بمب هسته‌ای پاکستانی آماده تحویل به عربستان است؟

۰۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۵۲ کد : ۱۹۳۳۳۹۰ سرخط اخبار

از سال ها پیش تاکنون، وجود روابط نزدیک و صمیمانه میان دو کشور عربستان سعودی و پاکستان و رویکردهای خصمانه صریح یا ضمنی این دو کشور نسبت به ایران، حقیقتی است که مورد تأیید ناظران و تحلیلگران قرار گرفته است؛ اما بنا بر شواهدی که به تازگی منتشر شده، این رویکرد متحد علیه ایران تا حدی گسترش یافته که احتمال جدی تأمین کلاهک هسته ای از سوی پاکستان برای عربستان وجود دارد.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «المانیتور» در یکی از مطالب خود به دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+ ۵ پرداخته و در میان تحلیل خود اشاره می کند، هرچند رژیم اسرائیل در خط مقدم مخالفت با توانایی های هسته ای ایران است، بیشترین فشار در این زمینه علیه ایران، از سوی برخی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی اعمال می شود.

بر پایه گزارش های موجود، محور اتحاد رژیم اسرائیل با دولت های عرب منطقه، در حال تقویت است. در همین راستا، همکاری ها، تبادلات اطلاعاتی و همسویی در زمینه سیاستگذاری ها، به عنوان راهی موثر جهت تحت فشار قرار دادن قدرت های جهانی برای سخت گیری بیشتر علیه ایران مورد توجه آن ها قرار گرفته است.

المانیتور در ادامه می نویسد، یکی از جنبه های ویژه این گونه اقدامات کشورهای منطقه علیه ایران، به تازگی افشا شده است. شماری از نهادهای اطلاعاتی غربی به تازگی گزارش کرده اند که توافقی ضمنی میان عربستان سعودی و پاکستان شکل گرفته که بر اساس آن، در صورت دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته ای، پاکستان دست کم یک کلاهک هسته ای به سعودی ها خواهد فروخت.

هرچند پیش از این نیز برخی اخبار و شایعات درباره توافق ریاض و اسلام آباد در این زمینه منتشر شده بود، اکنون این موضوع تا آن درجه جدیت یافته که برخی را واداشته چنین بگویند که در یک زرادخانه خاص در پاکستان، یک سلاح هسته ای در جعبه ای قرار گرفته که روی آن نوشته شده؛ «مقصد: عربستان سعودی» و تنها چیزی که تاکنون مشخص نیست، زمان تحویل این محموله به عربستان است.

همین چند وقت پیش بود که سعودی ها در جریان یک رژه نظامی، برای نخستین بار موشک های بالیستیک با برد سه هزار کیلومتر خود را به نمایش گذاشتند. از جمله مهم ترین مقامات خارجی حاضر در این رژه، می توان به رئیس ستاد ارتش پاکستان اشاره کرد.

بر این اساس، تحلیلگر المانیتور نتیجه می گیرد، آنچه هم اکنون آمریکا باید نگران آن باشد، نه توانایی هسته ای ایران، بلکه یک خاورمیانه هسته ای است که در آن، رقابت های منطقه ای در قالب تقابل هسته ای تجلی یافته و سبب به خطر افتادن امنیت می شود.

کلید واژه ها: پاکستان ایران


نظر شما :