رویترز مدعی شد

ادامه خرید تجهیزات موشکی و هسته ای از سوی ایران

۲۶ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۷ کد : ۱۹۳۰۱۴۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
در آستانه برگزاری دور دیگری از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، یک مقام آمریکایی مدعی شد ایران در ماه های اخیر به تلاش برای خرید تجهیزات هسته ای و موشکی ممنوعه ادامه داده است.
ادامه خرید تجهیزات موشکی و هسته ای از سوی ایران

دیپلماسی ایرانی: در آستانه برگزاری دور دیگری از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، یک مقام آمریکایی مدعی شد ایران در ماه های اخیر به تلاش برای خرید تجهیزات هسته ای و موشکی ممنوعه ادامه داده است.

ون دیپن،  دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و امنیت بین الملل مدعی شد ایران همچنان در ایجاد شرکت های پوششی به منظور خرید این تجهیزات بسیار فعال است.

به گزارش رویترز، این تجارت مغایر با قطعنامه سال 2006 شورای امنیت سازمان ملل است که فروش تجهیزات هسته ای و موشکی به ایران را ممنوع اعلام کرده بود. دستیار وزارت خارجه آمریکا در گفت و گو با این خبرگزاری انگلیسی مدعی شد ایرانیان همچنان تلاش می کنند به تجهیزاتی برای توسعه برنامه های هسته ای و موشکی خود دست یابند. او ادامه داد: ایران همچنان در این زمینه فعال است و از طریق شرکت های پوششی و اسناد ساختگی می کوشد بین مبدا و مقصد نهایی ارسال این تجهیزات فاصله ایجاد کند تا شناسایی آن دشوار باشد.

این در حالی است که یک مقام ایرانی در پاسخ به پرسش رویترز در این زمینه گفت که نظری ندارد.

البته ون دیپن نیز به جزئیات خرید این تجهیزات و اینکه چه بخشی در ایران مسئول خرید این تجهیزات بوده است، اشاره ای نکرده است. مقامات غربی در گذشته ادعا می کردند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع در زمینه تامین تجهیزات موشکی و هسته ای فعال هستند. این در شرایطی است که ایران تمامی اتهامات وارده از سوی غرب را تکذیب کرده و تاکید دارد که در برنامه های هسته ای خود تنها اهداف صلح آمیز را دنبال می کند.

ون دیپن،  دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و امنیت بین الملل مدعی شد ایران همچنان در ایجاد شرکت های پوششی به منظور خرید این تجهیزات بسیار فعال است.

از سوی دیگر دیپلمات ها گفته اند که ایران به تعهدات خود به موجب برنامه اقدام مشترک ژنو عمل کرده و برنامه های غنی سازی با خلوص بالا را متوقف کرده است.

توافق هسته ای ژنو که از 20 ژانویه به اجرا در آمده است به مدت شش ماه اعتبار دارد و در این مدت به مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 امکان می دهد تا به توافق هسته ای جامع دست یابند.

مذاکرات به منظور دستیابی به توافق جامع در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری در وین، پایتخت اتریش برگزار می شود. البته کارشناسان می گویند احتمال تمدید توافق ژنو برای شش ماه دیگر وجود دارد تا تیم های مذاکره کننده زمان بیشتری برای رایزنی و حصول توافق نهایی در اختیار داشته باشند.

به گزارش رویترز، ایران یکی از بزرگترین برنامه های موشکی خاورمیانه را دارد و از این برنامه های موشکی برای بازدارندگی در مقابل آمریکا و دیگر دشمنان اش در منطقه استفاده می کند.

این برنامه های چند میلیارد دلاری برای ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما از آنجایی که این کشور در زمینه تولید موشک به طور کامل خودکفا نیست برای توسعه این برنامه ها به واردات تجهیزات از خارج نیاز دارد.

ون دیپن مدعی شد در حالی که ارتباطی بین مذاکرات هسته ای و خرید این تجهیزات از سوی ایران وجود ندارد، روشن است که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، تمایل ایران برای ورود به باشگاه هسته ای نیز کمتر می شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: موشک مذاکرات هسته ای


نظر شما :