وزیر مخابرات افغانستان: جز در ۴ مورد فیلتر نداریم

۱۶ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۹۳۱۰۲۳ سرخط اخبار

فیلترینگ در افغانستان فقط شامل پورنوگرافی، قمار، فروش سلاح و فروش مواد مخدر می شود که عکس العمل منفی هم نداشته است.

به گزارش ایتنا، امیرزی سنگین در ده سال اخیر و در هر دو دوره ریاست جمهوری حامد کرزی، در مقام وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی، هدایت فناوری اطلاعات را در کشور افغانستان در دست داشته است.

وی گفت وگویی با بی بی سی انجام داده که در ادامه می خوانید.

• آقای وزیر، افغانستان در سال های گذشته چه پیشرفت هایی در زمینه فناوری داشته است؟

ما در ده دوازده سال اخیر در بخش فناوری اطلاعات و مخابرات پیشرفت بسیار خوبی داشته ایم. در کشور چیزی موجود نبود و ما از صفر آغاز کردیم. هموطنان ما به خاطر یک ارتباط تلفنی به ممالک همسایه می رفتند. لیکن امروز سیستم خدمات موبایل تقریبا ۹۰% نفوس کشور را تحث پوشش خود آورده است و در کشور حدود ۲۱ میلیون تلفن همراه وجود دارد.
در بخش فناوری اطلاعات ما ۵ شرکت بزرگ مخابراتی و در حدود ۴۰-۵۰ شرکت خدمات اینترنتی داریم که جمعا ۲.۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند.

در بخش خدمات اینترنتی هم شبکه فیبر نوری را در تعداد زیادی از ولایات کشور وصل کرده ایم و حالا افغانستان از این طریق به کشورهای همسایه یعنی ایران، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و پاکستان وصل است. فعلا در حدود دو میلیون از هموطنان ما از خدمات اینترنت استفاده می کنند.

• نتیجه سرمایه گذاری ها و ایجاد این زیرساخت ها تا کنون چه بوده؟

قبلا هزینه یک مگابایت داده، از طریق ماهواره برای ما حدوداً ۵ هزار دلار بود. حالا این قیمت پایین آمده و به ماهانه ۳۵ دلار رسیده است. اکنون می توانیم اینترنت پرسرعت را با قیمت مناسب به مردم خود برسانیم.

• اشاره کردید به تعداد بالای تلفن های همراه. وضعیت اینترنت پرسرعت همراه چطور است؟

ما دو سال قبل فناوری نسل سوم یا 3G را آوردیم. به چهار شرکت جواز 3G دادیم و حالا در ۱۶ ولایت این خدمات فعال است.

• پروژه فیبر نوری قرار بود که در دو سال به پایان برسد. چه مشکلاتی پیش روی شما بود که باعث شد این زمان طولانی تر شود؟

توسعه فیبر نوری ما قرار بود در سه مرحله باشد. همان طور که شما گفتید مرحله اول که مرحله بسیار بزرگی بود، در دو سال تکمیل می شد. متاسفانه یک بخشی از آن امروز هم تکمیل نشده که به خاطر مشکلات امنیتی به ویژه در بخشی از مناطق جنوبی کشور است. اما حتی در مناطقی که ناامن هم بوده، در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

• چشم اندازی که در حوزه فناوری اطلاعات برای افغانستان دارید چیست؟

دیدگاه ما این است که کشور خود را به یک جامعه اطلاعاتی تبدیل کنیم. همه خدمات موبایل و اینترنت، برای همه هموطنان ما، در هر گوشه کشور باید مهیا شود. تمام اقداماتی هم که می کنیم، چه درباره فیبر نوری و نسل سوم شبکه تلفن همراه یا در آینده، نسل چهارم آن هم، به همین منظور است.

اخیراً ماهواره هم خریداری کرده ایم. دسترسی به قسمت هایی از کشور از راه زمینی ممکن نیست، به همین خاطر می خواهیم از ماهواره استفاده کنیم تا مردم آن ولایات هم از اینترنت استفاده کنند.

• به نظر شما دسترسی همگان به اینترنت و فناوری اطلاعات چه کمکی به افغانستان می کند؟

همانطور که می دانید فناوری اطلاعات در پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یک کشور نقش زیادی دارد. چون افغانستان یک مملکت عقب مانده است، می خواهیم با استفاده از فناوری اطلاعات، رشد اقتصادی را سرعت ببخشیم. می خواهیم برای جوانان ما این امکان فراهم شود تا با استفاده از فناوری به معلومات و اطلاعات، دسترسی بیشتری داشته باشند و خصوصا دانشجویان بتوانند سطح علمی خود را با استفاده از فناوری اطلاعاتی بالا ببرند.

• از امنیت ولایات صحبت کرده اید و برنامه هایی برای حکومت الکترونیکی دارید. برای امنیت داده های دولتی و حریم شخصی مردم چه فکری کرده اید؟

این موضوع بسیار مهمی است و ما بسیار به آن توجه داریم. وزارت ما با دیگر وزارتخانه های افغانستان همکاری می کند تا یک راهکار ملی برای امنیت اطلاعات داشته باشیم. این راهکار فعلی ماست و تمام اطلاعات در یک مرکز اطلاعات ملی که در وزارت مخابرات قرار دارد، ذخیره می شود. ما تمام تدابیر لازم را از لحاظ فنی در نظر گرفته ایم که این اطلاعات مصون باشند.

• درباره فیلترینگ چه فکر می کنید و خط قرمزهای شما کجاست؟

یکی از دستاوردهای بسیار بزرگ حکومت در ده سال گذشته، آزادی بیان است و این را ما در بخش فناوری اطلاعات هم بسیار ارج می نهیم. می توانم بگویم که به جز در چهار مورد خاص که سیاست حکومت است، فیلترینگ تا به حال صورت نگرفته: پورنوگرافی، قمار، فروش سلاح و فروش مواد مخدر. در این عرصه ها فیلترینگ صورت می گیرد و غیر از آن مطلقا آزادی است و هیچ فیلترینگی نیست.
این فیلترینگ از طرف جامعه هم قبول شده و ما تا به حال یک عکس العمل منفی هم در این مورد ندیده ایم.

کلید واژه ها: فناوری اطلاعات فیلترینگ


( ۱ )

نظر شما :