افزایش صادرات نفتی و تهدید پیش روی نظام تحریم ها

وقتی طلای سیاه رو در روی محدودیت ها می ایستد

۲۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۹ کد : ۱۹۳۴۳۶۸ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
صادرات نفتی ایران در سال جاری افزایش پیدا کرده است، روندی که می تواند تهدیدی برای تحریم های آمریکا علیه درآمد نفتی تهران باشد.در صورتی که فروش نفت ایران تا پایان ماه جولای نیز روند افزایشی داشته باشد، این به منزله شکست توافق بین المللی است که بنا بود صادرات نفتی ایران را در محدود نگاهدارد.
وقتی طلای سیاه رو در روی محدودیت ها می ایستد

دیپلماسی ایرانی: صادرات نفتی ایران در سال جاری افزایش پیدا کرده است، روندی که می تواند تهدیدی برای تحریم های آمریکا علیه درآمد نفتی تهران باشد. گزارش ها حاکی از آن است که صادرات نفتی ایرن به طور متوسط در سال جاری 28 درصد رشد داشته است و اطلاعات آژانس بین المللی انرژی در پاریس این نکته را تایید می کند. در صورتی که فروش نفت ایران تا پایان ماه جولای نیز روند افزایشی داشته باشد، این به منزله شکست توافق بین المللی است که بنا بود صادرات نفتی ایران را در محدود نگاهدارد.

به گزارش بلومبرگ، یک مقام دولت اوباما که صادرات نفتی ایران را زیر نظر دارد در پاسخ به کنگره در مورد احتمال نقض تحریم ها گفت که او اطمنیان دارد که صادرات نفتی ایران محدود به مفاد توافق هسته ای مقدماتی ژنو است که سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 به امضاء رسید. این توافق در برابر برخی محدودیت ها در برنامه های هسته ای ایران ، بخشی از تحریم ها را لغو می کند.

آموس هوچستین، دستیار وزیر خارجه آمریکا در دیپلماسی انرژی در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: جایی که امروز در آن ایستاده ایم نشان می دهد که صادرات نفتی ایران بین یک میلیون تا یک میلیون 100 هزار بشکه در روز ثابت مانده است.

این در حالی است که کنگره آمریکا در ماه دسامبر2011 طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن صادرات نفتی ایران محدود می شود تا از این طریق درآمد نفتی ایران نیز کاهش یابد. یک ماه پس از آن نیز اتحادیه اروپا تحریم خرید نفت از ایران را تصویب کرد.

6 مشتری نفتی ایران

هم اکنون تنها شش کشور – چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان- مجاز به خرید نفت از ایرن هستند. تا اواسط سال 2012 تعداد مشتریان نفتی ایران 21 کشور بود.

یک مقام دولت اوباما که صادرات نفتی ایران را زیر نظر دارد در پاسخ به کنگره در مورد احتمال نقض تحریم ها گفت که او اطمنیان دارد که صادرات نفتی ایران محدود به مفاد توافق هسته ای مقدماتی ژنو است که سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 به امضاء رسید.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود به نقل از دو مقام آمریکایی که نام آنها را فاش نکرده می نویسد، یکی از دلایلی که در نخستین ماه های سال جاری میلادی صادرات نفتی ایرن بیشتر بوده است، تنوع فصلی خرید نفت بوده است. یکی دیگر از این دلایل نیز این بوده که در حالی که واردات نفت هند از ایران افزایش یافته است. البته قرار است هند در ماه های آینده خرید نفت از ایران را کاهش دهد که به کاهش متوسط صادرات نفت ایران منجر خواهد شد.

دولت اوباما می گوید که صادرات نفتی ایران پس از اعمال تحریم ها از 2 و نیم میلیون بشکه در روز به نصف کاهش یافته است. آمریکا همچنین می گوید که ایران بیش از 5 میلیارد دلار درآمد نفتی روزانه خود را نیز از دست داده است.

اما محاسبه های بلومبرگ نشان می دهد که صادرات نفتی ایران در چهارماهه نخست سال جاری میلادی یک میلیون و 330 هزار بشکه در روز بوده است که بیش از رقم یک میلیون و 40 هزار بشکه ای متوسط صادرات در سال 2013 است. از سوی دیگر بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز می گوید صادرات نفتی روزانه ایران یک میلیون و 200 هزار بشکه است.

خرید نفت چین

از سوی دیگر چین نیز خرید نفت از ایران را افزایش داده است. برخی مقامات ایرانی ادعا می کنند که ایران احتمالا برای فروش نفت به چین تخفیف هایی را در نظر گرفته است تا باوجود تحریم ها بتواند رشد صادرات داشته باشد.

به هر ترتیب آمریکا می کوشد با تاکید بر ادعاهای تکراری خود در مورد پایین نگاهداشتن صادرات نفتی ایران، کنگره و نومحافظه کاران آمریکایی را راضی نگاهدارد. آنها پیش از این نیز از توافق هسته ای ژنو به دلیل اینکه امتیازهای زیادی به ایران ارایه کرده است، انتقاد کرده بودند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: صادرات نفتی ایران تحریم نفتی ایران


نظر شما :