در گفت و گو با الحیات

تمام سلام از دیدارش با روحانی می گوید

۰۷ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۲۷ کد : ۱۹۳۹۰۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نخست وزیر لبنان گفت: به خصوص از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواستم که به خلاء موجود در انتخاب رئیس جمهور لبنان به طور مستقیم کمک کند.
تمام سلام از دیدارش با روحانی می گوید

دیپلماسی ایرانی: یکی از دیدارهای دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان در نیویورک با تمام سلام، نخست وزیر لبنان بود که در آخرین ساعات حضورش در نیویورک انجام شد. دیداری که اگر چه زیاد مورد توجه رسانه های داخلی قرار نگرفت اما برای خود لبنانی ها بسیار مهم بود. منصب ریاست جمهوری لبنان نزدیک به شش ماه است که خالی باقی مانده و این مساله به بحرانی سیاسی در این کشور تبدیل شده است، بحرانی که لبنانی ها آن را خلاء قدرت در لبنان توصیف می کنند. تمام سلام در این دیدار تلاش کرد که روحانی را در جریان روند سیاسی کشورش قرار دهد و از او بخواهد که به حل این بحران کمک کند. وی همچنین تحولات امنیتی کشورش را نیز با رئیس جمهوری ایران در میان گذاشت. تحولاتی که با درگیری تقریبا یک ماهه ارتش لبنان در کنار حزب الله با داعش و جبهه النصره در منطقه عرسال و جرود وارد مرحله تازه ای شده است.

تمام سلام در گفت و گو با روزنامه الحیات، چاپ بیروت درباره دیدارش با روحانی گفت: «من در دیدارهایم با روسای جمهور ایران و فرانسه و نماینده واتیکان در نیویورک از آنها خواستم که برای رسیدن به دستاوردی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان به ما کمک کنند.»

وی در ادامه افزود: «به خصوص از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواستم که به خلاء موجود در انتخاب رئیس جمهور لبنان به طور مستقیم کمک کند و کاری کند که این بحران هر چه سریع تر پایان یابد و توضیح دادم که ادامه خلاء عدم وجود رئیس جمهور باعث تضعیف لبنان می شود.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا از رئیس جمهوری ایران هم خواسته است که از حزب الله و نبیه بری، رئیس مجلس لبنان بخواهد که در روند انتخاب رئیس جمهور تسهیل کنند، گفت: «وارد این مساله نشدم. اما برای او توضیح دادم که وضعیت به گونه ای است که ورود ایران را طلب می کند. گفتم که ایران در روند سیاسی لبنان تاثیر دارد. گفتم که ایران از لبنان به شکل ایجابی حمایت کند و پشتیبان همه لبنانی ها نه جریانی خاص باشد.»

تمام سلام با رد این که به هیچ وجه از روحانی نخواسته است که از حزب الله بخواهد نسبت به امور سوریه بی طرف باشد، گفت: «موضع ما در این زمینه روشن است. ما سیاست خود را در این زمینه اتخاذ کرده ایم. ما به عنوان دولت لبنان نسبت به تحولات سوریه بی طرف هستیم. این موضع از قبل گرفته شده است و همچنان بر حفظ آن اصرار داریم اما این که آیا دیگر جریان های سیاسی لبنانی نیز به این موضوع پایبند هستند، بحث دیگری است. عده ای سیاست دیگری را دنبال می کنند که ممکن است از مواضع ما فاصله داشته باشد.»

نخست وزیر لبنان تاکید کرد، از روحانی به صراحت شنیدم که گفت ایران بر وحدت ملی لبنان در مواجهه با هشدارها و حوادث موجود در مرحله فعلی تاکید دارد.

تمام سلام همچنین گفت: «برای این که بی طرفی لبنان را ثابت کنم و بگویم ما همچنان سیاست بی طرفی خود را حفظ کرده ایم با هیچ کدام از نمایندگان ائتلاف مخالفان سوری در نیویورک ملاقات نکردم و حتی با ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه که در راس هیئتی در مقر سازمان ملل حضور یافته بود، نیز ملاقاتی انجام ندادم.»

وی در ادامه با اشاره به دیدارهایش با رئیس جمهوری امریکا، باراک اوباما و وزیر امور خارجه این کشور، جان کری در نیویورک گفت: «هر دوی آنها به عنوان مقام های عالی ایالات متحده تاکید کردند که به حمایت از ما و ارتش لبنان ادامه می دهند و به این پشتیبانی پایبند هستند و هر گونه سلاحی که ارتش لبنان نیاز داشته باشد را در اختیار آن قرار خواهند داد. همچنین به ما کمک مالی خواهند کرد تا بتوانیم از پس پناهندگان سوری که در حال حاضر یک سوم جمعیت لبنان را تشکیل می دهند، بر آییم.»

نخست وزیر لبنان همچنین از این که لبنان به گذرگاهی برای عبور و مرور تروریست ها به سوریه تبدیل شود ابراز نگرانی کرد و گفت در تمامی دیدارهایم با مقام های ارشد کشورهای مختلف بر این موضوع تاکید کردم و از آنها خواستم که در این زمینه به ما کمک کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لبنان ایران و لبنان تمام سلام


نظر شما :