ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از پیام السیسی به تهران تا خالی شدن خیابان های موصل از داعشی ها

۱۳ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۶ کد : ۱۹۳۷۸۵۴ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
خالی شدن خیابان هخای موصل از داعشی ها، پیام رئیس جمهوری مصر به تهران، انتشار اولین نظرسنجی از عملکرد عبدالفتاح السیسی، بسته شدن مراکز فرهنگی ایران در سودان به دلیل مسائل طایفه ای و تلاش ائتلاف علاوی برای رسیدن به وزارت دفاع از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از  پیام السیسی به تهران تا خالی شدن خیابان های موصل از داعشی ها

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

کشته شدن 2400 نفر در ناآرامی های اوکراین

دولت اوکراین اعلام کرد از آغاز ناآرامی ها در شرق این کشور تا کنون 2400 نفر کشته شده اند.

به گزارش یورونیوز، با آغاز ناآرامی ها در اوکراین که از بهار گذشته آغاز شده است تا کنون نزدیک به 2400 نفر کشته شده اند که بیشتر آنها از جدایی طلبان شرق اوکراین هستند.

دولت اوکراین می گوید اکثر این افراد نیروهای جدایی طلب مسلحی بوده اند که به تحریک و با حمایت روسیه اقدام به عملیات مسلحانه علیه دولت اوکراین کرده اند.

کیف مسکو را متهم به ناآرامی و ایجاد اغتشاش علیه خود با هدف تجزیه اوکراین و فروپاشی آن متهم می کند در حالی که روسیه همه این ادعاها را رد می کند.

 

انتشار اولین نظرسنجی از عملکرد رئیس جمهوری مصر

با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز به کار دولت عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر اولین نظرسنجی درباره عملکرد وی منتشر شد.

به گزارش روزنامه مصری الاهرام، در این نظرسنجی که توسط مرکز نظرسنجی موسسه الاهرام از میان نزدیک به 2500 شهروند مصری صورت گرفته است، 18 درصد از عملکرد ابتدایی دولت عبدالفتاح السیسی ابراز رضایت کرده اند در حالی که 58 درصد گفته اند که منتظرند فرصت بیشتری به او بدهند تا ببینند عملکرد او چه خواهد بود. با این حال 80 درصد تایید کرده اند که با آغاز به کار دولت او وضعیت امنیتی کشور بهبود یافته است.

 

پیام السیسی به تهران برای بهبود روابط

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، گزارش داد که مقام های مصری از اظهارات دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده اند.

بنا به این گزارش مقام های مصری به تهران پیام داده اند که حاضر به گسترش روابط در تمامی زمینه ها از جمله مسائل امنیتی و سیاسی و اقتصادی هستند.

در طول هفته گذشته علی اکبر ولایتی و امیر عبداللهیان از تشکیل حکومت جدید در مصر استقبال کردند و گفتند که ملت مصر حق دارند خود انتخاب کنند که چه کسانی بر آنها حکومت کنند.

امیر عبداللهیان همچنین گفت که ایران امنیت مصر را امنیت خود می داند و حاضر است در این زمینه با مصری ها همکاری کند.

 

بستن مراکز فرهنگی ایران در سودان به دلیل مسائل مذهبی

شبکه خبری العربیه گزارش داد دلیل بسته شدن مراکز فرهنگی ایران در سودان به دلیل اعتراض خارطوم به ترویج مذهب تشیع توسط این مراکز بوده است.

العربیه که ارگان رسانه ای نزدیک به عربستان سعودی محسوب می شود، در گزارش خود همچنین یادآور شد که سودانی ها از تبلیغ مذهب تشیع در خاک خود توسط مراکز فرهنگی ایران ناخرسندند و این اعتراض خود را با بستن این مراکز انجام داده اند.

پیش از این برخی منابع خبری گزارش داده بودند که دولت سودان این کار را تحت فشار حکومت عربستان انجام داده است.

 

ائتلاف علاوی به دنبال وزارت دفاع یا امنیت

ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی از پیمان ملی خواست که پست وزارت دفاع یا ریاست سازمان امنیت ملی را در کابینه جدید به این ائتلاف واگذار کند.

به گزارش پایگاه خبری نون، انتصار علاوی، سخنگوی رسمی ائتلاف الوطنیه، گفت که این ائتلاف اگر تصمیم به حضور در کابینه بگیرد حضوری پررنگ خواهد داشت و خواستار همکاری در حوزه امنیت با دولت جدید خواهد بود زیرا اولویت مسائل کشور را در حفظ مرزهای کشور و مبارزه با تروریسم و شبه نظامیان می داند.

