پهپادهای ایرانی مانع از سقوط اسد شدند

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۲ کد : ۱۹۳۳۰۴۰ سرخط اخبار

ماهواره های آمریکایی به دنبال پهپادهای ایرانی در سوریه می گردند.

به گزارش عصر ایران، سایت اینترنتی دیلی پست آمریکا نوشت: هواپیماهای بدون سرنشین ایران نقش اساسی را در جلوگیری از سقوط حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه ایفا کرده اند.

این رسانه آمریکایی در گزارشی با عنوان "جنگ هواپیماهای بدون سرنشین ایران در سوریه" به انتشار سخنان "وارون ویرا" کارشناس آمریکایی در این زمینه پرداخت.

این کارشناس آمریکایی که در مرکز مطالعات واشنگتن فعالیت می کند گفت: ایران دارای دهها فروند پهپاد از جمله شاهد، عازم، مهاجر، حماسه و سریر است که به تازگی در سال های 2012 و 2013 مورد پرده برداری قرار گرفت.

او ادامه داد: حمایت گسترده ایران از بشار اسد با اعزام پهپادها همراه شد. ایران برای حمایت و پشتیبانی از اسد، پهپاد به سوریه فرستاده است.

وی افزود: از طریق تصاویر ماهواره ای، پهپادهای ساخت ایران در پایگاه های هوایی سوریه مشاهده شده اند. علاوه بر این شماری از هواپیماهای ایرانی نیز توسط مخالفان در سوریه در نوامبر 2013 در شهر حمص سوریه سرنگون شد.

وارون ادامه داد: نمونه هایی از انواع هواپیماهای بدون سرنشین ایران در سوریه مشاهده شده است از جمله این هواپیماها می توان به پهپاد کوچک یاسر اشاره کرد که یک فروند از آن توسط جبهه النصره در دسامبر 2013 سرنگون و تصاویر لاشه آن در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

در این گزارش اشاره شده است که ساخت هواپیماهای بدون سرنشین ایران در دوره جنگ 8 ساله عراق و ایران آغاز شد. ایران در آن مقطع از پهپادها برای عملیات های شناسایی استفاده می کرد.

مهندسان ایرانی در دوره جنگ، با پیشرفته سازی هواپیماها، توانستند آنها را مسلح کنند و نظامیان عراقی را هدف قرار بدهند.

این کارشناس آمریکایی توضیح داد: خاورمیانه نخستین منطقه جهان است که در آن هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شد. اسرائیل برای نخستین بار در دهه 80 میلادی با اعزام پهپادهای خود به آسمان جنوب لبنان، به توپخانه ها و پدافندهای هوایی سوریه ضربه زد.
 

کلید واژه ها: هواپیماهای بدون سرنشین ایران


( ۳ )

نظر شما :