسانه ها هستند، آنها می خواهند این رسانه ها از دعوت مخالفان سیاست های عربستان و امارات و به ویژه مصری های مخالف السیسی در برنامه های این شبکه ها خودداری کنند و به عبارت دیگر تریبون در اختیار آنها قرار ندهند .

شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس (CCASG) ، بلوک تجاری شامل کشورهای عربستان ، کویت ، بحرین ، قطر ، امارات و عمان است که اعضای آن اهداف تجاری و اجتماعی مشترکی را پیگیری می کنند. این شورا در 25 مه 1981 به ابتکار ˈشیخ زاید آل نهیانˈ رییس حکومت امارات تشکیل شد .

کلید واژه ها: قطر امارات کویت خلیج فارس مصر


نظر شما :