جمعی از ایرانی‌های مقیم نیویورک خطاب به سرکیس نعوم:

دموکراسی ایران را هیچ کدام از کشورهای عربی ندارند

۰۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۵۱ کد : ۱۹۳۳۴۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ما آزادی و دموکراسی و کثرت‌گرایی داریم. در کشور ما رفسنجانی رئیس جمهور شد و بعد از او خاتمی و احمدی نژاد به قدرت رسیدند. اکنون هم روحانی بر سر کار آمده است. مقام معظم رهبری، ولی فقیه، آیت الله خامنه‌ای هر کس که نماینده اکثریت باشد از او حمایت می‌کند.
دموکراسی ایران را هیچ کدام از کشورهای عربی ندارند

دیپلماسی ایرانی: سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی در روزنامه النهار می نویسد که در صحبت هایم با جمعی از ایرانی های مقیم نیویورک درباره سوریه پرسیدم، گفتند: «ما نخواستیم که اسد در حکومت بماند. ما خواستار همکاری همه جریان های سوری برای رسیدن به توافقی که رضایت همه جریان های جامعه سوریه را به دنبال داشته باشد، هستیم. البته ما نمی خواهیم که بشار از قدرت برود. اما اگر بنا باشد بقای او شرطی برای مذاکرات غیر مستقیم ایران با امریکا باشد، خوب طبیعی است که چنین شرطی را نمی پذیریم. موضوع سوریه سخت است. اقلیت هایی وجود دارند: علوی ها و مسیحی ها و غیره، چه کار کنیم؟ آیا می توانیم آنها را رها کنیم تا قتل عام شوند؟»

سرکیس نعوم نظر می دهد: «جامعه جهانی اجازه نمی دهد که اقلیت ها قتل عام شوند یا نسبت به قتل عام آنها کوتاهی شود.» سپس می پرسد: «آیا می توان سرنوشت اسد را از سرنوشت علوی ها جدا کرد و همه تلاش ها به حفاظت و حمایت از آنها عطف شود؟» جواب دادند: «ما نمی گوییم که سرنوشت اسد مساله مهم و اساسی ماست، این مساله به سوری ها باز می گردد، اما آن چه برای ما مهم است مبارزه با تروریست های تکفیری و حمایت از اقلیت ها در همه منطقه است. برخی کشورهای عربی جا را برای فعالیت تروریست ها باز کرده اند از جمله عربستان سعودی. در کنفرانس ژنو 2 سفیر بریتانیا از محل استقرار هیئت دیپلماتیک ایران در سازمان ملل دیدن کرد و گفت: لازم است به طور رسمی موافقت خود را با بیانیه ژنو 1 اعلام کنید. جواب دادند: چنین کاری نمی کنیم نه به این دلیل که آن را رد می کنیم بلکه به این دلیل که می پرسیم چرا باید از ما چنین چیزی بخواهند در حالی که از دیگر مشارکت کنندگان کنفرانس ژنو 1 چنین چیزی خواسته نشده است؟ آیا مقصود شما تحقیر کردن ماست یا دور کردن ما از کنفرانس، مقصودتان چیست؟»

نعوم می گوید: «به هر حال کنفرانس ژنو 2 برگزار شد تا مکمل کنفرانس ژنو 1 باشد. این یعنی که کنفرانس ژنو 1 به طور ضمنی پذیرفته شده است.» در پاسخ به او می گویند: «ما کشور محوری و قدرتمند در منطقه هستیم و گروگان هیچ قدرت منطقه ای یا بین المللی نیستیم به رغم این که مورد تعرض جنگ ها و تحریم های گوناگون قرار گرفته ایم. ما آمادگی همکاری با همه را داریم. اما به هیچ وجه آماده تسلیم نیستیم. به هر حال در افغانستان در سال 2001 امریکایی ها به طالبان حمله و آنها را سرنگون کردند در حالی که حکام وقت طالبان اگر شرایط امریکا را می پذیرفتند می توانستند در قدرت بمانند. اگر این کار را کرده بودند جنگی علیهشان در نمی گرفت و حمله به کشورشان نمی شد. امریکایی ها طالبان و به همراه آن شبکه القاعده و گروه های دیگر را با همکاری و تفاهم با عربستانی ها به وجود آوردند. در افغانستان و پاکستان و آسیای میانه احساسی طایفه ای علیه اقلیت ها وجود دارد. هر چه باشد مسیحی ها در منطقه در اقلیت هستند، همچنین اگر ایران را استثنا بگیریم شیعیان هم در اقلیتند.»

