آیا اوباما از ریگان تقلید می کند؟

مخالفت محافظه کاران ایرانی با بهبود رابطه با امریکا

۱۷ تیر ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۳۵۱۷۹ آمریکا پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
آبرامز که در ماجرای ایران کنترا نیز یکی از چهره های کلیدی بود با اشاره به اینکه شنیده است برخی مقامات دولت اوباما می گویند سیاست ریگان را در مقابل ایران دنبال می کنند، می نویسد:
مخالفت محافظه کاران ایرانی با بهبود رابطه با امریکا

دیپلماسی ایرانی: رونالد ریگان، رئیس جمهور اسبق آمریکا در جریان سخنرانی سپتامیر 1987 خود در مجمع عمومی سازمان ملل، چند جمله ای در مورد رابطه بین صلح و آزادی گفت.

این آن چیزی است که ریگان گفت:«آزادی در نیکاراگوئه یا آنگولا یا افغانستان یا کامبوج یا اروپای شرقی یا آفریقای جنوبی یا هر جای دیگری در جهان تنها یک موضوع داخلی نیست. آزادی، صلح به ارمغان می آورد و تلاش برای دستیابی به صلح باید علت آزادی باشد. دیپلماسی صبورانه می تواند جهانی را بسازد که در آن هم آزادی محقق می شود و هم صلح.»

الیوت آبرامز دیپلمات قدیمی آمریکایی که هم در دولت ریگان و هم در دولت بوش در وزارت امور خارجه مشغول به کار بوده، در شورای روابط خارجی آمریکا می نویسد: این پیامی است که با توجه به آغاز ششمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، باید آن را مد نظر داشته باشیم. نمایندگان ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان از روز چهارشنبه در وین گرد هم می آیند تا در فاصله 20 روز مانده به پایان فرجه شش ماهه مذاکرات، متن توافق هسته ای نهایی را آماده کنند. اما این توافق نباید ضعیف باشد. در نهایت صلح و آشتی بین ایران و ایالات متحده آمریکا امکانپذیر است اما باید گفت که این آشتی بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا شدنی نیست. این در حالی است که هر گونه توافق با ایران موضع این کشور در منطقه را تقویت می کند.

باید گفت که از سرگیری روابط با آمریکا برای محافظه کاران در ایران یک هدف نیست، بلکه یک کابوس است.

آبرامز که در ماجرای ایران کنترا نیز یکی از چهره های کلیدی بوده، در ادامه با اشاره به اینکه شنیده است برخی مقامات دولت اوباما می گویند سیاست ریگان را در مقابل ایران دنبال می کنند، می نویسد: این مذاکره با یک قدرت دشمن است همانگونه که ریگان با جماهیر شوروی مذاکره کرد. اما ریگان تنها مذاکره نکرد و شوروی را در عین حال محکوم کرد.

اما دولت اوباما فرصت این را ندارد که به دنبال رویای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران باشد. این در بهترین حالت یک سیاست مبهم است اما در عین حال می تواند نتیجه عکس به همراه داشته باشد. در حال حاضر بسیاری در کنگره آمریکا منتقد توافق هسته ای ضعیف با ایران هستند و سیاست اوباما در مقابل ایران را بیش از اندازه نرم توصیف می کنند. آنها می گویند اوباما تنها به دنبال این است که در سیاست خارجی یک دستاورد داشته باشد. در منطقه نیز متحدان عرب آمریکا و اسرائیل از توافق هسته ای با ایران که میزان مقاومت آمریکا در برابر سیاست های جمهوری اسلامی ایران را کاهش می دهد، نگران هستند.

آبرامز در پایان یادداشت خود در شورای روابط خارجی آمریکا ادعا می کند، در صورتی که آمریکا موضع قاطعانه تری را در قبال ایران اتخاذ کند، شانس موافقت کنگره نیز با توافق حاصل از مذاکرات سرسختانه بیشتر خواهد بود. باید گفت که از سرگیری روابط با آمریکا برای محافظه کاران در ایران یک هدف نیست، بلکه یک کابوس است. به همین دلیل در صورتی که آمریکا از رویکرد نرم خود در قبال ایران فاصله بگیرد ، چیزی از دست نخواهد داد. چرا که تندروها در تهران حتی در نزدیکی های میدان همکاری با آمریکا نیز قرار ندارند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: چهارشنبه 11 تیر 1393 / باز انتشار : سه شنبه 17 تیر 1393

کلید واژه ها: ریگان مذاکرات هسته ای شورای روابط خارجی آمریکا الیوت آبرامز


نظر شما :