انتخابات عراق شگفتی‌ساز شد

از پیروزی عجیب مالکی تا ظهور مدعیان جدید نخست‌وزیری

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۳۲۳۱۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
آن‌چه تقریبا در میان منابع خبری مشترک است حکایت از پیشتازی ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، نخست وزیر عراق و به دنبال آن ائتلاف شهروند به ریاست سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان الاحرار، وابسته به جریان صدر به رهبری مقتدا صدر است.
از پیروزی عجیب مالکی تا ظهور مدعیان جدید نخست‌وزیری

دیپلماسی ایرانی: انتخابات عراق با حضور اکثریتی مردم این کشور در پای صندوق های رای روز چهارشنبه هفته گذشته در سراسر عراق و دو روز قبل از آن در دیگر کشورهای جهان برگزار شد. انتخاباتی که حضور مردم پای صندوق های رای آن هم در بحبوحه ناامنی های حاکم بر این کشور شگفتی بسیاری از صاحب نظران سیاسی عراق را برانگیخت. کمترین اقبال از صندوق های رای در استان الانبار با 40 درصد مشارکت مردمی رقم خورد که با وجود ناامن بودن این استان و حضور گسترده نیروهای تکفیری و القاعده و داعش در آن و با توجه به تحولاتی که در ماه های اخیر شاهد آن بوده است، رقم قابل توجهی به شمار می رود.

هنوز نتیجه قطعی انتخابات مشخص نشده است اگر چه منابع خبری از صبح پنج شنبه تلاش کرده اند که به نقل از منابع آگاه خود هر کدام آرایی را اعلام کنند که نمی توانند چندان قابل اعتماد باشند. هیئت عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرده است که روند شمارش آرا بین 10 تا 20 روز طول خواهد کشید و آرای نهایی را تا این فاصله اعلام خواهد کرد. این هیئت اعلام کرده است که هر گونه خبری درباره نتایج انتخابات غیر از آن چه این هیئت اعلام کند فاقد اعتبار است و تنها این هیئت منبع موثق اعلام نتایج انتخابات عراق محسوب می شود.

با این حال از روز پنج شنبه انتظار می رفت که هیئت عالی مستقل انتخابات نتایج اولیه را ظرف یکی دو روز اعلام کند اما تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از سوی این هیئت در این زمینه اعلام نشده است.

با این وجود منابع خبری هر کدام آمار مختلفی را درباره نتایج اولیه انتخابات منتشر می کنند اما آن چه تقریبا میان همه این منابع مشترک است حکایت از پیشتازی ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، نخست وزیر عراق و به دنبال آن ائتلاف شهروند به ریاست سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان الاحرار، وابسته به جریان صدر به رهبری مقتدا صدر است.

بنا به گزارش ها تا کنون کسب آرای 67 کرسی توسط ائتلاف مالکی قطعی است و برخی منابع خبری حتی صحبت از کسب 80 کرسی توسط این جریان در آرای اولیه دارد. به دنبال آن ائتلاف شهروند نیز با 45 کرسی در رده دوم قرار دارد و به دنبال آن جریان صدر با 31 کرسی در رده سوم ایستاده است. انتظار می رود آرای ائتلاف مالکی به بیش از 90 کرسی برسد. محمد الاسدی، نامزد ائتلاف دولت قانون گفته است که ائتلافش تا بیش از یک صد کرسی به دست خواهد آورد. این ائتلاف حتی از زبان نماینده های مختلف سیاسی خود پیش بینی کرده است بتواند تا 120 کرسی نیز به دست آورد. در مقابل انتظار نمی رود که کرسی های ائتلاف شهروند به بیش از 50 تا 55 کرسی برسد. برخی منابع خبری نیز می گویند که احتمالا کرسی های جریان صدر تا 33 کرسی خواهد رسید.

محمد الاسدی، نامزد ائتلاف دولت قانون گفته است که ائتلافش تا بیش از یک صد کرسی به دست خواهد آورد. این ائتلاف حتی از زبان نماینده های مختلف سیاسی خود پیش بینی کرده است بتواند تا 120 کرسی نیز به دست آورد.

