جلال طالبانی به کردستان عراق بازگشت

۲۹ تیر ۱۳۹۳ | ۰۳:۲۱ کد : ۱۹۳۶۰۵۵ سرخط اخبار

رئیس جمهور عراق پس از یک سال و هفت ماه غیبت از عرصه سیاسی کشورش به دلیل بیماری، امروز وارد فرودگاه سلیمانیه در منطقه کردستان عراق شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین دقایقی پیش از فرود هواپیمای حامل «جلال طالبانی» رئیس جمهور عراق و خانواده اش به فرودگاه سلیمانیه در منطقه کردستان عراق خبر داد. آقای طالبانی که بیش از یک سال و 7 ماه پیش در برلین تحت مداوا قرار گرفته بود و امروز به کشورش بازگشت.

 اعضای خانواده و نزدیکان و تیم پزشکی ویژه طالبانی در این سفر بازگشت او را همراهی کردند و در هواپیمای او بودند.

پایگاه خبری شبکه تلویزیونی السومریه نیز بلافاصله از وی عکسی را منتشر کرد و اعلام نمود که این عکس تازه ترین عکسی است که از جلال طالبانی تاکنون منتشر شده است. عکس سومریه نیوز جلال طالبانی را که داخل هواپیما است نشان می دهد که با یکی از اطرافیانش با حالت خنده در حال مصافحه است . در این عکس طالبانی از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار است.

اربیل پیش از این اعلام کرده بود که هیچ استقبال رسمی از او در سلیمانیه انجام نمی شود و دلیل آن، بالابودن درجه حرارت هوا و همزمان شدن بازگشت او با ماه رمضان و همچنین شرایط امنیتی و سیاسی جاری عراق اعلام شد.

کارشناسان بر این باورند که بازگشت او که دارای شخصیتی کاریزماتیک است، در شرایطی که عراق با بحران حضور تکفیری ها در کشور و عدم دستیابی گروه های سیاسی عراق به توافق بر سر ساختار تشکیل دولت جدید مواجه است، می تواند بسیار کمک کند.

زندگینامه «جلال طالبانی»

وی معروف به «مام جلال» دوران کودکی خود را در روستای کلکان سپری کرده و پس از آن‎که پدرش به عنوان مرشد تکیه طالبانی در شهر کوی‎سنجق برگزیده شد، خانواده وی به این شهر نقل مکان کردند. طالبانی تحصیلات ابتدایی را در «کوی سنجق» و دوران دبیرستان را در اربیل و کرکوک به پایان رساند و پس از آن زمانی که احساس کرد تحصیل در رشته حقوق فرصت بیشتری را برای مشارکت در سیاست در اختیارش قرار می دهد، رویاهایش در خصوص پزشک شدن را کنار گذاشت و به تحصیل در رشته حقوق پرداخت.

وی پس از آن در سن 13 سالگی، انجمن مخفی دانش آموزان کُرد را تشکیل داد و سپس به حزب دموکرات کردستان به‎رهبری ملّا «مصطفی بارزانی» پیوست و در سال 1951 زمانی که سن او تنها 18 سال بود به عنوان عضو کمیته مرکزی این حزب انتخاب شد. اما پس از بروز اختلاف میان وی و بارزانی به دلیل تقاضایش برای صلح با دولت آن زمان عراق، طالبانی در سال 1973 میلادی به گروهی منشعب از حزب دموکرات کردستان پیوست.

طالبانی پس از انشعاب از حزب بارزانی، در سال 1975میلادی و پس از فروپاشی کودتای بارزانی به دست ارتش عراق، حزب اتحادیه میهنی کردستان را تاسیس کرد. حزب اتحادیه میهنی کردستان از آن زمان تاکنون به رهبریت وی اداره شده و یکی از احزاب موثر و پرطرفدار کردستان و کشور عراق محسوب می شود. طالبانی سرانجام پس از 60 سال فعالیت سیاسی و حضور مداوم در عرصه دیپلماتیک در ششم آوریل 2005 به عنوان هفتمین رئیس جمهور عراق و اولین رئیس جمهور پس از سقوط رژیم بعث، از سوی پارلمان عراق انتخاب شد.

ائتلاف کردستان که در انتخابات پارلمانی عراق در سال 2010 میلادی، 58 کرسی کسب کرده بود ، بار دیگر "جلال طالبانی" را به عنوان نامزد خود برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق انتخاب کرد. سرانجام پس از کش وقوس های فراوان و پس از 250 روز از برگزاری انتخابات ، وی با کسب 195 رای در حالی که فهرست العراقیه انتخابات را تحریم کرده بود بار دیگر در سمت خود برای چهار سال دیگر ابقا شد.

رئیس جمهور عراق 17 دسامبر 2012 به دلیل سکته مغزی به آلمان منتقل شد در این مدت بارها خبر مرگ او شایعه شد و حتی گفته شد که  به دستور «مسعود بارزانی» پیکر طالبانی به طور محرمانه به کردستان انتقال یافته و قرار است تا پس از انتخابات پارلمانی در آوریل این مسئله در خفا بماند. اما زمان برگزاری این انتخابات تصاویری کوتاه از جلال طالبانی در حالی رای دادن منتشر شد.

چند ماه پیش  از آن نیز رسانه ها عکسهایی از طالبانی در بیمارستان در هنگام ملاقات با خانواده اش منتشر کردند تا به  به شایعه های مربوط به وخامت جسمی طالبانی پایان دادن شود.

کلید واژه ها: طالبانی


نظر شما :