پایان بی‌نتیجه گفت‌وگوی عبدالله و احمدزی

۱۷ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۶ کد : ۱۹۳۸۰۷۹ سرخط اخبار

بی بی سی- ستادهای انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی گفته اند که گفت وگوهای فشرده دو نامزد در مورد حل اختلافات سیاسی بی نتیجه پایان یافته است.

پیشتر ستاد عبدالله هشدار داده بود که این آخرین "فرصت به دپلماسی" است و در صورتی که به خواسته های شان رسیدگی نشود روند گفت وگوهای سیاسی را ترک خواهند کرد.

فاضل سانچارکی سخنگوی ستاد انتخاباتی اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله به بی بی سی گفت که صبح امروز "رهبران دو تیم" با هم در کابل ملاقات کردند اما این ملاقات نتیجه ای نداشت.

سانچارکی گفت که قرار است عبدالله عبدالله تا عصر امروز به وقت کابل، موضع نهایی گروه انتخاباتی اش را در مورد انتخابات جنجالی ریاست جمهوری و گفت وگوهای سیاسی اعلام کند.

روز گذشته قرار بود که ستاد عبدالله حرف آخر تیم خود در مورد بحران انتخاباتی را اعلام کند اما باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به هر دو نامزد تلفن کرد و آن ها را به ادامه گفت وگوهای سیاسی دعوت کرد.

هنوز مشخص نیست موضع نهایی عبدالله در قبال انتخابات چه خواهد بود. اما پیش از این به دنبال اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که اشرف غنی احمدزی برنده اعلام شد، ستاد عبدالله عبدالله گفت که دولت خودش را تشکیل می دهد.

با این حال ستاد انتخاباتی تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی گفته است که دو طرف قبل از ظهر امروز به مدت یک ساعت "در فضای صمیمی و تفاهم" ملاقات داشتند و این گفت وگوها سازنده بوده است.

روند بررسی میلیون ها رای پایان یافته و سازمان ملل متحد اعلام کرده که به زودی نتیجه این بررسی ها اعلام می شود

طاهر زهیر عضو ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی اما تاکید کرد که در این نشست تصمیم نهایی گرفته نشد و نتیجه ای در بر نداشت و قرار است که این سلسله نشست ها ادامه داشته باشد.

او افزود که تمام مسایلی که در کمیته مشترک دو تیم مورد توافق صورت گرفته بود، تائید و بازنگری شد اما یک مورد اختلافی (اختیارات پست اجرایی) به بحث گرفته شد و قرار شد که در نشست های بعدی در مورد آن تصمیم گیری شود.

اختلاف اصلی میان دو نامزد روی حدود صلاحیت ‎ها و اختیارات سمت ریاست اجرایی دولتی است که انتظار می رود با اشتراک دو ستاد زیر نام "دولت وحدت ملی" تشکیل شود.

عبدالله انتظار دارد که کسی که سمت اجرایی را می گیرد ریاست کابینه هم به عهده او باشد اما احمدزی این موضوع را غیرقانونی خوانده است.

با این همه روند بررسی میلیون ها رای جنجالی و مشکوک دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پایان یافته و کمیسیون انتخابات و ناظران مشغول ابطال آرای مشکوک اند که پیروز انتخابات را اعلام کنند.

 

کلید واژه ها: اشرف غنی احمدزی عبدالله عبدالله


نظر شما :