آمریکا لبنان را تهدید کرد: سلاح ایرانی ممنوع

۱۸ مهر ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۹۳۹۴۳۱ سرخط اخبار

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: بعداز اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح ایرانی برای مبارزه با تروریسم، آمریکا بلافاصله ضمن تهدید به قطع کمک های خود، لبنان را از دریافت سلاح ایرانی برحذر داشت.

به گزارش ایرنا، الاخبار در شماره روز جمعه خود افزود: واشنگتن برای جلوگیری از پذیرش سلاح ایرانی توسط دولت لبنان بسرعت مداخله کرد و با زبان تهدید خواستار التزام بیروت به تحریم های تحمیل شده بر ایران در مقابل ادامه کمک های آمریکا به ارتش لبنان و همکاری امنیتی با آن شد.

«علی حسن خلیل» وزیر دارایی لبنان تاکید کرد که دولت این کشور می تواند سلاح های ایرانی را دریافت کند و تحریم ها نمی تواند بهانه ای برای عدم پذیرش آن باشد.

وی در گفت وگو با شبکه المنار خاطرنشان کرد که هیچ منع قانونی در مسیر پذیرش سلاح های ایرانی برای دولت و ارتش لبنان وجود ندارد.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: تهدید امروز آمریکا حتی از تهدید چند سال قبل آن که بعداز اعلام هبه تسلیحاتی روسیه به ارتش لبنان صورت گرفت، قوی تر و روشن تر است.

دولت لبنان اکنون تلاش می کند تا هبه تسلیحاتی پیشنهادی روسیه را که به دولت « سعد الحریری» نخست وزیر اسبق لبنان ارائه شده بود، دریافت کند.

الاخبار نوشت:آمریکایی ها از کانال های رسمی و غیررسمی لبنان را تهدید کرده و از پذیرش سلاح ایرانی برحذر داشته اند.

آمریکا خود را ملزم به تامین امنیت رژیم صهیونیستی می داند و تاکنون اجازه نداده است ارتش لنبان سلاح هایی را که می تواند امنیت این رژیم را به خطر اندازد، دریافت کند.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد که تاکنون دولت لبنان پیام های تهدید آمیز آمریکا را به ارتش لبنان ابلاغ نکرده است.

الاخبار افزود: برغم خطوط قرمزآمریکا برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح ایرانی، ایران در نامه ای به وزارت خارجه لبنان فهرستی از سلاح ها را که می تواند در اختیار ارتش لبنان قرار دهد، اعلام کرده است.

این روزنامه اضافه کرد: وزارت خارجه این نامه را در اختیار نخست وزیری و وزارت دفاع لبنان قرار داده است.

الاخبار نوشت: موشک های تاو با گلوله های آن، دوربین های دید در شب، خمپازه اندازهای 120 و 60 میلیمتری با مهمات آنها، مهمات تانک های «ت 55» و «ت 62» ، مهمات توپ 115 میلیمتری، مسلسل دوشکا با مهمات آن از جمله سلاح هایی هستند که ایران آماده تحویل آنها به ارتش لبنان است.

«علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اخیرا در راس یک هیات سیاسی و امنیتی به لبنان سفر و بر اعلام آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای همکاری های دفاعی با لبنان و تجهیز ارتش این کشور به سلاح های ایرانی بر اساس درخواست بیروت تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهارداشت: تحویل سلاح های مورد نیاز ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم خیلی طول نخواهد کشید و در سفر قریب الوقوع « سمیر مقبل» وزیر دفاع لبنان به ایران تحویل می شود.

سمیر مقبل قرار است 17 ماه جاری میلادی ( 25 مهرماه) در راس یک هیات بلندپایه نظامی به جمهوری اسلامی ایران سفر کند.

«محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و « سمیر مقبل» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع این کشور روز چهارشنبه گذشته با حضور سرهنگ «محمدرضا میرزائی» وابسته نظامی سفارت ایران در لبنان دیدار و برنامه سفر مقبل به تهران را هماهنگ کردند.

براساس این گزارش، الاخبار همچنین نوشت که ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان هفته آینده به واشنگتن سفر می کند و در برنامه سفر او ملاقات با مقامات مسئول آمریکایی درباره مسلح کردن ارتش لبنان با استفاده از هبه یک میلیارد دلاری عربستان سعودی و مبارزه با تروریسم قرار دارد.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: ژنرال قهوجی بعداز آن به ریاض می رود تا با مقامات سعودی در باره هبه 3 میلیارد دلار عربستان برای مسلح کردن ارتش لبنان با سلاح های فرانسوی گفت وگو کند.

رسانه های لبنانی نوشتند: بعداز اعلام آمادگی ایران برای مسلح کردن ارتش لبنان، پرونده هبه های عربستان سعودی دوباره به جریان افتاد و فرانسه و عربستان که تاکنون یکدیگر را متهم به مانع تراشی در اجرای معامله 3 میلیارد دلاری خود و فروش سلاح به لبنان می کردند، از تحقق فوری این معامله سخن می گویند.

بعدازدیدار اخیر «سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل با « فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه، وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد که « شروط معامله 3 میلیارد دلاری تکمیل و امکان واگذاری فوری سلاح به ارتش لبنان فراهم شده است».

کلید واژه ها: ارتش لبنان سلاح ایرانی هبه مهمات روزنامه لبنانی


نظر شما :