ماموریت تهران اشتون

آنچه ایران کشت، به برداشت رسید

۲۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۹۲۹۹۱۸ اروپا آمریکا پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
اشتون پس از سفر به تهران اعلام کرد که به عقیده او یخ دستیابی به توافق دایم بر سر برنامه های هسته ای ایران در حال آب شدن است.ابتکار عمل حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای گفت و گو در این زمینه اکنون به ثمر نشسته است.
آنچه ایران کشت، به برداشت رسید

دیپلماسی ایرانی: کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نخستین دیپلمات عالی رتبه اروپایی است که با این سمت از سال 2008 تا کنون به تهران سفر کرده است. اشتون پس از سفر به تهران اعلام کرد که به عقیده او یخ دستیابی به توافق دایم بر سر برنامه های هسته ای ایران در حال آب شدن است. هرچند او در تایید این نظریه بسیار محتاطانه عمل کرد اما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با لحن مخصوص به خود از حرکت رو به جلو سخت گفت. باید گفت که اشتون نقشی کلیدی در رقم زدن توافق هسته ای مقدماتی داشت که سوم آذرماه در ژنو بین ایران و گروه 1+5(آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) امضاء شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به این ابراز امیدواری اشتون اعلام کرده به عقیده او دستیابی به توافق در ماه های آینده امکانپذیر است. در صورتی که این توافقنامه به درستی منعقد شود، آنگاه یکی افتخار دستیابی به راه حل برای یکی از نگرانی های بین المللی نصیب دولت جدید ایران و گروه 1+5، می شود. ابتکار عمل  حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای گفت و گو در این زمینه اکنون به ثمر نشسته است. این روند که به محدودیت برنامه های هسته ای ایران و دسترسی گسترده بازرسان بین المللی به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی منجر می شود، در نوع خود یک اقدام تاریخی از سوی  تهران به شمار می رود.

آنچه هم اکنون حائز اهمیت است حفاظت از چیزهایی است که از زمان توافق ژنو تا کنون به دست آمده و دنبال کرده همان راه

آنچه هم اکنون حائز اهمیت است حفاظت از چیزهایی است که از زمان توافق ژنو تا کنون به دست آمده و دنبال کرده همان راه. سفر اشتون به تهران پس از بهبود روابط ایران و بریتانیا انجام شد.باوجود اینکه فرانسه و برخی کشورهای دست راستی غربی همچنان نگاه همراه با تردیدی در مورد ایران دارند که نقش مهمی در بحران سوریه ایفا می کند، آنها نمی خواهند اجازه دهند که این دیدگاه بر سیاست آنها در قبال ایران در مذاکرات هسته ای تاثیر بگذارد. در حال حاضر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز همکاری خوبی با ایران دارد و بازرسان آژانس روند اجرای توافق هسته ای مقدماتی را زیر نظر دارند.

در صورتی که ایران به عضوی فعال در جامعه بین المللی تبدیل شود و از انزوا بیرون بیاید، این یک افتخار برای دیپلماسی خواهد بود. تحریم های اعمال شده علیه ایران – در سه دهه اخیر- پیامدهای بسیار مخربی برای اقتصاد این کشور به همراه داشته است. در حالی که مذاکرات جریان دارد، دولت باراک اوباما باید از تصویب تحریم های جدید در کنگره آمریکا جلوگیری کند. چرا که این تحریم ها می توانند به منزله تیز خلاص برای مذاکرات باشند. به همین دلیل حفظ مذاکرات از ریسک ها و خطرها اهمیت زیادی دارد.

منبع:خلیج تایمز/ تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: سه شنبه 20 اسفند 1392/ انتشار مجدد: 24 اسفند 1392


نظر شما :