توافق هسته ای با امریکا و 1+5 ضروری است. اما ما به همه معاهده های بین المللی از جمله معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و شیمیایی پیوسته ایم. در حالی که اسرائیل پیوستن به این معاهده ها را رد کرده است. مصر هم گفته تا زمانی که اسرائیل نپیوندد حاضر نیست به این معاهده ها بپیوندد. چرا باید با ما به این شکل تبعیض آمیز و سخت برخورد شود؟

روزنامه نگار شناس روزنامه النهار در ادامه می گوید درباره پرونده هسته ای ایران و مذاکرات جاری با 1+5 پرسیدم، سوال کردم آیا توافق حاصل می شود؟ جمعی از ایرانی های مقیم نیویورک پاسخ می دهند: «توافق هسته ای با امریکا و 1+5 ضروری است. اما ما به همه معاهده های بین المللی از جمله معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و شیمیایی پیوسته ایم. در حالی که اسرائیل پیوستن به این معاهده ها را رد کرده است. مصر هم گفته تا زمانی که اسرائیل نپیوندد حاضر نیست به این معاهده ها بپیوندد. چرا باید با ما به این شکل تبعیض آمیز و سخت برخورد شود؟ همه اینها به این دلیل است که اعتمادی میان ایران و امریکا وجود ندارد. ما به امریکا اعتماد نداریم.»

نعوم می گوید: «بی اعتمادی پس از دهه ها دشمنی طبیعی است. اما مانع از مذاکره یا ادامه گفت وگوها نمی شود، موفقیت آن به تنهایی به تدریج باعث ایجاد فضای اعتمادسازی می شود. جنگ ها و منازعات و همچنین مذاکرات همیشه بین دشمنان اتفاق می افتند. اوباما دستش را به سوی ایران دراز کرده و ظاهرا نیت صادقانه دارد. و اکنون این ایران است که باید از مرحله بی اعتمادی عبور کند و مذاکرات را با آن آغاز کند و در نهایت به نتیجه و تفاهم برسد. از این جا است که مشکلات منطقه که امریکا و ایران و دیگر کشورهای منطقه طرفی از آنها هستند، حل خواهد شد.» ایرانی های طرف گفت وگو با نعوم در پاسخ به انتقاد از عربستان و نقش خصمانه اش با ایران و هم پیمانانش می پردازند، نعوم می گوید: «عربستان از شما می ترسد یا به عبارت دیگر شما را تهدیدی جدی برای خود می بیند. اما امریکا می تواند با دادن تضمین هایی اطمینان آن را کسب کند. بعد از آن همه شما با امریکا می توانید برای ثابت منطقه و مبارزه با تروریسم که تهدید بزرگ تر برای همه شما است، همکاری کنید.»

آنها در جواب می گویند: «ما کشور هستیم، نگو حکومت شما. ما آزادی و دموکراسی و کثرت گرایی داریم. در کشور ما رفسنجانی رئیس جمهور شد و بعد از او خاتمی و احمدی نژاد به قدرت رسیدند. اکنون هم روحانی بر سر کار آمده است. مقام معظم رهبری، ولی فقیه، آیت الله خامنه ای هر کس که نماینده اکثریت باشد از او حمایت می کند. در عین حال به مردم هم احترام گذاشته می شود. دموکراسی ای که در ایران وجود دارد در هیچ کداک از کشورهای جهان عرب وجود ندارد. ایران پیشرفت های بسیاری در زمینه هسته ای به دست آورده است. ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست اما هسته ای شده است. امریکا باید بداند که در ایران تندروهایی هستند که مذاکرات را رد می کنند و به خصوص رئیس جمهوری امریکا باید بداند که نباید به آنها فرصت بدهد.»

کلید واژه ها: مذاكرات ايران با 1+5 ايران و سوريه بشار اسد


نظر شما :