نخست‌وزیر هند استعفا کرد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۹:۵۶ کد : ۱۹۳۲۹۴۷ سرخط اخبار

به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی هند و شکست سنگین حزب کنگره، نخست وزیر هند آخرین سخنرانی خود را امروز ـ شنبه ـ ایراد و سپس از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «مانموهان سینگ» نخست وزیر هند از سمت خود استعفا کرد.

مانموهان سینگ» نخست وزیر هند، امروز، شنبه، بعد از آن سمت خود استعفا کرد که «نارندرا مودی» رهبر حزب بهاراتیا جاناتا(BJP)، که حزبی با گرایشهای افراطی هندو مذهب است، در انتخابات عمومی هند پیروز شد.

وی پیروزی در انتخابات عمومی هند را آغاز فصلی جدید در تاریخ آن کشور قلمداد کرده است.

سالهای پایانی دوران نخست وزیری مانموهان سینگ ۸۱ ساله با کاهش رشد اقتصادی همراه بوده است زیرا دولت وی با چالش هایی چون رهبری ضعیف و فساد روبرو بود.

مانموهانسینگ امروز صبح آخرین سخنرانی تلویزیونی خود را برای مردم کشورش صورت داد و در ساختمان ریاست جمهوری در مرکز «دهلی نو» استعفای خود را به «پراناب موخرجی» رئیس جمهور هند تحویل داد.

وی در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: امروز، هند قوی تر از یک دهه پیش است. من به شما اطمینان می دهم. ما هنوز باید برای پیشبرد کشور خود سخت تلاش کنیم.

نخست وزیر سابق هند همچنین برای مودی آرزوی موفقیت کرد و این در حالی است که سینگ در ماه ژانویه اعلام کرده بود که وجود مودی برای کشور هند خطر محسوب می شود.

روز جمعه، نتیجه انتخابات «لوک سبها» ( شورای مردمی یا مجلس سفلای پارلمان هند) رسماً اعلام شدد بهاراتیا جاناتا، حزب ملی گرای هندو و بزرگترین حزب عضو گروه موسوم به ائتلاف دموکراتیک ملی، توانست اکثریت لازم را برای تشکیل دولت بعدی به دست آورد.

در این دوره، مجلس سفلای هند ٥٤٣ نماینده انتخابی دارد و برای تشکیل دولت، کسب دست کم ٢٧٢ کرسی لازم است.

کلید واژه ها: هند


نظر شما :