مذاکرات محرمانه ایران و امریکا را چه کسانی هدایت می کنند؟

۰۲ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۲ کد : ۱۹۳۳۲۳۴ سرخط اخبار

در حالی که بنا بر اظهارات و موضع گیری های مقامات ایران و همچنین کشورهای عضو گروه 1+5، دور اخیر مذاکرات هسته ای در وین پیشرفت خاصی نداشت، دو طرف همچنان به حصول توافقی تا پایان ماه ژوئیه امیدوارند. در این زمینه، ادعا شده که آمریکا قصد دارد با تشکیل تیمی از کارشناسان و برگزاری گفت و گوهای دوجانبه، دستیابی به توافق هسته ای با ایران را تسهیل نماید.

 
به گزارش «تابناک»، روزنامه «وال استریت ژورنال» با انتشار گزارشی مدعی شده دولت آمریکا قصد دارد با ایجاد یک کانال مذاکراتی دوجانبه با ایران، تلاش کند تا مسیر دستیابی به توافق جامع هسته ای در بازه زمانی شش ماهه تعیین شده (تا پایان ماه ژوئیه) را هموار نماید. این ادعا از سوی برخی دیپلمات های آمریکایی و همچنین اروپایی مطرح شده است.
 
این روزنامه می نویسد ایالات متحده پیش از این نیز یک بار از چنین کانال دوجانبه ای استفاده کرده و آن زمانی بود که طرف ایرانی و غربی بر سر جزئیات توافق مقدماتی هسته ای ژنو با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. رهبری آن تیم را ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور آمریکا بر عهده داشتند. 
 
گفته شده که ملاقات های این تیم با مقامات ایرانی در جریان گفت و گوهای منتهی به توافق ژنو، در عمان، نیویورک و ژنو انجام گرفته بود و در آن زمان، نزدیک ترین متحدین منطقه ای آمریکا، یعنی رژیم اسرائیل و عربستان سعودی نیز از این دیدارها اطلاع نداشتند. 
 
به هر حال، به نوشته وال استریت ژورنال، در شرایطی که ایران و 1+5 نتوانستند در دور اخیر مذاکرات در وین به پیشرفت دست پیدا کنند، این احتمال جدی وجود دارد که برنز و سالیوان بار دیگر وارد روند دیپلماتیک شده و به مذاکره با مقامات ایرانی بپردازند. با این حال، مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند هنوز تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ نشده است. 
 
به گفته این مقامات، برنز و سالیوان هر دو از چهره های مورد احترام و اعتماد شخص باراک اوباما هستند و کمک گرفتن از آن ها، می تواند ایران را متقاعد کند که ایالات متحده واقعاً نسبت به دستیابی به توافق نهایی با ایران متعهد است. از سوی دیگر، از آنجا که مذاکرات در چارچوب 1+5 گاه به دلیل منافع متعارض کشورهای غربی با روسیه و چین به مشکل می خورد، این مسیر می تواند در راستای پیشبرد هدف نهایی موثرتر باشد. 
 
البته مقامات آمریکایی و اروپایی مذکور می گویند این بار نیازی نخواهد بود که دیدارهای احتمالی برنز و سالیوان با طرف ایرانی به اندازه سال گذشته محرمانه نگه داشته شود, زیرا اکنون وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکایی و تیم وی در جریان مذاکرات به طور مرتب و مستمر با همتایان ایرانی خود دیدار می کنند. در دور اخیر مذاکرات هسته ای در وین، جلسه ای سه ساعته میان دو طرف برگزار شد. 
 
در نهایت، وال استریت ژورنال اشاره می کند که هر چند هم برنز و هم سالیوان قصد دارند تا پایان سال جاری میلادی بازنشسته شوند، اما تا زمان پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات هسته ای ایران در سمت های خود باقی خواهند بود و می توانند در این زمینه نقش آفرین باشند.

کلید واژه ها: سالیوان برنز


نظر شما :