با وجود بحران در عراق

لبنانی‌ها نگران اسلام‌گرایان افراطی نیستند

۰۹ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۹۳۶۳۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
برخی می‌گویند تحولاتی که در هفته‌های اخیر در عراق رخ داده به لبنانی‌ها کمک کرده است تا موازنه را به کشور خود بازگردانند و از تنش‌های طایفه‌ای و جنگ‌های منطقه‌ای فاصله بگیرند.
لبنانی‌ها نگران اسلام‌گرایان افراطی نیستند

دیپلماسی ایرانی: به رغم این که مقام های بارز دولتی اوضاع در شمال لبنان را نگران کننده می دانند اما می گویند تدابیر امنیتی ای که در طرابلس به اجرا در آمده رضایت همگانی را به دنبال داشته و فضای امنیتی کشور را آرام کرده است.

در عین حال برخی نیز می گویند تحولاتی که در هفته های اخیر در عراق رخ داده سبب شده است تا از تحرکات ایذایی جریان های سیاسی اسلام گرای رادیکال و تندروی مخالف حکومت سوریه کاسته شود و این مساله به لبنانی ها کمک کرده است تا موازنه را به کشور خود بازگردانند و از تنش های طایفه ای و جنگ های منطقه ای فاصله بگیرند. البته لبنانی ها خوب می دانند اوضاع در منطقه بقاع به دلیل جنگ جاری در سوریه همچنان نگران کننده است.

از سوی دیگر در پی پیشروی های نیروهای داعش در عراق روحیه مبارزان مخالف اسد در سوریه و لبنان تقویت شده است. برای همین آنها بعد از آن که شکستی سخت را در جنگ قلمون 1 تجربه کردند اکنون در پی آن هستند که جنگ قلمون 2 را با توانی جدید آغاز کنند. این مساله را حکومت بشار اسد به خوبی می داند و با حضور 7 هزار نیروی مبارز مخالف سوری و غیر سوری نزدیک به داعش خوب می داند که هر آن ممکن است نبردی جدید در مرزهای سوریه – لبنان آغاز شود. در عین حال بشار اسد خوب می داند که نیروهای تندرو در فکر انتقام گرفتن از او در پی شکستشان در القصیر هستند و برای رسیدن به این هدف تنها منتظر فرصت هستند.

همه از این مساله نیز به خوبی آگاهند که اوضاع در اردوگاه پناهندگان فلسطینی در لبنان نگران کننده است، این نگرانی متوجه اهالی جنوب لبنان نیز می شود. برای همین نماینده های فتح و دیگر گروه های سازمان آزادیبخش فلسطینی به این اردوگاه ها رفته اند تا از نزدیک اوضاع را بررسی کنند و مراتب را به اطلاع مقام های عالی برسانند. عده ای نسبت به تحرکات حماس در درون این اردوگاه ها نیز هشدار می دهند که کاملا بی جا و حرف هایی که در این رابطه زد می شود، عاری از صحت است، حماس هیچ گاه در پی استفاده از نیروهای خود برای مبارزه مستقیم با بشار اسد نیست. در مقابل عده ای نیز می گویند که حماس می خواهد برای جلب رضایت بشار اسد نیروهای خود را به سوریه بفرستد که این اظهار نظرها نیز چندان قابل اعتنا نیست، حماس به هیچ وجه قصد رویارویی با گروه های جهادی و بنیادگرا در هیچ جا از جمله سوریه را ندارد و اصولا نمی خواهد درگیر هر گونه جنگی در سوریه و لبنان شود.

شمار اسلام گرایان سلفی و بنیادگرا در جایی مثل طرابلس بیش از 3.5 تا 3.7 درصد نیست و طرفداران اخوان المسلمین در این مناطق نیز به بیش از 2.3 درصد نمی رسد. این بدان معنا است که کل مجموع گروه های اسلام گرا به بیش از 5 درصد نمی رسد و آنها نمی توانند خطری عملی برای لبنان محسوب شوند.

با این حال برخی منابع دولتی می گویند که اردوگاه های فلسطینی و برخی از گروه های سیاسی در طرابلس و در شمال لبنان به سرعت به سمت جنگ و آشوب در حرکت هستند. اما همان مقام ها می گویند که نباید نسبت به فعالیت های آنها نگران بود، به دو دلیل یکی این که تصمیمی بین المللی وجود دارد که بر ضرورت حفظ لبنان به عنوان منطقه ای امن و برقراری حداقل امنیت در آن تاکید دارد. دوم این که شمار اسلام گرایان سلفی و بنیادگرا در جایی مثل طرابلس بیش از 3.5 تا 3.7 درصد نیست و طرفداران اخوان المسلمین در این مناطق نیز به بیش از 2.3 درصد نمی رسد. این بدان معنا است که کل مجموع گروه های اسلام گرا به بیش از 5 درصد نمی رسد و آنها نمی توانند خطری عملی برای لبنان محسوب شوند.

درباره دیگر مناطق لبنان نیز باید گفت که به طور کل نسبت سنی های معتدل و میانه رو بسیار بیشتر از شمار طرفداران جریان های سنی تندرو و افراطی است. این گروه های معتدل عموما طرفدار تظاهرات خیابانی نیستند و نمی خواهند همانند افراد معترض و شرکت کننده در فعالیت های اعتراضی خیابانی در جاهای دیگر عمل کنند و به خیابان بیایند. این مساله سبب می شود تا جلوی بسیاری از فعالیت افرادی که به دنبال آشوب و بلوا هستند را بگیرند و حتی دروازه های شهرها را به روی آنها ببندند و اجازه ندهند که برای اغتشاش وارد شهرها شوند. اگر چه عده ای می گویند که شمار گروه های تروریستی در صورت شکل گیری به سرعت افزایش می یابد و برای نمونه به "حرکت التوحید" اشاره می کنند که در روزهای اول نبردش با ارتش لبنان تعداد نیروهایش 70 تا 90 نفر بود اما بعدا فورا به 700 نفر افزایش یافت، اما در لبنان همه به این حقیقت معترفند که آن چه در منطقه می گذرد الزاما قرار نیست به لبنان نیز سرایت کند. اکنون هم لبنانی ها و هم جامعه جهانی تلاش می کنند تا لبنان از عرصه رویارویی های طایفه ای و مذهبی منطقه ای دور باشد.

منبع: النهار/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بشار اسد حماس طرابلس حزب الله لبنان و سوريه لبنان لبنان و عراق


نظر شما :