رونمایی از نسخه ایرانی آر کیو - 170

آیا کابوس آمریکا به واقعیت تبدیل شد؟

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۸:۱۹ کد : ۱۹۳۲۷۵۲ اخبار اصلی آمریکا
ایران اخیرا نسخه خود را از پهپاد آمریکایی به نمایش گذاشت که اواخر سال 2011 در مرزهای شرقی کشور به زمین نشانده شده بود. مقامات تهران می گویند این پهپاد را رمز گشایی کرده اند و ظرفیت های تسلیحاتی نیز به آن اضافه شده است.
آیا کابوس آمریکا به واقعیت تبدیل شد؟

دیپلماسی ایرانی:ایران اخیرا نسخه خود را از پهپاد آمریکایی به نمایش گذاشت که اواخر سال 2011 در مرزهای شرقی کشور به زمین نشانده شده بود. مقامات تهران می گویند این پهپاد را رمز گشایی کرده اند و ظرفیت های تسلیحاتی نیز به آن اضافه شده است.

فارس اخیرا گزارش داد که نسخه ایرانی آر کیو -170 کوچکتر از نسخه اصلی آن است اما توانایی بمب افکنی دارد و با استفاده از آن می توان ناوهای آمریکایی را در هر گونه رویارویی احتمالی، هدف قرار داد. کریستین ساینس مانیتور در گزارشی در این زمینه نوشت: رسانه های فارسی زبان نمایش نسخه ایرانی آر کیو – 170 را تبدیل کابوس آمریکا به واقعیت توصیف کرده اند. تلویزیون دولتی ایران نیز روز یکشنبه تصاویری را از این پهپاد به نمایش گذاشت و اعلام کرد این پهاپاد توانسته از یک نانو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس فیلم بگیرد.

این پهپاد در نمایشگاه سپاه پاسدران انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته شده و رهبری عالی جمهوری اسلامی نیز از آن بازدید کردند. گزارش ها حاکی از آن است که سیستم ها و ساختار این پهپاد مهندسی معکوس شده است. یکی از مقامات سپاه روز یکشنبه اعلام کرد که این پهپاد به زودی مورد آزمایش قرار می گیرد و دو پهپاد دیگر نیز در دست ساخت است.

به گزارش کریستین ساینس مانیتور، مهندسان ایرانی طرح مهندسی معکوس را در مورد پهپاد آمریکایی اجرا کردند که حدود 3 سال قبل به منظور جمع آوری اطلاعات هسته ای و نظامی برای سیا به سوی ایران در حال پرواز بود. اما سپاه می گوید که این پهپاد را فرود آورده و از آن برای ساخت نسخه های ایرانی استفاده کرده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می نویسد، مقامات آمریکایی ادعا می کنند ایران نمی تواند سیستم رادار گریز و ایرودینامیک این پهپاد را کپی برداری کند. اما این امکان وجود دارد که با استفاده از کمک چین و روسیه بتواند نسخه ای از آن را بسازد.

این در حالی است که رهبری عالی جمهوری اسلامی پس از بازدید از نمایشگاه سپاه که در آن یک موشک کروز با نام یا علی و برد 700 کیلومتر به نمایش گذاشته شده بود اعلام کردند که این نمایشگاه نشان دهنده این است که مهندسان ایرانی توانمند هستند.

مقامات آمریکایی ادعا می کنند ایران نمی تواند سیستم رادار گریز و ایرودینامیک این پهپاد را کپی برداری کند. اما این امکان وجود دارد که با استفاده از کمک چین و روسیه بتواند نسخه ای از آن را بسازد.

یک مهندس ایرانی که در زمینه رمزگشایی از حافظه پهپاد ها فعال است در دسامبر 2011 به کریستین ساینس مانیتور گفته بود که ایران توانسته در سیستم جی پی اس( راهیاب) پهپاد آمریکایی نفوذ کند و این پهپاد را به جای آشیانه اش در غرب افغانستان در خاک ایران فرود بیاورد. این در حالی است که تنها چند ماه قبل از آن ارتش آمریکا دو قرارداد 47 میلیون دلاری برای یافتن راه هایی به منظور تامین امنیت جی پی اس ها منعقد کرده بود.

دولت آمریکا و جامعه اطلاعاتی ادعا می کنند که آر کیو – 170 به طور الکترونیکی از سوی ایران ربوده نشده است و تنها یک فرود ناموفق داشته است. این در حالی است که تا زمان برگزاری نمایشگاه سپاه، هنوز مشخص نبود که ایران نسخه ای از این پهپاد را ساخته است.

گاردین نیز در این زمینه نوشت: ایران می گوید نسخه ایرانی پهپاد آمریکایی را به زودی آزمایش می کند. مقامات سپاه تاکید دارند که این پهپاد را رمزگشایی کرده اند اما کاخ سفید همچنان ادعا می کند که آر کیو – 170 به دلیل مشکل تکینکی در خاک ایران فرود آمده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: پهپاد آر کیو - 170


( ۱ )

نظر شما :