در سایه مذاکرات هسته‌ای

اعترافی که ایران از جامعه جهانی گرفت

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا و یارانش امیدوارند تا موعد نهایی 20 جولای و زمان مقرر برای رسیدن به توافق نهایی میان ایران با مجموعه 1+5 اتفاق مثبتی بیفتد و در آخر توافق نهایی حاصل شود.
اعترافی که ایران از جامعه جهانی گرفت

دیپلماسی ایرانی: قدرت های بزرگ جهانی بیش از هر زمانی به توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای اش نزدیک شده اند. اکنون آنها تلاش دارند تا حد امکان از توانایی های ایران برای ساخت بمب هسته ای در صورتی که مقام های ایرانی یک روزی به هر دلیلی تصمیم به ساخت آن گرفتند، جلوگیری کنند. در این میان عده ای نیز بر این اعتقادند که این احتمال وجود دارد که طرف های غربی در طول این مذاکرات برگه مبارزه با تروریسم را نیز به روی میز بگذارند که در حقیقت به نوعی به رسمیت شناختن نفوذ ایران در خاورمیانه است و به آن اجازه می دهد که به فکر گسترش نفوذ خود در منطقه از این طریق نیز باشد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا و دیگر اعضای همراه او در کاخ سفید امیدوارند تا موعد نهایی 20 جولای و زمان مقرر برای رسیدن به توافق نهایی میان ایران با مجموعه 1+5 اتفاق مثبتی بیفتد و در آخر توافق نهایی حاصل شود. رئیس جمهوری امریکا جدا امیدوار است که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت یعنی ایالات متحده و بریتانیا و فرانسه و روسیه و چین به علاوه آلمان بتوانند در مذاکراتشان با ایران به توافق نهایی برسند و برای همیشه پرنده هسته ای ایران را ببندند. نشانه های این امیدواری هم وجود دارد، آنها به صراحت رضایت خود را از پایبندی تهران به تعهدات خود و پیشرفت هایی که در اجرای طرح عمل مشترک و کاهش غنی سازی اورانیوم به کمتر از 20 درصد و عدم نصب سانتریفیوژهای پیشرفته به دست آمده بیان داشته اند و گفته اند که شفافیت بسیاری از سوی ایران در برنامه هسته ای اش مشاهده کرده اند و از این که ایران به تعهدات خود بر سر تاسیسات آب سنگین اراک و تولید پلوتونیوم پایبند بوده است، راضی هستند. در مقابل تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران ولو به صورت جزئی لغو شده اند. اما این چه در این میان اهمیت دارد این است که ایران توانست رسما اعتراف جامعه جهانی به برخورداری اش از تکنولوژی هسته ای و حق غنی سازی اورانیوم را به دست آورد. 

ایران آماده می شود تا به نرمی دوباره حضور خود را در منطقه با برتری بر درگیری های وحشتناکی که در منطقه جریان دارد و عوامل متعددی در تغذیه آن دخالت دارند، برجسته کند.

با این حال مذاکرات در حال حاضر همچنان بر این مساله متمرکز است به این امید که شاید به هر دلیلی بتوان باز هم از توانایی های هسته ای ایران کاست. از سوی دیگر ایران هم می خواهد این تعهد را از کشورهای بزرگ طرف مذاکره بگیرد که در صورت دستیابی ایران به انرژی هسته ای مسالمت آمیز هیچ سنگ اندازی ای تازه ای نخواهند کرد اگر چه ایران تلاش دارد تا تضمین های کافی برای این که در برنامه هسته ای اش به ابعاد نظامی نزدیک نمی شود نیز بدهد. مذاکره کنندگان تلاش دارند که هر اقدامی در این زمینه ها را ناکام بگذارند.

به این ترتیب ایران آماده می شود تا به نرمی دوباره حضور خود را در منطقه با برتری بر درگیری های وحشتناکی که در منطقه جریان دارد و عوامل متعددی در تغذیه آن دخالت دارند، برجسته کند. درگیری هایی که رفتارهای خصمانه پشت سر هم اسرائیل علیه ملت فلسطین، خروج تروریسم تندروی اسلامی از چراغ جادو و استبداد موجود در تمییز طایفه ای و نژادی بارزترین آنها است.

نمی توان توانایی های بالقوه ایران در منطقه را نادیده گرفت، از حضور حزب الله در لبنان تا گروه های شبه نظامی مشابه در عراق و دیگر کشورهای عربی همگی توانایی های بالقوه ایران را به خوبی نشان می دهند. منطقه به سمتی می رود تا درگیری های گروه های تندرو و افراطی و جنگ طلب کار را به گشودن باب یک جنگ تمام عیار شیعه و سنی که نمی توان پایانی برای آن متصور بود، بکشاند. در این میان این تنها ایران در منطقه است که نسبت به وقوع چنین جنگی هشدار می دهد و به اسم افتادن به تله مبارزه با تروریسم زنگ خطر را به صدا در آورده است.

برخی بر این اعتقادند که در مذاکرات ایرانی ها با شش کشور بزرگ جهانی احتمال این که بر سر نفوذ بیشتر منطقه ای ایران و حضور موثرتر آن در عراق و سوریه و شاید هم لبنان و کشورهای دیگر علیه تروریسم توافقی حاصل شود، وجود دارد.

جنگ جهانی با تروریسم چارچوب واحدی است که سازمان ملل تعریف کرده و باید ایران نیز جزئی جداناپذیر از آن با شد.

منبع: النهار/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: سه شنبه 17 تیر 1393 / باز انتشار : یکشنبه 22 تیر 1393

کلید واژه ها: مذاكرات ايران با 1+5 ايران در خاورميانه


نظر شما :