جنگ سردی بین روسیه و آمریکا وجود ندارد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۲ کد : ۱۹۳۲۹۹۸ سرخط اخبار

مجله «فارین پالیسی» در گزارشی نوشت: به رغم اختلافات بر سر اوکراین، اظهارات تند مقامات روس و آمریکایی و اعمال تحریم ها، برخی منافع بین المللی مشترک باعث شده دو کشور همچنان به همکاری با یکدیگر ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، می توان ثابت کرد که جنگ سردی بین روسیه و آمریک با یک حس انتقام گیری از سر گرفته شده است: واشنگتن تحریم هایی را علیه مسکو اعمال کرده و مقامات دیپلماتیک بلندپایه دو کشور در نشست های شورای امنیت سازمان ملل به یکدیگر توهین می کنند. ولی در حقیقت چنین نیست.

این نظریه ای است که "کلوم لینچ" روزنامه نگار آمریکایی در مقاله ای تحت عنوان «جنگ سردی بین روسیه و آمریکا در کار نیست» در نشریه فارین پالیسی به آن پرداخته است.

این مفسر می نویسد: همزمان با اینکه آمریکا برخی برنامه های همکاری های نظامی-فنی خود با روسیه را متوقف کرده و تهدید به اقداماتی در جهت تشدید منزوی ساختن روسیه در عرصه بین المللی می کند، این دو رقیب و ابرقدرت سابق همچنان قادر به همکاری با یکدیگر هستند. آنها امکان حفظ بازدارندگی هسته ای در جهان را داشته و در فعالیت های بین المللی، از جمله در سودان جنوبی می توانند با یکدیگر کار کنند.

دولت باراک اوباما و ولادیمیر پوتین به همکاری با یکدیگر در خصوص یکی از مسائل مهم بین المللی، یعنی برنامه هسته ای ایران، همکاری دارند.

"لورن فابیوس" وزیر خارجه فرانسه چند روز قبل گفت که تاکنون اختلافات بر سر بحران اوکراین مانع از همکاری کشورهای عضو گروه 1+5 در مذاکره با ایران نشده و روسیه در این مذاکرات بسیار مثبت عمل کرده است.

این مقاله به نقل از یک کارشناس مسائل کنترل تسلیحات می نویسد: درست است که روسیه و آمریکا در برخی زمینه ها با یکدیگر اختلاف دارند، ولی در اکثر مسائل بین المللی همچنان با یکدیگر همکاری دارند که یکی از آنها برنامه هسته ای ایران است که تلاش دیپلماتیک همه جانبه ای برای رسیدن به توافق در این زمینه آغاز شده که برای روسیه هم اهمیت اصولی دارد.

این مقاله در ادامه می افزاید: مقامات روسیه و آمریکا طی سال های اخیر توانسته اند با موفقیت بر اختلافات خود فایق آمده و روی حل و فصل مسائلی که منافع هر دو طرف را در بر می گیرد، با یکدیگر همکاری کنند که از جمله این مسائل، مبارزه با دزدان دریایی در آفریقا، مبارزه با اسلام گرایان افراطی، نظیر القاعده و طالبان در افغانستان و مالی است و دو کشور در حل و فصل مناقشه در سوریه هم با یکدیگر همکاری نزدیک داشته که مهمترین نتیجه آن خارج ساختن تسلیحات شیمیایی از این کشور است.

کلیوم لینچ در آخر می نویسد: برغم اظهارات تند رد و بدل شده بین مقامات روسیه و آمریکا، دیپلمات ها در شورای امنیت اعتراف کرده اند که روسیه دیپلماسی بازی را در پیش گرفته و در شرایط کنونی هم در حال بررسی افزایش نیروهای حافظ صلح خود در سودان جنوبی است.

کلید واژه ها: روسیه و آمریکا


نظر شما :