لندن و واشنگتن خطر را احساس کرده بودند

افشای ارتباط های سری انگلیس با داعش

۰۵ تیر ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۳ کد : ۱۹۳۴۸۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
در روزهای گذشته فاش شده است که سازمان امنیت بریتانیا با گروه‌های جهادی‌ در عراق از طریق دانشجویی موسوم به ناصر مثنی که نزدیک به بیست سال سن دارد، تماس داشته است.
افشای ارتباط های  سری انگلیس با داعش

دیپلماسی ایرانی: روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی به قلم ریچارد بارت می نویسد که سازمان امنیت انگلیس، ام آی 6، از تعقیب افراد بازگشته از سوریه و عراق که زیر پرچم داعش می جنگیده اند ناتوان است و نمی تواند فعالیت های آنها را به هنگام بازگشت به بریتانیا تحت نظر بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری وای نیوز، در میان این افراد کسانی هستند که در فعالیت های تروریستی دست داشته اند و می توانند تجربیات خود را در انگلیس و دیگر کشورهای غربی تکرار کنند.

ریچارد بارت به نقل از یکی از کارشناس خبره امنیتی می گوید که سازمان امنیت انگلیس از تحت تعقیب قرار دادن این افراد ناتوان است و نمی تواند فعالیت های آنها را زیر نظر بگیرد تا از هر گونه حمله تروریستی احتمالی توسط آنها در انگلیس یا جاهای دیگر جلوگیری کند.  

بارت که خود سال ها رئیس سازمان مبارزه با تروریسم در ام آی 6 بوده و برای سازمان ملل عناصر طالبان را زیر نظر می گرفته و تعقیب می کرده است، در یادداشت خود در ایندیپندنت تاکید می کند که سازمان امنیت انگلیس از تعقیب این افراد که از سوریه و عراق باز می گردند، ناتوان است و این در حالی است که عملا تا کنون نزدیک به 300 نفر از آنها به بریتانیا بازگشته اند. تعقیب و تحت پیگرد قرار دادن این افراد و فعالیت هایشان بسیار پیچیده و هم زمان بسیار هزینه بر است.

در روزهای گذشته فاش شده است که سازمان امنیت بریتانیا با جهادی ها در عراق از طریق دانشجویی موسوم به ناصر مثنی که نزدیک به بیست سال سن دارد، تماس داشته است. این دانشجو ساکن شهر کاردیف در منطقه ولز بوده و از خود نوار ویدئویی نیز منتشر کرده است که در آن از مسلمانان می خواهد که به صف گروه های جهادی بپیوندند.  

بارت می گوید به رغم این که هنوز هیچ سندی دال بر این که این افراد در صورت بازگشت به انگلیس دست به عملیات تروریستی در داخل این کشور بزنند در دست نیست، اما آنها در آخر حتما حملاتی تروریستی در بریتانیا انجام خواهند داد.

بر اساس این گزارش تا کنون نزدیک به 500 تبعه انگلیسی به گروه تروریستی داعش پیوسته اند. مساله ای که سبب شده است تا دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نسبت به بازگشت آنها به خاک کشورش و انجام فعالیت های تروریستی توسط آنها هشدار دهد.

دولت امریکا با همین هدف تصاویر ویژه ای را از چادرهای این شبکه در بیابان های عراق تهیه کرده بود و قصد داشت آن را در اختیار دولت عراق قرار دهد که در آخر از این کار خودداری کرد از ترس این که مبادا این اطلاعات به دست ایران بیفتد.

دولت انگلیس تا کنون نام پنج گروه جهادی فعال در سوریه و عراق از جمله گروه داعش را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داده است و تلاش دارد از انضمام افراد بیشتر انگلیسی به گروه های جهادی در سوریه و عراق جلوگیری کند. بسیاری از این افراد به اسم کمک های انسان دوستانه رهسپار سوریه می شوند که این مساله کار را برای انگلیسی ها پیچیده تر کرده است.

از سوی دیگر روزنامه وال استریت ژورنال گزارش می دهد که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا اواخر سال گذشته میلادی با نقشه سری ای برای همکاری با گروه های امنیتی عراقی با هدف پاکسازی جریان های مسلح جهادی با راه اندازی مرکزی امنیتی در بغداد موافقت کرده بود که در نهایت این همکاری از ترس ایران متوقف شد. هدف از این کار زیر نظر گرفتن فعالیت های اعضای گروه دولت اسلامی در عراق و شام در سراسر عراق بود تا به این ترتیب عراق و امریکا بتوانند آنها را به طور کامل زیر نظر بگیرند و فعالیت های تروریستی آنها را ناکام بگذارند. دولت امریکا با همین هدف تصاویر ویژه ای را از چادرهای این شبکه در بیابان های عراق تهیه کرده بود و قصد داشت آن را در اختیار دولت عراق قرار دهد که در آخر از این کار خودداری کرد از ترس این که مبادا این اطلاعات به دست ایران بیفتد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن با این حال بعد از سقوط شهر موصل توسط شبکه داعش کاخ سفید فعالیت های خود را در عراق افزایش داده و پذیرفته است که همکاری های امنیتی خود را با بغداد با هدف مبارزه با داعش و گروه های تروریستی وابسته به القاعده گسترش دهد. دولت اوباما با این هدف گروهی متشکل از 300 کارشناسان امنیتی را به عراق اعزام کرده است اما ناظران می گویند انتظار نمی رود که وی به توصیه های این گروه توجه چندانی کند.


تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: داعش بریتانیا سوریه و عراق


( ۲ )

نظر شما :