تشدید تنش ها در شورای همکاری خلیج فارس

قطر علیه عمان شمشیر کشید

۰۴ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۳۰۴۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
حمله علنی قطر به کشور سلطنتی عمان پیام روشنی برای 5 کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله کویت دارد مبنی بر این که رهبران قطر به هیچ وجه توجهی به مصالح مشترک کشورهای عربی این شورا نمی کنند.
قطر علیه عمان شمشیر کشید

دیپلماسی ایرانی: به رغم این که هنوز تنش ها در روابط عربستان و امارات و بحرین با قطر فروکش نکرده است، دوحه حمله شدیداللحنی را متوجه عمان کرد تا با نزدیک شدن با اجلاس اتحادیه عرب در کویت تنش های سیاسی اعراب با یکدیگر بیش از پیش پررنگ شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، پیش از این دیپلمات های عربی پیش بینی می کردند که نشست کویت به محلی برای تاخت و تاز اعراب به سیاست های قطر تبدیل شود. اکنون با حمله ای که دوحه علیه مسقط انجام داده به نظر می رسد تنش میان قطر با کشورهای عربی به سرعت رو به فزونی است و چه بسا شورای همکاری خلیج فارس را تا آستانه اخراج قطر پیش ببرد.

این در حالی است که عمان به رغم دلخوری ای که از قطر بر سر حمایت از جریان های اخوان المسلمین ضد حکومتی عمان دارد، از فرا خواندن سفیر خود از دوحه خودداری کرد و در صف اقدامات عربستان و بحرین و امارات متحده عربی نایستاد. حتی یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان تلاش های تازه ای را در کنار همتای کویتی خود برای آرام کردن فضای تنش آلود پیش آمده در روابط کشورهای عربی با قطر آغاز کرد.

حمله تازه قطر به عمان بر سر مسائل حقوق بشری در این کشور است. داستان از آن جا آغاز شد که مرکز خلیج ]فارس[ در امور حقوق بشر  به همراه مرکز مطالعات حقوق بشر قاهره نشستی را در ژنو با عنوان "مدافعان حقوق بشر در منطقه خلیج فارس" برگزار کردند و در آن به بررسی وضعیت حقوق بشر در کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس پرداختند. در این نشست که در آن نزدیک به 25 چهره فعال حقوق بشری شرکت داشتند نسبت به وضعیت حقوق بشر در این کشورها به ویژه در عمان به شدت انتقاد شد در حالی که هیچ اشاره ای به وضعیت حقوق بشر در قطر نشد.

میلانی جینجل، وکیل انگلیسی و کارشناس مسائل قضایی در امور حقوق بشر گزارش هیئت مرکز مربوط به کشور عمان را قرائت کرد که بیشتر به نظر می رسید تسویه حسابی از سوی این مرکز و گردانندگان نشست با حکومت سلطنتی عمان بود و در آن سیلی از اتهامات را به این کشور بر سر قید و بندهای رایج در آزادی بیان وارد کرد.

در کنار جنجل، جرمی اسمیت، مدیر مرکز مطالعات حقوق بشر قاهره در ژنو و خالد ابراهیم و مریم الخواجا، هر دو از مرکز حقوق بشر منطقه خلیج فارس نیز انتقادهای تندی را علیه وضعیت حقوق بشر در عمان بیان داشتند که با تعجب حاضران مواجه شد به گونه ای که برخی از آنها این حملات را از پیش طراحی شده دانستند.

لازم به یادآوری است فهرست اعلام نشده تنظیم کنندگان این نشست شامل سفارت قطر در ژنو، پیمان جهانی برای مشارکت شهروندان، مرکز مطالعات حقوق بشر قاهره، مرکز مطالعات حقوق بشر عمان و مرکز کرامت قطری به ریاست عبدالرحمن بن عمر النعیمی که ایالات متحده امریکا او را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است، می شود.

دادگاه عالی قطر این شاعر قطری را به دلیل سرودن شعری در مدح بهار عربی که در آن به طور تلویحی به سرایت بهار عربی به قطر نیز اشاره دارد به 15 سال حبس محکوم کرده است.

در حالی که تصمیم بر این بوده است که مراکز مذکور گزارشی از وضعیت حقوق بشر در کشورهایی که در آنها فعالیت می کنند تهیه کرده و در این نشست قرائت کنند، گفته می شود تنها مرکز مطالعات حقوق بشر عمان این گزارش را تهیه کرده و به خصوص مرکز مطالعات حقوق بشر قطر از ارائه هر گونه گزارشی در این زمینه خودداری کرده است.

یک دیپلمات عرب در حوزه کشورهای عربی خلیج فارس که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «حمله علنی قطر به کشور سلطنتی عمان پیام روشنی برای 5 کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله کویت دارد مبنی بر این که رهبران قطر به هیچ وجه توجهی به مصالح مشترک کشورهای عربی این شورا نمی کنند. این مساله سبب می شود تا پنج کشور دیگر در صفی واحد در برابر دوحه بایستند.»

این در حالی است که کارشناسان و فعالان حقوق بشر که این نشست را به دقت دنبال می کردند درباره راز سکوت منتقدین و فعالان حقوق بشر از وضعیت جاری در قطر می پرسند. آن هم در سایه دعوت اهالی فرهنگ و حقوقدانان و فعالان حقوق بشری خارجی برای فشار بر دوحه برای آزادی شاعر قطری محمد بن راشد العجمی ملقب به ابن ذیب که توسط مقام های قطری زندانی شده است. دادگاه عالی قطر این شاعر قطری را به دلیل سرودن شعری در مدح بهار عربی که در آن به طور تلویحی به سرایت بهار عربی به قطر نیز اشاره دارد به 15 سال حبس محکوم کرده است. اتفاقی که انتقادهای گسترده ای را در سطح جهان به وجود آورده به گونه ای که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه و عفو بین الملل این اقدام را غیر قابول دانسته اند و حکم حبس در حق این شاعر را محکوم کرده اند.

این در حالی است که بسیاری از مخالفان انتقال قدرت از شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی که اکنون به امیر والد ملقب شده به شیخ تمیم، فرزند او نیز زندانی هستند در حالی که دولت قطر تلاش می کند هیچ خبری در این زمینه در رسانه ها منتشر نشود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر خلیج فارس وضعیت حقوق بشر بهار عربی


نظر شما :