ارتش عراق کارامد نیست

۲۱ مهر ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۸ کد : ۱۹۳۹۵۲۳ سرخط اخبار

 نظامی سی ان ان گفت: حملات داعش نشان داد که ارتش عراق کارایی ندارد.

 
 
به گزارش واحد مرکزی خبر از شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، پرسشی که وجود دارد این است که آیا آمریکا و نیروهای ائتلافی می توانند کاری بکنند تا جلوی پیشروی داعش را بگیرند؟
 
 
سرهنگ ریک فرانک کونا گفت: من عقیده دارم که داعش در نظر دارد زندگی را برای ساکنان بغداد سخت و دشوار کند. آنها می خواهند تا جایی که می توانند دردسر ایجاد کنند چون کاری که داعش می کند باعث تضعیف اعتبار دولت جدید عراق می شود. همه امیدوار بودند که دولت جدید عراق فراگیر تر باشد و بتواند سنی ها را جذب کند. داعش به حاشیه ی شهر بغداد فشار زیادی وارد خواهد کرد و در نظر دارد کنترل فرودگاه را در دست گیرد. فرودگاه بغداد در سمت نیروهای داعش قرار دارد. این فرودگاه نه تنها ارزش نمادین برای داعش دارد بلکه واقعا باعث می شود طرح های بسیاری که آمریکا دارد به خطر بیافتند. اگر قرار باشد تخلیه افراد از بغداد صورت گیرد فرودگاه این شهر مسیر نخست برای تخلیه خواهد بود. آمریکا متعهد است که این فرودگاه را باز نگهدارد. ما شاهد هستیم که بالگردهای آپاچی در این نبرد مورد استفاده قرار می گیرند تا از فرودگاه دفاع شود.
 
 
این کارشناس نظامی سی ان ان افزود: داعش همچنین تلاش می کند مواضع خود را تحکیم کند و به پائین دره ی رود فرات برسد. آنها به دنبال شهر هیت و سد حدیثه هستند. آنها وقتی که کنترل کوبانی را در دست بگیرند کنترل تمام دره ی فرات را از مرز سوریه و ترکیه خواهند داشت و این کنترل از کوبانی تا بغداد یکسره در دست داعش خواهد بود.
 
 
ریک فرانک کونا ادامه داد: داعش تلاش خواهد کرد که تصرف فرودگاه بغداد را در دست بگیرد. با توجه به آنچه که ما از نیروهای دفاعی عراق مشاهده کردیم به نظر می رسد که داعش بخت خوبی برای تصرف فرودگاه بغداد داشته باشد. ما براساس گزارش سران قبایلی سنی در فلوجه و رمادی می دانیم که داعش نیروهای بیشتری را از موصل گسیل داشته است تا تلاش های خود را تقویت کند. وقتی که صحبت از شمار نیروها می شود همه می گویند که داعش نیروی زیادی ندارد چون تعداد این نیروها به سی هزار نفر می رسد اما با این وجود داعش قادر است بخش های زیادی از شهرهای عراق را تصرف کند. مشکل این است که عراقی ها باید همه جا حضور داشته باشند تا از همه جا دفاع کنند اما داعش می تواند دست به گزینش و انتخاب بزند و مشخص کند که کجا می خواهد بجنگد. اگر من عضو نیروهای دفاعی عراق بودم به فرودگاه بغداد به یک مکان به عنوان موضع دفاعی نگاه می کردم.
 
 
وی درباره احتمال حضور نیروی زمینی ائتلافی در عراق گفت: بسیاری می گویند که احتمالا این امر باید رخ دهد اما دولت آمریکا می گوید این یک گزینه نیست. ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گذشته گفته بود که اگر لازم به نیروی زمینی باشد او به رئیس جمهور مراجعه خواهد کرد و این مسئله را مطرح می کند. به نظر من در یک مقطع زمانی باید نیروی زمینی وارد شود. همه ی ما مایوس و متعجب شده ایم که ارتش عراق تا چه حد ناکارآمد است و تا چه حد ساختار فرماندهی آن از بین رفته است. ارتش عراق فاقد یک رهبری است و قادر به حفظ خود نیست چه رسد به اینکه بخواهد کنترل سرزمین های از دست رفته را پس بگیرد.
 
هدف از حملات هوایی این بود که وقتی این حملات انجام می شوند جلوی پیشروی داعش گرفته شود و ارتش عراق سازماندهی مجدد داشته باشد اما این امر محقق نشده است.

کلید واژه ها: بغداد ارتش عراق فرودگاه بغداد


نظر شما :