هراس و نگرانی مسلمانان هند از نخست وزیر جدید این کشور

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۸:۱۹ کد : ۱۹۳۳۰۲۸ سرخط اخبار

اعلام خبر پیروزی نارندرا مودی، سیاستمدار هندو در انتخابات هند و رسیدن به وی پست نخست وزیری این کشور، به مثابه زنگ هشداری برای جمعیت گسترده مسلمانان این کشور بود؛ زیرا سابقه فعالیت سیاسی وی، نشانی چندانی از مدارا با مسلمانان را در خود ندارد. اما آنچه این روزها اسباب نگرانی مسلمانان هند را فراهم کرده دقیقاً در کجا ریشه دارد؟

به گزارش «تابناک»، در انتخابات اخیر هند، حزب «بهاراتیا جاناتا» توانست با پیروزی بر رقیب خود، یعنی حزب کنگره، اکثریت کرسی های پارلمان این کشور را به خود اختصاص دهد. این بدان معناست که نارندرا مودی، رهبر این حزب، به عنوان نخست وزیر جدید هند فعالیت خواهد کرد. اما همین امر، موجبات نگرانی جمعیت 160 میلیون نفری مسلمانان هند را فراهم کرده است.

روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته و اشاره می کند که به طور کلی، تبعیض علیه مسلمانان در هند، به یک رویه دائم و ثابت تبدیل شده است. این تبعیض در مجموعه ای موارد مختلف، از محدودیت در خرید خانه، رد درخواست کار و همچنین عدم پذیرش درخواست های وام برای مسلمانان قابل مشاهده است.

بر این اساس، طی چند دهه اخیر، مسلمانان در طیف وسیعی از موضوعات، از آموزش و شغل گرفته تا وضعیت اقتصادی، وضعیت نامناسبی را نسبت به هندوهای هند پیدا کرده اند. بسیاری از مسلمانان در روستاهایی زندگی می کنند که فاقد مدرسه یا تأسیسات درمانی بوده و از نظر شرایط زندگی دارای دشواری های زیادی است.

اکنون و پس از اعلام خبر پیروزی حزب بهاراتیا جاناتا (حزب ملی گرای هندو) در انتخابات پارلمانی هند، مسلمانان نگران هستند که وضعیت و جایگاه آن ها در هند حتی نسبت به آنچه که اکنون هست نیز بدتر شود.

نارندرا مودی، رهبر این حزب که اکنون نخست وزیر جدید هند به شمار می رود، در گذشته روابط مساعدی با مسلمانان این کشور – که 15 درصد جمعیت را تشکیل می دهند –  نداشته است. زمانی که در سال 2002، شورش های وسیع در ایالت «گجرات» هند به کشته شدن شمار زیادی از مسلمانان انجامید، مودی فرمانداری این ایالت را بر عهده داشت. پس از آن نیز وی به همدستی با پلیس به منظور کشتار گسترده مسلمانان متهم شد.

فاجعه کشتار مسلمانان در پی آن شکل گرفت که گروهی از زائران هندو بر اثر آتش سوزی در یک قطار کشته شدند که در ابتدا مسلمانان به اشتباه مسئول این حادثه معرفی شدند اما بعد مشخص شد که این آتش سوزی اتفاقی بوده است.

البته مودی در جریان رقابت های انتخاباتی اخیر، وعده هایی را درباره رفع تبعیض علیه اقلیت های حاضر در کشور هند داده است. با این حال، سابقه تیره وی، سبب شده نگرانی ها در این زمینه همچنان پابرجا باشد. «نیرجا چاودوری»، تحلیلگر سیاسی هندی می گوید: «افراد بسیاری در هند و سراسر جهان، منتظر هستند تا ببینند رفتار مودی با اقلیت ها چگونه خواهد بود».

گفتنی است در زمان رقابت های انتخابی اخیر نیز دو شورش علیه مسلمانان شکل گرفت که یکی در ایالت شرقی «آسام» و دیگری در شهر مسلمان نشین حیدرآباد در ایالت جنوبی «آندرا پرادش» اتفاق افتاد. قتل عام آسام روز 11 اردیبهشت ماه شکل گرفت که در آن اعضای جبهه دموکرات ملی «بودولند» به دلیل مخالفت مسلمانان با کاندیدای آن ها در انتخابات، دست به قتل عام مسلمانان زدند.

در شهر حیدرآباد نیز جمعیت سیک های این کشور به بهانه آتش زده شدن پرچم سیک ها، مسلمانان را مقصر دانسته و به آنان حمله کردند. با مداخله پلیس و تیراندازی مأموران سه نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند. مسلمانان هند اکنون نگران هستند که چنین حملاتی با پیروزی مودی به امری عادی تبدیل شود.

افزون بر این، روزنامه «تایمز هند» اشاره می کند که در پی انتخابات اخیر پارلمانی، شمار نمایندگان مسلمان در پارلمان هند از 30 نفر به 24 نفر کاهش یافته و همین امر، قدرت نفوذ و تأثیرگذاری مسلمانان در عرصه سیاسی این کشور را با محدودیت مواجه خواهد کرد.


( ۲ )

نظر شما :