رضایت کاخ سفید از گزارش آژانس درباره ایران

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۹۳۳۰۷۳ سرخط اخبار

دولت اوباما در سند مربوط به لایحه بودجه دفاعی آمریکا از لحن کنگره درباره ایران انتقاد و اعتراف ایران به مفاد توافق ژنو پایبند بوده است.

به گزارش تسنیم، دولت اوباما در یک سند مربوط به به بودجه سال مالی 2015 وزارت دفاع از یک ماده قانونی که خواستار اتخاذ مواضع سخت گیرانه در مذاکرات هسته ای با ایران شده بود انتقاد کرده و آن را مخل گفت وگوها دانسته است.

خبرگزاری تسنیم پیش از این در تاریخ 19 اردیبهشت گزارشی از یک سند فراهم آورده بود که به موجب آن کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا بر لزوم حضور واشنگتن در «خلیج عربی برای بازداری از تهدیدهای ایران» و توجه به «جنبه های نظامی برنامه هسته ای ایران در هر گونه توافق جامع با این کشور» تأکید کرده بود.

این کمیته همچنین در این روز اضافه شدن چندین متمم به «قانون مجوز دفاع ملی» برای سال مالی 2015 را به تصویب رساند که بر اتخاذ مواضع سخت گیرانه در برابر برنامه هسته ای ایران تأکید می کردند.

در یکی از این متمم های قانونی آقای «دوگ لامبورن»، نماینده جمهوری خواه تأکید کرده بود که هر گونه توافق با ایران بایستی از توانمندی دست یابی این کشور به تسلیحات اتمی جلوگیری کند.
در متمم قانونی دیگری که «پیتر روسکام» و «جکی والروسکی» دو نماینده جمهوری خواه دیگر پیشنهاد کرده اند بر اهمیت نظارت کنگره بر دولت اوباما درباره مذاکرات هسته ای با ایران و لزوم گزارش دهی دولت درباره وضعیت برنامه هسته ای ایران و پایبندی این کشور به توافق موقت ژنو تأکید شده است.

ماده های قانونی دیگر ضمن تأکید بر حمایت آمریکا از متحدانش، ازجمله اسرائیل و شورای همکاری خلیج (فارس) خواستار حضور نظامی آمریکا برای جلوگیری از آنچه به گفته این کمیته «خشونت های نظامی ایران» است، شده است.

اداره مدیریت و بودجه کاخ سفید در  سندی مورخ 19 مه 2014 (برابر با دوشنبه 29 اردیبهشت) ضمن تقدیر از تلاش های کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان برای حمایت از آنچه بازداری از تهدیدهای ایران خوانده از لحن این ماده های قانونی ابراز نگرانی کرده است.

در این سند جوانب مختلف لایحه بودجه دفاعی آمریکا در سال مالی 2015 مورد بحث قرار گرفته است. در بخشی از این سند با عنوان «مذاکرات هسته ای ایران» آمده است: «دولت از لحنی که کنگره در ماده 1264 یا سایر ماده های مشابه که خواهان وضع پیش شرط بر مذاکرات هستند ابراز نگرانی می کند.»

این سند می افزاید: «بازداری ایران از دست یابی به بمب اتمی اولویت اول دولت بوده که برای آن همکاری های مداوم با کنگره و سایر شریکان بین المللی به عمل آمده است.»

کاخ سفید ضمن تقدیر از کمک های مهم کنگره برای تقویت نظام تحریم ها علیه ایران که طبق این سند موجب افزایش توان آمریکا برای اجرای «برنامه اقدام مشترک شده» به گامهای ایران برای اجرای این توافقنامه نیز اعتراف کرده است.

خطاب به کمیته نیروهای مسلح آمریکا نوشته شده است: «آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرده که ایران طبق طرح اقدام مشترک گامهایی معین و ملموس برداشته و برنامه هسته ای خود را در زمینه های اصلی به عقب بازگردانده است.»

کاخ سفید در ادامه این سند مذاکرات فعلی ایران و گروه 1+5 را بهترین فرصت برای حل و فصل صلح آمیز مسائل برنامه هسته ای ایران دانسته و تأکید کرده لایحه کمیته نیروهای مسلح با وضع پیش شرط برای حل و فصل این پرونده قبل از اتمام مذاکرات، در واقع این تلاشهای مهم را تخریب می کند.

در قسمت پایانی بخشی از این سند که به برنامه هسته ای ایران مربوط می شود بر ادامه همکاری دولت با کنگره در برنامه هسته ای ایران تأکید شده است.

 

کلید واژه ها: کمیته نیروهای مسلح


نظر شما :