منابع امنیتی سوریه در گفتگو با الاخبار:

حمله شیمیایی به دمشق ناموفق ماند

۲۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۳۴۴۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
منبع دلال خرید این گازها در حقیقت یکی از افسران عالی رتبه سازمان امنیت ترکیه بوده که به قاچاق این لوله ها برای افتادن به دست عناصر جبهه النصره برای حمله به دمشق دست داشته است.
حمله شیمیایی به دمشق ناموفق ماند

دیپلماسی ایرانی: ارتش سوریه و همپیمانانش سه روز پیش حمله ای موشکی به یکی از مزارع موجود در منطقه دروشا، وابسته به شهر قطنا در ریف جنوب دمشق انجام دادند که طی آن اتاق علمیاتی که 11 تن از رهبران جبهه النصره در آن حضور داشتند، ویران شد. منابع آگاه به روزنامه لبنانی الاخبار اطلاع دادند که در پی این حمله دولت سوریه به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می دهد افراد موجود در این اتاق عملیات قصد داشتند در روز سوگند بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با گاز سارین به دمشق حمله کنند.

این منابع افشا کردند که دایره عملیات و نظارت های امنیتی سازمان امنیت سوریه با تحقیق از فعالیت های مجموعه های مسلح دریافته اند که آنها نتوانستند نقشه خود را در این زمینه عملی کنند. هم زمان مجموعه این افراد به این باور نیز رسیده بودند که شرایط برای انجام این حمله هنوز مهیا نشده است و باید هر چه سریع تر شرایط را برای انجام این حمله وحشتناک مهیا کنند.

این سازمان همچنین متوجه شده است که در این جلسه 11 نفر از امرای جبهه النصره حضور داشتند که عبارتند از امیر ابو حنیفه، امیر ابو صالح، امیر ابو الدرداء السوری، امیر سعید التونسی و سرهنگ جدا شده از ارتش ابراهیم الحموی که در پی حمله هوایی نیروی هوایی سوریه مقر تجمع آنها به طور کامل ویران شد و آنها از پیگیری نقشه شوم خود ناکام ماندند.

بر اساس اطلاعاتی که یک منبع امنیتی در اختیار روزنامه لبنانی الاخبار قرار داده است، جبهه النصره توانسته بوده 16 لوله گاز سارین که هر کدام از آنها توانایی مسموم کردن منطقه ای به شعاع پانصد متر را دارند، به دست آورد. اعضای جبهه النصره این گازهای سارین را از یکی از بازارهای سیاه در صوفیه، پایتخت بلغارستان خریداری کرده بودند.

به گفته این منبع دلال خرید این گازها در حقیقت یکی از افسران عالی رتبه سازمان امنیت ترکیه بوده که به قاچاق این لوله ها برای افتادن به دست عناصر جبهه النصره برای انجام حمله مذکور در دمشق دست داشته است. بر اساس نقشه ای که در این رابطه تهیه شده بود قرار بر این بود که این لوله های گاز سارین در مناطق مختلفی از ریف دمشق به ویژه در مناطق التضامن، الحجر الاسود و بخش جنوبی منطقه القدم استفاده شوند.

این منبع همچنین گفته است که گروه های مسلح آموزش هایی را برای استفاده از موشک های دست ساز محلی برای شلیک به تجمعات مردمی، مجلس ملی، سازمان امنیت عام و ساختمان ریاست امنیت ملی سوریه در دمشق دیده بودند.

این منبع امنیتی سوری تاکید کرد که ناکام ماندن این عملیات در چارچوب سلسله عملیاتی است که مخالفان حکومت بشار اسد تلاش داشتند در طول زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دمشق انجام دهند. به گفته این منبع تا کنون خودروهای بمب گذاری شده بسیاری کشف شده و همچنین موشک های متعددی به دمشق شلیک شده که از تیررس رسانه ها مخفی مانده است. به گفته این منبع تحولی شگرف در سازمان امنیت سوریه به ویژه در بخش استفاده از تاسیسات پیشرفته و بهره برداری از اطلاعات طبقه بندی شده به وجود آمده که سبب شده بسیاری از عملیات امنیتی در ماه های اخیر ناکام بماند.

جبهه النصره پیش از این نیز سابقه استفاده از گاز سارین داشته است، در نیمه های سال گذشته میلادی سازمان منع گسترش تسلیحات سازمان ملل اعلام کرده بود که این جبهه از گاز سارین در سوریه استفاده کرده است.

در ژانویه 2013 نیز سازمان امنیت ترکیه 12 نفر از اعضای جبهه النصره را به همراه دو کیلوگرم گاز سمی سارین دستگیر کرده بود. در آن موقع رسانه های محلی گزارش داده بودند که سازمان امنیت ترکیه چندین نفر از اعضای جبهه النصره را در شهر اضنه در جنوب ترکیه بازداشت کرده بودند که علاوه بر همراه داشتن کمیتی از گاز سارین اطلاعات و اسناد طبقه شده مهمی را نیز در اختیار داشتند.

در همین رابطه سیمور هرش، روزنامه نگار مشهور امریکایی در مقاله ای که در دسامبر سال گذشته میلادی در یکی از روزنامه های انگلیسی منتشر کرده بود، گزارش داده بود که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در پس حمله شیمیایی به الغوطه در آوریل 2013 بوده است. وی گفته بود که یکی از مقام های امنیتی امریکایی اطلاعاتی را در اختیارش قرار داده بود که نشان می داد وی تلاش داشته در برنامه ای هماهنگ با جبهه النصره هم زمان با ورود ناظران بین المللی سازمان ملل حمله شیمیایی به دمشق انجام دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جبهه النصره گاز سارین سوريه بشار اسد


نظر شما :