عراق و سوریه نقاط مبارزه استراتژیک ایران

۱۱ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۴۳ کد : ۱۹۳۶۶۳۰ سرخط اخبار

اگرچه جنگ غزه در سه هفته اخیر صدر اخبار جهان را به خود اختصاص داده است، واقعیت آن است که ایران عمده انرژی و بودجه خود را در سوریه و عراق برای مقابله با رژیم اسرائیل هزینه می کند.

به گزارش خبرگزاری فارس پایگاه خبری-تحلیلی دیده بان خاورمیانه در مقاله ای به تحلیل مواضع منطقه ای ایران و اولیت های استراتژیک ایران در خاورمیانه پرداخته است. این گزارش با تحلیل محتوایی اظهارات مقامات ایرانی موضع گیری های آتی ایران در قبال غزه را پیش بینی نموده است.

در این گزارش آمده است: جنگ غزه همانگونه که پیش بینی می شد با واکنش تند جمهوری اسلامی مواجه شده است. ایران همواره تلاش کرده است که خود را یکی از مهم ترین طرف های درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین جلوه دهد.

مهم ترین تاثیری که جنگ اخیر غزه بر ایران داشته است تاکید مجدد ایران بر حمایت از حماس است.

روابط ایران با حماس از زمانی که حمایت حماس از شورشیان سوریه آشکار شد تا حدودی دستخوش تحول شده بود. اما مقاومت بی نظیر حماس در مقابل رژیم صهیونیستی بار دیگر فرصت حمایت تهران از حماس را برانگیخت.

با این حال باید به این نکته اشاره کرد که در شرایط حاضر میان فرصت ها و چالش ها موازنه نسبی برقرار است. به عبارتی مشخص نیست شرایط حاضر آنچنان که ایران انتظار دارد منجر به تقویت حماس شود. اگر رژیم اسرائیل تصمیم به گسترش حملات زمینی خود بگیرد امکان دارد قدرت نظامی حماس در معرض خطر اضمحلال قرار گیرد.

دیدبان خاورمیانه مدعی شده است اگر خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی در خلع سلاح حماس محقق شود، ایران فرصت خود برای اعمال فشار مستقیم به اسرائیل را از دست خواهد داد. در صورت تقویت موقعیت حماس نیز ایران برای تثبیت محور مقاومت با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

احیای مقاومت

رهبر ایران رژیم صهیونیستی را مسئول خون ریزی های اخیر دانسته و خواستار مسلح کردن کرانه باختری توسط مسلمانان شده است. ایشان همچنین در سخنان خود اسرائیل را به گرگ درنده ای تشبیه کرده که همه بشریت باید به آن پاسخ دهند.

در این میان رئیس جمهور ایران نیز خواستار اتحاد دنیای اسلام برای مبارزه با تهدید اسرائیل شد. وی در سخنان خود صهیونیسم را با گروه های تکفیری مقایسه کرده است.

«سردار سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز در بیانیه ای که هفته گذشته منتشر کرد، تاکید نمود که ایران به مسلح کردن غزه و حمایت از آنان ادامه خواهد داد. اظهارات سلیمانی را می توان به مثابه اعلام خط قرمز ایران تعبیر کرد. بدین معنا که خلع سلاح غزه توسط آمریکا و اسرائیل از جانب ایران قابل مسامحه نمی باشد.

مواضع مقامات ایران نشان می دهد که سازش دو کشور بر پایه مذاکره غیر ممکن است و از سوی دیگر احتمال گسترش محور مقاومت به سوی کرانه باختری نیز وجود دارد.

این گزارش مدعی شده است که ایران از نابودی مواضع حماس یعنی راکت ها و تونل های آن بیم دارد، زیرا موضع خود برای اعمال فشار مستقیم براسرائیل را از دست خواهد داد.

از سخنان روحانی نیز این چنین می توان تفسیر نمود که ایران امیدوار است جنگ غزه بتواند بهانه ای برای ایجاد اتحاد در خاورمیانه باشد.

چالش های بلند مدت

جنگ غزه چالش های منطقه ای دیگر را نمی تواند کمر رنگ کند. این چالش ها هر کدام به نوعی به ایران نیز مربوط می شوند. جنگ داخلی در عراق و سوریه و وخیم تر شدن اوضاع در این دو کشور، ایران را بیش از پیش به میان تنازعات قومی و نژادی منطقه می کشاند.

در نهایت باید گفت اگرچه جنگ غزه در سه هفته اخیر صدر اخبار جهان را به خود اختصاص داده است، واقعیت آنست که جنگ و منازعه عراق و سوریه به مراتب شدیدتر است و این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ایران عمده انرژی و بودجه خود را در سوریه و عراق برای مقابله با اسرائیل هزینه می کند چرا که اختلاف ایران با حماس بخاطر حمایت ازشورشیان سوریه جدی است.

کلید واژه ها: حماس خاورمیانه جنگ غزه رژیم صهیونیستی


نظر شما :