او گفت که ایاد علاوی شخصاً در کابینه جدید حضور خواهد داشت تا به نجات کشور از فاجعه امنیتی کمک کند.

 

حضور نوادگان صدام در کنار داعش

موفق الربیعی، از سران ائتلاف دولت قانون و دبیر سابق شورای امنیت ملی عراق تأکید کرد که فروپاشی دولت عراق به فروپاشی کل منطقه خواهد انجامید زیرا باعث گسترش تروریسم و داعش در کل منطقه خواهد شد و نخستین کشوری که از این موضوع آسیب خواهد دید عربستان سعودی خواهد بود.

به گزارش شبکه خبری الفرات، الربیعی تأکید کرد که همه کشورهای منطقه باید دست به دست هم دهند تا کار تروریسم و گروه های تکفیری را در منطقه پایان دهند و دیگر نیازی به سربازان امریکایی برای این کار نباشد.

او گفت که بخش زیادی از پیشرفت داعش نتیجه استراتژی رسانه ای اش و استفاده اش از شبکه های اجتماعی برای گسترش شایعه های بی اساس بود و افزود که برخی عناصر بعثی از جمله نوه های صدام حسین و برزان و سبعاوی در کنار داعش حضور دارند و دست به جنایت علیه ملت عراق می زنند.

 

زیباری بار دیگر وزیر خارجه عراق می شود

یک منبع مطلع خبر داد که هوشیار زیباری، از سران حزب دموکرات کردستان، بار دیگر نامزد اصلی مقام وزارت خارجه است.این منبع به خبرگزاری واخ گفته است که نیروهای پیمان کردستانی بر سر وزارت خارجه زیباری به توافق رسیده اند.خبرگزاری واخ ضمن اعلام این خبر تأکید کرده که نتوانسته از صحت این خبر اطمینان حاصل کند.

این در حالی است که در کنار زیباری نام سید حسین شهرستانی نیز مطرح است و احتمال این که این سمت برای نخستین بار بعد از سقوط حکومت صدام حسین از کردها گرفته شود و شیعیان آن را به دست گیرند، وجود دارد.

 

ارسال نخستین محموله نظامی آلمانی ها به کردها

دولت آلمان روز یکشنبه اعلام کرد که نخستین محموله سلاح خود به کردهای عراق را که شامل 30 موشک ضدتانک و هزاران مسلسل است به دولت کردستان ارسال خواهد کرد.

به گزارش دویچه وله، اورسولا فون در لیان، وزیر دفاع آلمان، در کنفرانسی مطبوعاتی در برلین، تأکید کرد که اوضاع عراق به شدت مایه نگرانی است و جامعه بین الملل باید در کنار کسانی بایستد که مورد آزار قرار گرفته اند.او تأکید کرد که نمی توان در برابر این وضعیت فقط به نقش ناظر اکتفا کرد و باید دست به اقدامی در حمایت از عراق زد.وزیر دفاع آلمان هم چنین خبر داد که محموله نخست سلاحی که آلمان در اختیار کردستان می گذارد برای مجهز ساختن چهارهزار مسلح کافی است.

 

خالی شدن خیابان های موصل از حضور داعش

منابع محلی از شهر موصل خبر دادند که خیابان های این شهر از تروریست های داعش خالی شده و این تروریست ها بر خلاف عادت هرروزه شان در خیابان تردد نمی کنند.به گزارش السفیر نیوز در میان مردم محلی این شایعه پخش شده که داعشی ها از استان های نینوا و صلاح الدین به سمت شهر رقه در سوریه عقب نشینی کرده اند.این گزارش می افزاید که هم اکنون فقط نیروهای موسوم به «پلیس اسلامی» در شهر دیده می شود و افراد مسلح ظاهرا از شهر بیرون رفته اند.

 

تروریست های داعش بیشتر تونسی و عربستانی و مراکشی هستند

مرکز تحقیقاتی امریکایی  بوی، تأکید کرد که بیشترین تروریست های داعش را شهروندان تونسی و عربستانی و مراکشی تشکیل می دهند.به گزارش السفیر نیوز، این مرکز طی گزارشی تأکید کرد که بیشترین صادرکنندگان تروریست به جهان تونس با سه هزار عضو داعش و سپس عربستان سعودی با 2500 عضو و مراکش با 1500 عضو هستند.این مرکز می افزاید که در میان کشورهای خارج از منطقه خاورمیانه روسیه با 800 عضو رتبه اول را دارد وسپس فرانسه با 700 عضو.این گزارش شمار شهروندان اردن و یمن و کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر را نیز در میان تروریست های داعش بالا دانسته است.

کلید واژه ها: اوکراین مصر علاوی


نظر شما :