دستور به هند برای پرداخت بدهی نفتی ایران

۲۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۳۴۶۰۶ سرخط اخبار

دولت هند مطلع شد بایستی معادل ۵۵۰ میلیون دلار را به حساب بانک مرکزی امارات واریز کرده و برای پرداخت دو قسط دیگر آمادگی داشته باشد.

 

به گزارش گروه بین الملل تسنیم، روزنامه هندی ایندین اکسپرس در گزارشی در تاریخ پنجشنبه 29 خرداد نوشته «گرمی در روابط ایران و آمریکا بر سر بحران عراق راه را برای پرداخت بدهی نفتی دهلی نو به تهران هموار کرده است.»

طبق این گزارش، به دولت هند در روز 16 ژوئیه (26 خرداد)، همزمان با اولین روز از پنجمین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین اطلاع داده شده  معادل 550 میلیون دلار ارز آمریکا را بر حسب درهم به حساب بانک مرکزی امارات متحده عربی واریز کند و برای پرداخت 1.1 میلیارد دلار دیگر، طی دو قسط، در تاریخ هایی که متعاقباً به اطلاع دولت این کشور می رسد آمادگی داشته باشد.

تهران قرار بود ششمین قسط از وجوه نفتی خود را در تاریخ 14 ماه مه دریافت کند، اما عدم پیشرفت محسوس در دور پیشین مذاکرات هسته ای منجر به تأخیری یک ماهه برای دریافت این وجه شد.

550 میلیون دلاری که قرار است دهلی نو به تهران پرداخت کند بخشی از 4.2 میلیارد دلار دارایی های نفتی مسدود شده ایران است که قرار است به موجب توافقنامه موقت ژنو به ایران طی 8 قسط جداگانه به ایران پرداخت شود.

ایران و 1+5 در سوم آذرماه سال گذشته در شهر ژنو به یک توافق موقت موسوم به «طرح اقدام مشترک» دست یافتند که به موجب آن قرار شد ایران به ازای محدود کردن بخشی از فعالیت های هسته ای و اجازه بازرسی های بیشتر به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از کاهش تدریجی تحریم ها و دسترسی به 4.2 میلیارد دلار از دارایی های نفتی مسدود شده اش برخوردار شود.

    ایران تا کنون 2.55 میلیارد دلاز از دارایی های مسدود شده خود را در پنج قسط دریافت کرده که 4 قسط آن از ژاپن و یک قسط از کره جنوبی دریافت شده است.

هند به موجب مفاد توافق موقت ژنو که به ایران اجازه دسترسی به 4.2 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده اش در خارج از کشور را می دهد مبلغ 1.65 میلیارد دلار به ایران بدهکار است. شرکت های نفتی «ایسار اویل»، «بنگلور»، «پتروکمیکالز»، «هندوستان پترولیوم» و «اچ پی سی ال» 45 درصد از بهای نفت وارد شده از ایران را به «روپیه» و در قالب فروش کالا به ایران پرداخت کرده اند. این شرکت ها ما بقی بدهی خود را پرداخت نکرده اند.

ایران و هندوستان پیش از این توافق کرده بودند طرف هندی پول نفت و بدهی 1.6 میلیارد دلاری را از طریق کشور عمان تسویه کند. مقرر شده بود هند پول نفت را از طریق کشور به ریال پرداخت کند.

در حالی که ایران و کشورهای 1+5 در حال مذاکره برای رسیدن به یک توافق طولانی مدت هستند، شرکت پالایشگاه پتروشیمی مانگالور هندوستان به دنبال واردات 4 میلیون تن نفت خام از ایران است.

هند، که چهارمین مصرف کننده نفت در جهان است، پس از چین دومین مشتری نفت ایران به شمار می رود و سالانه حدود 12 میلیارد دلار نفت خام از ایران خریداری می کند. این میزان نفت حدود 12 درصد از مصارف نفتی هند را تشکیل می دهد.

 

کلید واژه ها: هند


نظر شما :