جبهه ای که ایران مدت هاست آن را کشف کرده است

حمله به آمریکا با استفاده از فضای سایبری

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۵ کد : ۱۹۳۲۱۶۹ اخبار اصلی آمریکا
حملات و جاسوسی های سایبری علیه شرکت های انرژی آمریکایی در یک سال اخیر نشان دهنده افزایش توانمندی های ایران در این زمینه است. هرچند چین و روسیه تهدیدی جدید در حمله های سایبری به شمار می روند، ایران نیز به سرعت در حال محلق شدن به آنهاست.
حمله به آمریکا با استفاده از فضای سایبری

دیپلماسی ایرانی: حملات و جاسوسی های سایبری علیه شرکت های انرژی آمریکایی در یک سال اخیر نشان دهنده افزایش توانمندی های ایران در این زمینه است. هرچند چین و روسیه تهدیدی جدید در حمله های سایبری به شمار می روند، ایران نیز به سرعت در حال محلق شدن به آنهاست.

گزارش جدیدی که به تازگی در آمریکا منتشر شده حاکی از آن است که هکرها در ایران تهدید سایبری علیه ایالات متحده را افزایش داده اند. این گزارش تاکید می کند که حملات سایبری خصمانه علیه شرکت های انرژی و دولت آمریکا در یک سال گذشته کاملا مشهود است.

گزارش تهدید که از سوی شرکت فایر آی منتشر شده، حاکی از آن است که روسیه و چین همچنان در صدر فهرست کشورهایی قرار دارند که بیشتر تهدید سایبری را علیه آمریکا انجام می دهند و ایران نیز به سرعت در حال صعود به صدر این جدول است. در این گزارش به نشانه های متعددی اشاره شده که فعالیت های ایران در جهت حمله های سایبری را به تصویر می کشد. اغلب این حمله ها علیه بخش انرژی انجام می شود و البته برخی آژانس های دولتی نیز هدف این حمله ها قرار می گیرند.

بنا بر این گزارش در مورد یک آژانس دولتی، هکر های ایرانی دسترسی اصلی محلی را حفظ کرده و با بدافزارها به یک چهارم از کامپیوترهای این آژانس آسیب زده اند. همچنین هکر ها 150 گیگابایت از دیاگرام شبکه، رمزهای عبور و دیگر اطلاعات را نیز به سرقت بردند.

البته به نظر نمی رسد که نرم افزار مخربی که در حمله های سایبری ایران به کار گرفته می شود خیلی پیشرفته باشد. بر خلاف روس ها و چینی ها، هکر های ایرانی اغلب از ابزارهای استاندارد و موجود در بازار سیاه استفاده می کنند.

در مورد یک آژانس دولتی، هکر های ایرانی دسترسی اصلی محلی را حفظ کرده و با بدافزارها به یک چهارم از کامپیوترهای این آژانس آسیب زده اند. همچنین هکر ها 150 گیگابایت از دیاگرام شبکه، رمزهای عبور و دیگر اطلاعات را نیز به سرقت بردند.

در ادامه این گزارش آمده است، هرچند باور نداریم که عاملان ایرانی هم اکنون فعال باشند،هیچ چیز موجب آن نمی شود که گمان کنیم آنها از آزمایش توانمندی های خود دست می کشد. زیرا اظهارات علنی مقامات آمریکایی در مورد توانایی های این کشور در مبارزه با حملات سایبری می تواند انگیزه مناسبی برای هکر ها باشد تا مهارت خود را به نمایش بگذارند.

کارشناسان فضای مجازی می گویند توانایی های ایران در زمینه حمله های سایبری با بودجه ای که دولت به آن اختصاص داد و دسترسی آسان به ابزار ها و تجربه سایبری چین، روسیه و بازار سیاه، رو به افزایش است.

جیمز لویس، کارشناس سایبری در مرکز مطالعات بین الملل و استراتژیک اخیرا خاطرنشان کرده است که ایرانیان استراتژی و ابزارهای نرم افزاری را از بازار سیاه به دست می آورد. بنا بر ادعای وی، گروه هایی هستند که وظیفه آنها هک کردن است.

این در حالی است که گفته می شود حملات سایبری از سوی ایران علیه شرکت های نفتی در عربستان سعودی و قطر نیز انجام شده است که سابقه آن به سال 2012 بازمی گردد.

کریستین ساینس مانیتور با اشاره به متوقف شدن این حمله های سایبری می نویسد، توقف حمله سایبری به بانک های آمریکایی شاید نشانه ای باشد حاکی از آنکه تهران علاقمند به آرام کردن فضا برای پیشبرد مذاکرات هسته ای است. اما در صورتی که این مذاکرات به نتیجه دلخواه تهران نرسد، احتمال تشدید حملات سایبری وجود دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: هکر حملات سایبری


نظر شما :