شورای امنیت خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد

۰۶ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۹۳۶۴۱۷ سرخط اخبار

شورای امنیت سازمان ملل در نشست فوق العاده امروز(دوشنبه) خود برای بررسی اوضاع نوار غزه با صدور بیانیه ای خواهان توقف فوری درگیری ها در نوار غزه شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، شورای امنیت سازمان ملل در نشست فوق العاده خود که یکشنبه شب و در آستانه عید فطر برگزار شد بیانیه ریاستی را تصویب کرد.

در این بیانیه که به تصویب تمامی 15 عضو شورای امنیت رسید از اسرائیل و حماس خواسته شده آتش بس انسانی را در دوران عید و پس از آن به اجرا گذارند.

پیش از این شورای امنیت با تصویت پیش نویس این بیانیه تاکید کرده بود که براساس آتش بس میان دو طرف کمک های لازم فورا به غزه تحویل داده شود.

همچنین شورای امنیت سازمان ملل در پیش نویس خود از دو طرف خواسته بود " تا در تلاش ها که هدف آن ایجاد آتش بس پایدار و مورد احترام براساس طرح مصر است مشارکت کنند".

کشور روآندا که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد یکشنبه شب این بیانیه را اعلام کرد. این بیانیه توسط اردن تنظیم شده بود.

در این بیانیه صراحتا نام اسرائیل یا حماس آورده نشده است بلکه به جای آن نسبت به شرایط وخیم که در نتیجه بحران مربوط به غزه، کشتار غیرنظامیان و تلفات است به شدت ابراز نگرانی شده است.

در این بیانیه بر ضرورت "احترام کامل" به قوانین انسانی بین المللی و "اتخاذ گامهای مناسب برای تضمین ایمنی و رفاه غیرنظامیان و حمایت از آن ها" تاکید شده است.

در این بیانیه از اقدامات بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای ایجاد این آتش بس قدردانی شده است.

سفیر عربستان در شورای امنیت نیز در کنفرانس خبری بعد از تصویب این بیانیه عنوان داشت: از تلاش های اردن برای تصویب این بیانیه قدردانی می کنیم. ما به مقاومت فلسطین در برابر حملات اسرائیل احترام می گذاریم و به مقاومت مردم فلسطین درود می فرستیم.

وی در ادامه افزود: عربستان در کنار مردم فلسطین می ایستد و از آنها حمایت می کند و امیدواریم که در آینده شاهد تحقق پیشرفت هایی در این خصوص باشیم.

این در حالی است که ریاض منصور،نماینده فلسطین در شورای امنیت عنوان داشت: ما نسبت به صدور این بیانیه ابراز ناامیدی می کنیم چرا که در این بیانیه حملات اسرائیل علیه نوار غزه محکوم نشده است.

وی در ادامه افزود:ما خواهان ارائه تضمین هایی برای عدم تکرار وقوع این حملات اسرائیل علیه فلسطینی ها هستیم.

نماینده اردن نیز تاکید کرد: نمی توان در برابر کشتار فلسطینی های بی گناه و زنان و کودکان سکوت کرد. وظیفه شورای امنیت حمایت از مردم بی گناه است و در بیانیه این شورا بر ضرورت احترام گذاشتن به آتش بس میان دو طرف تاکید شده است تا بدین ترتیب فضایی به وجود آید که در آن مردم فلسطین بتوانند کشور مستقل خود را به مرکزیت قدس شرقی تاسیس کنند.

کلید واژه ها: شورای امنیت سازمان ملل


نظر شما :