مامور مذاکره مستقیم با ایران کنار می‌رود؟

۰۱ تیر ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۹۳۴۷۳۹ سرخط اخبار

جک سولیوان یکی از جوان ترین مشاوران امنیت ملی دولت آمریکاست که نقش کلیدی و بسیار مهمی در سیاست واشنگتن برای برقراری رابطه با ایران و گسترش ارتباط با آسیا و آمریکای لاتین دارد. سوابق و عملکرد سولیوان، دیپلمات ارشد آمریکایی  نشان می دهد که او طی مدت فعالیتش بدون جلب توجه حتی همکارانش و پنهان از دید آنها «دیپلماسی مخفیانه» دولت آمریکا را پیش می برد. اکنون می گویند سالیوان جوان - مامور مذاکرات هسته ای- می خواهد برود.

به گزارش آرمان، نیویورک تایمز نوشت؛ جک سالیوان که از دیپلمات های آمریکایی فعال در مذاکرات هسته ای با ایران است از سمتش در دولت اوباما کناره گیری می کند و برخی به استناد ادعاهایی درباره نقش وی در گفت وگوهایی پشت پرده با ایران قبل از انجام توافق موقت ژنو، وی را «دیپلمات در سایه آمریکا» در تعاملات کشورش با ایران می دانند. ظاهرا قرار است وی در ماه آگوست از سمتش کناره گیری می کند تا به تدریس در دانشکده حقوق دانشگاه ییل آمریکا بپردازد. سولیوان ازجمله دیپلمات هایی بود که در رایزنی های دوجانبه آمریکا با ایران -که در ژنو برگزار شد- حضور داشت. دو سال پیش، وی درحالی که همراه هیلاری کلینتون، رئیس خود و وزیر خارجه وقت آمریکا عازم سفر بود در طول توقف در پاریس به آرامی ناپدید شد. چند روز بعد دوباره ظاهر شد و در مغولستان به کلینتون پیوست. سولیوان شخصا در برقراری رابطه دولت آمریکا با جمهوری اسلامی نقش داشته است آن هم خیلی قبل تر از اینکه علنی شود. البته مقامات ارشد دولت اوباما قبلا به آسوشیتدپرس گفته بودند که سولیوان و سایر مقامات آمریکا سال جاری میلادی حداقل 5 دیدار با ایران داشته و راه را برای امضای توافقنامه موقت ژنو هموار ساخته اند.

 جوانی که راه توافق ژنو را هموار کرد

پیش بردن «دیپلماسی مخفیانه» شاید برای یک فرد کهنه کار و باسابقه در سیاست خارجی نیز مسئولیت دشواری به نظر برسد، اما سولیوان تنها 37سال دارد و حتی جوان تر به نظر می رسد. افرادی که به او نزدیک هستند، می گویند او عملگرا و قاطع است. همین امر به او کمک کرد تا با تیم سیاست خارجی در کاخ سفید هماهنگ شود؛ جایی که او در آن به عنوان مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون اول اوباما فعالیت می کند. هرچند بایدن به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 تلقی می شود،

سولیوان به کلینتون وفادار است و اگر هیلاری کلینتون برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا و پیروز شود، سولیوان به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید برگزیده می شود. جک سولیوان که فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه «یال» است، با فعالیت به عنوان مشاور سناتور «ایمی کلوبوچار» از ایالت مینه سوتا وارد سیاست شد. در انتخابات 2008 از کلینتون حمایت کرد و به عنوان مشاور ارشد او در تیم انتخاباتی مشغول فعالیت شد اما در انتخابات نهایی به تیم اوباما پیوست و نقش مشابهی را در تیم انتخاباتی اوباما بر عهده گرفت.

وقتی اوباما، کلینتون را به عنوان وزیرخارجه برگزید، سولیوان او را همراهی کرد. او دو عنوان بسیار سطح بالا داشت؛ معاون رئیس ستاد کارکنان و مدیر برنامه ریزی سیاسی و به سرعت به یکی از معتمدترین مشاوران کلینتون تبدیل شد. سولیوان تقریبا کلینتون را در همه 112 کشوری که وزیر خارجه وقت آمریکا به آنها سفر کرد، همراهی کرد و نقش مهمی در شکل دهی به سیاست آمریکا در قبال لیبی، سوریه و نیز میانمار داشت. بر اساس گزارش ها، زمانی که کلینتون وزارت خارجه آمریکا را ترک کرد، مشاوران اوباما تلاش کردند سولیوان را برای فعالیت در کاخ سفید ترغیب کنند اما او به دنبال گزینه های دیگری بود؛ ازجمله کاندیداشدن برای انتخابات کنگره. اما تعدادی از کارکنان بلندپایه کاخ سفید کوشیدند او را برای پیوستن به کاخ سفید ترغیب کنند. تماس های تلفنی شخصی اوباما و جو بایدن نیز در همین راستا صورت گرفت. به عنوان معاون ارشد سیاست خارجی معاون رئیس جمهور، او ناظر تلاش های بایدن برای گسترش رابطه با آسیا و آمریکای لاتین است و در عین حال در تیم امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا نقشی کلیدی ایفا می کند.

کلید واژه ها: سولیوان کلینتون بایدن


نظر شما :