مقامات ارشد ایرانی و آمریکایی با یکدیگر دیدار می‌کنند؟

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۰:۱۹ کد : ۱۹۳۲۹۸۵ سرخط اخبار

در حالی که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بدون دستیابی به نتیجه ای محسوس در وین پایان یافت، اینک بحث درباره چگونگی ادامه روند گفت و گوها، به موضوعی مهم و قابل توجه تبدیل شده است. در این زمینه، یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، در گفت و گو با رسانه های این کشور از احتمال انجام دیدارهایی در بالاترین سطوح میان مقامات دو کشور سخن گفته است.

 
به گزارش «تابناک»، سایت وزارت خارجه ایالات متحده متن نشست مطبوعاتی یکی از مقامات ارشد این کشور را با برخی رسانه های غربی منتشر کرده که در آن، درباره روند مذاکرات صورت گرفته در ژنو و همچنین چشم انداز ادامه گفت و گوها مطالبی بیان شده است.
 
وی ضمن تأیید گفته های قبلی مقامات دو طرف، اشاره کرده که اکنون گفت و گوها در مرحله مذاکرات واقعی و تهیه پیش نویس قرار دارد و این پروسه ای است که هم اکنون در جریان است و ادامه پیدا خواهد کرد. به گفته وی، در حال حاضر همه موضوعات روی میز قرار دارد و درباره آن ها مذاکره صورت می گیرد. با این حال، در حال حاضر امکان اینکه گفته شود مذاکرات دقیقاً در چه مرحله ای است وجود ندارد.
 
وی تأکید می کند که مذاکرات انجام شده در وین، مفید بوده، اما در پاره ای مراحل با دشواری نیز مواجه شده است. البته این موضوعی است که پیش از این نیز مورد اشاره و مورد انتظار بوده؛ زیرا شکاف های عمیق و موضوعات پیچیده ای در دستور کار قرار دارد. به عبارت دیگر، اگر موضوعات ساده بود، مدت ها پیش از این حل شده بود.
 
به عبارت دیگر، به گفته وی، روند جاری بسیار پیچیده و دشوار است و زمان زیادی نیز برای طرفین باقی نمانده است. با این وجود، دو طرف اعتقاد دارند که دستیابی به توافق امکان پذیر است. اشاره به این نکته ضروری است که هنوز در آغاز کار هستیم و همه طرف ها مشغول انجام مذاکرات جدی می باشند. 
 
این مقام آمریکایی اشاره می کند که در هر مذاکره ای، روزهای آسان و سخت و همچنین فراز و نشیب های مختلف وجود دارد و این دور از مذاکرات، از جمله روزهای دشوار بوده است؛ همان گونه که در روند تدوین توافقنامه ژنو نیز چنین روزهای سختی وجود داشته است. در حال حاضر، طرفین بر چگونگی پیشبرد پروسه مذاکرات متمرکز هستند. 
 
در ادامه، خبرنگاران برخی رسانه های غربی سوالاتی را از این مقام ارشد آمریکایی مطرح می کنند. در یکی از این سوالات، خبرنگاری درباره مذاکرات طولانی دوجانبه میان نمایندگان ایران و آمریکا از وی سوال می کند. مقام آمریکایی تأیید می کند که روز جمعه گفت و گویی سه ساعته میان نمایندگان دو طرف انجام گرفته و می گوید که چنین گفت و گوهایی پس از این نیز ادامه پیدا خواهد کرد.
 
در پاسخ به سوالی دیگر، وی بیشتر درباره جزئیات موضوع توضیح داده و اشاره می کند که هیچ کس انتظار نداشته در جریان چهار روز گفت و گو در وین، همه مسائل حل و فصل شود. از سوی دیگر، روند مذاکرات تا زمان برگزاری دور بعدی متوقف نشده و تعاملات ادامه پیدا خواهد کرد. 
 
در همین زمینه، این مقام آمریکایی تأکید می کند که به اعتقاد وی، طی هفته ها و ماه های آتی، دیدارهای دوجانبه ای میان مقامات عالیرتبه دو طرف برگزار خواهد شد که با هدف پیشبرد روند مذاکرات صورت خواهد گرفت. وی به طور خاص به ماهیت این دیدارها اشاره نکرده، اما آن را «دیدارهایی در سطوح بالا» توصیف کرده است. 
 

نظر شما :