با تضمین تأمین سوخت بوشهر، ایران را در تنگنا قرار دهیم

۲۰ تیر ۱۳۹۳ | ۲۰:۱۸ کد : ۱۹۳۵۶۴۶ سرخط اخبار

روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی به قلم «جورج پرکوویچ» به کشورهای 1+5 توصیه کرد با تضمین ارائه سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر، ایران را در تنگنا قرار دهند تا این کشور نتواند درخواست غنی سازی صنعتی را مطرح کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «واشنگتن پست» روز پنج شنبه در یادداشتی به قلم «جورج پرکوویچ» مدیر برنامه سیاست هسته ای بنیاد «کارنگی»، به 1+5 توصیه کرده است با تضمین تأمین سوخت نیروگاه بوشهر، ایران را برای صرف نظر کردن از غنی سازی در ابعاد صنعتی، در تنگنا قرار دهند.

پرکوویچ با بیان اینکه «غنی سازی اورانیوم دشوارترین مورد اختلافی در مذاکرات هسته ای با ایران» است، نوشته است که ایران می گوید نمی تواند تنها به واردات سوخت از روسیه اتکا کند و به همین جهت باید بتواند خود سوخت نیروگاه بوشهر را تولید کند.

با وجود آنکه پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان.پی.تی) که ایران یکی از امضاکنندگان آن است، حق داشتن چرخه سوخت بدون محدودیت را به اعضا داده، اما پرکووویچ عنوان می کند که کشورهای عضو 1+5 باید با ارائه پیشنهاد تأمین مداوم و چند ساله سوخت نیروگاه بوشهر و قرار دادن این سوخت تحت نظارت های بین المللی، ایران را متقاعد کنند که به «غنی سازی در ابعاد صنعتی» پایان دهد.

وی با بیان اینکه ایران باید اکنون فعالیت های خود را به تحقیقات و توسعه برای آینده محدود کند، مدعی شده است در صورتی که تهران پیشنهاد تأمین سوخت را نپذیرد، جهان می تواند نتیجه بگیرد که چیزی به جز مسائل صلح آمیز در میان است.

نویسنده این یادداشت می افزاید: «قطعا برای برخی از در غرب که تأکید دارند که ایران نباید هیچ توانمندی هسته ای داشته باشد، حتی برنامه غنی سازی تحقیقات و توسعه نیز بسیار زیاد است. اما این مسئله ای است که دیگر از کنترل خارج شده است (جن از بطری بیرون آمده). ایران آنقدر پیشرفت کرده و آنقدر در زمینه ادامه این تخصص که به بهای سنگینی به دست آمده، سرمایه گذاری کرده که این خواسته را که این کشور (و دیگر کشورهای در حال توسعه) خواسته ای نواستعماری می داند، نمی بپذیرد.»

کلید واژه ها: بوشهر نیروگاه بوشهر


نظر شما :