استراتژی دو جانبه ایران برای نجات عراق

۱۹ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۳۵۵۸۴ سرخط اخبار

ایران برای نجات عراق از تجزیه و فروپاشی استراتژی دو جانبه ای در پیش گرفته است.

به گزارش عصر ایران وب سایت " نشنال" با اشاره به این موضوع می نویسد : ایران از سویی در پی جلب همکاری و رایزنی با کشورهای عربی منطقه و آمریکا برای نجات عراق از بحران داخلی است و از سوی دیگر با کمک به دولت بغداد برای مقابله با شورشیان افراط گرا در پی جلوگیری از فروپاشی دولت عراق است.

امیر مجبیان تحلیلگر مسایل سیاسی در تشریح اهمیت عراق برای ایران به نشنال می گوید:" عراق از سه جهت برای ایران حائز اهمیت است، نخست اینکه یک کشور مسلمان است و دوم اینکه کشور همسایه ماست و سوم اینکه ثبات عراق به منزله ثبات منطقه است."

روزدوشنبه حسین امیر عبدالهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران به منظور رایزنی با کشورهای عربی منطقه درباره بحران عراق راهی سه کشور امارات متحده عربی، کویت و عمان شد.

امیر عبدالهیان در دیدار روز دوشنبه خود با " انور گرگش (قرقاش) " همتای اماراتی خود با اشاره به تهدید ناشی از گروه داعش در عراق گفت : اگر جامعه بین المللی در برابر فعالیت های داعش در عراق به موقع و قوی وارد عمل نشود وضعیت عراق ممکن است به یک بحران بین المللی تبدیل شود.

این مقام ایرانی در این دیدار با تکرار مواضع کشورش در حمایت از تمامیت ارضی و حفظ یکپارچگی عراق گفت:" همه نشانه ها حاکی است که برخی عناصر خارجی از گروه داعش در عراق حمایت می کنند.

همچنین اکبرهاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه در مصاحبه ای با روزنامه ژاپنی آساهی شیمبون بر احتمال همکاری ایران و آمریکا در صورت ضرورت، برای جلوگیری از فروپاشی و حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید کرد.

رفسنجانی با اشاره به اینکه ایران مداخله نظامی مستقیم در بحران عراق را در نظر ندارد، گفت تهران برای کمک به دولت عراق حمایت های اطلاعاتی و تکنولوژیک و مالی را در دستور کار خود دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که ایران و عراق و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در عراق اهداف مشترکی دارند و اگر ضرورت ایجاب کند می توانند همکاری کنند.

نشنال می افزاید: ایران خواهان حفظ تمامیت ارضی عراق و جلوگیری از تجزیه این کشوراست . بیش از 250 هزار اتباع عراقی در ایران ساکن هستند و در هفته های گذشته بسیاری از آنها برای مقابله با گروه داعش ثبت نام کرده اند.

بر اساس این گزارش یکی از مهم ترین موانع همکاری ایران و آمریکا و کشورهای عربی منطقه برای نجات عراق از فروپاشی ، تمایل نوری مالکی نخست وزیر عراق برای کسب جایگاه نخست وزیری برای بار سوم است.

بسیاری از کشورهای عربی منطقه خواهان تداوم دولت مالکی نیستند و دولت او را مسبب وضعیت فعلی عراق می دانند، اما ایران هنوز به این جمع بندی نرسیده است که دولت مالکی مانع اصلی حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق است و آمریکا هم ( بدون اعلام رسمی و در پیام های خصوصی) از مالکی خواسته است از تلاشش برای تشکیل دولت دست بردارد و کنار برود.

از نظر این گزارش موضع ایران درباره مالکی مشابه موضع این کشور برای حفظ و بقای حکومت بشار اسد در سوریه نیست.

"رندا سلیم " مدیر انستیتو مطالعات خاورمیانه در واشنگتن در این باره می گوید: ایران علاقه مند به وجود یک دولت  فراگیر و عراق یکپارچه است، تا زمان حاضر دولت تهران بر این باور بوده است که مالکی می تواند در راس یک دولت فراگیر قرار گیرد اما به گمان من آنها کم کم  به این جمع بندی خواهند رسید که مالکی مانع اصلی تشکیل چنین دولتی است."

کلید واژه ها: داعش کشورهای عربی منطقه


نظر شما :