ائتلاف الوطنیه (ملی) به ریاست ایاد علاوی نیز تا کنون توانسته است حداقل 20 کرسی به دست آورد و احتمالا تعداد کرسی هایش تا 24 کرسی نیز خواهد رسید. ناظران پیش بینی می کردند که تعداد کرسی های این ائتلاف بسیار کمتر از این رقم باشد و بعید می دانستند که این ائتلاف بتواند بیش از 10 کرسی به دست آورد.

ائتلاف فضیلت اسلامی نیز تا کنون توانسته است در حدود 15 کرسی به دست آورد. ائتلاف اصلاح ملی به ریاست ابراهیم جعفری نیز گفته می شود در حدود 11 کرسی به دست آورده است. ائتلاف ابناء وحدت العراق و عصائب اهل حق که از فراکسیون های نزدیک به مالکی است نیز هر کدام در حدود 5 کرسی به دست آورده اند. پیمان کردستانی که متشکل از حزب اتحاد میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی، حزب دموکراتیک کردستان به ریاست مسعود بارزانی و حزب تغییر کردستانی است نیز به روی هم تا کنون نزدیک به 40 کرسی به دست آورده اند.

ائتلاف المتحدون به ریاست اسامه النجیفی نیز تا کنون حداقل 30 کرسی به دست آورده است. این ائتلاف روز جمعه با صدور بیانیه ای خواستار وحدت جریان های سنی با یکدیگر شده بود که در صورت تحقق این فراخوان انتظار می رود با جمع کرسی های ائتلاف فهرست صالح المطلک و دیگر فراکسیون های سیاسی سنی اهل تسنن به روی هم احتمالا چیزی بین 42 تا 50 کرسی به دست آورند.

کارشناسان می گویند که در حال حاضر جریان شیعی به دو بخش طرفداران مالکی و مخالفان او تبدیل شده است. یک طرف مالکی و احزاب نزدیک به آن مثل حزب فضیلت اسلامی، عصائب اهل حق، ائتلاف اصلاح ملی و دیگر احزاب کوچک شیعی ایستاده اند و در مقابل ائتلاف شهروند و جریان صدر که احتمالا بعد از اعلام نتایج انتخابات با یکدیگر دست به ائتلاف بزنند، ایستاده اند. با این توصیف ائتلاف مالکی و طرفدارانش می توانند به چیزی در حدود 120 تا 130 کرسی پارلمانی را برای خود تصور کنند و حکیم و صدر و طرفدارانشان نیز انتظار دارند بتوانند به همراه یکدیگر 70 تا 90 کرسی از پارلمان آینده عراق را از آن خود کنند. در این میان ایاد علاوی نیز صحبت از ائتلاف با یاران صدر و حکیم زده است که در این صورت شمار کرسی های این جریان می تواند به یک صد تا 110 کرسی برسد.

از هم اکنون نمی توان پیش بینی کرد که رقبای احتمالی مالکی چه کسانی خواهند بود. اما بر اساس آخرین اطلاعاتی که به دست دیپلماسی ایرانی رسیده و برخی منابع خبری نیز از آن سخن گفته اند، عادل عبدالمهدی، احمد چلبی و بیان جبر الزبیدی بیش از همه شانس رقابت با مالکی را دارند. در این میان به نظر می رسد که شانس عبدالمهدی از همه کمتر و شانس احمد چلبی از همه بیشتر باشد. پیش از این گفته می شد شانس چلبی از همه کمتر است اما اکنون گفته می شود شانس او از همه بیشتر شده و احتمال این که وی به رقیب جدی با مالکی تبدیل شود، وجود دارد. صدری ها که تا قبل از این علی دوای لازم را برای نخست وزیری از سوی خود نامزد کرده بودند گفته می شود به اطلاع بازیگران سیاسی عراق رسانده اند در صورت نامزدی رسمی احمد چلبی حاضر به حمایت از او هستند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ائتلاف شهروند جریان صدر سيد عمار حكيم نوري مالكي احمد چلبي


نظر شما :